تخریب صد در صدی ۱۲ هزار واحد مسکونی به دنبال زمین‌لرزه در غرب کشور

معاون بنیاد مسکن ایران گفته است ۱۲ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی، صد در صد تخریب شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در بیانیه‌ای گفته‌است «خسارات شدیدی به برخی از فضاهای آموزشی در سرپل ذهاب، ‌دالاهو و اسلام‌آباد غرب وارد شد؛ به طوری‌که در شهرستان سرپل ذهاب برخی مدارس تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، گفته است بیمارستان اسلام‌آباد غرب و مسکن‌های مهر که عمر زیادی ندارند تخریب شده‌اند. او با اشاره به ساختمان بیمارستان پیشین در این شهر با عمری نزدیک به ۳۰ سال «که خراب نشده» افزوده است «ولی بیمارستان جدید دچار تخریب شد و تخت‌های آن تخلیه شد». آقای فلاحت‌پیشه پرسیده‌است «چرا باید چنین ساختمان‌های غیرمستحکمی ساخته شود؟».

شمار جان‌باختگان زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه، که مناطق وسیعی از ایران، عراق و مناطق دیگر خاورمیانه را لرزاند از ۴۰۰ نفر گذشته‌است.

گزارش‌ها حاکی‌ست شهروندان سرپل ذهاب، برای دومین شب پیاپی، در خیابان‌ها مانده‌اند. از آن‌جایی که منطقه در حال حاضر سرد است، شهروندان آسیب‌دیده برای گردم کردن خود مجبور به افروختن آتش شده‌اند.

تا ساعت‌های اولیه صبح همچنان گزارش‌هایی از کمبود چادر و مشکلاتی در اسکان موقت آسیب‌دیدگان سرپل ذهاب گزارش شده‌است.

خبرگزاری ایلنا برای نمونه گزارش داده «بسیاری از مردم به دلیل نداشتن امکاناتی مانند چادرهای امداد شب را کنار آتش و در خیابان‌ها سپری می‌کنند. این در حالی است که سرمای پاییزی بر این مناطق حاکم شده… مردم همچنان منتظر رسیدن امکانات هستند».

در کنار مشکلات ناشی از کمبود چادر، گزارش‌هایی از کمبود آب آشامیدنی نیز منتشر شده‌است.

مقام‌های کرمانشاه روز گذشته نیز تاکید کرده بودند، پس از زمین‌لرزه، آب موجود در شهر آشامیدنی نیست. خبرگزاری مهر می‌گوید «روستائیان زلزله‌زده در استان کرمانشاه از تشنگی شدید رنج می‌برند». فرماندار قصرشیرین نیز به خبرنگاران گفته‌است آب آشامیدنی در شـش شهر قطع شده و تأمین آب «یکی از نیازهای جدی» است.

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه که مناطقی گسترده از ایران و غرب آسیا را لرزاند، در سال جاری میلادی به‌عنوان مرگبارترین زمین‌لرزه‌ی جهان برآورد شده‌است. تارنگار حقوق بشر 23 آبان