اتحادیه اروپا به حکم اعدام احمدرضا جلالی اعتراض کرد

روزنامه “هایلبرونر اشتیمه” آلمان چاپ شنبه ۲۵ نوامبر (۴ آذر) در اواخر ماه اکتبر یادداشت اعتراضی مشترک اعضای اتحادیه اروپا به حکم اعدام احمدرضا جلالی در تهران تقدیم مقام‌های مسئول شد.

در این یادداشت به حکم اعدام این پزشک و پژوهشگر ۴۶ ساله زندانی در ایران به اتهام “محاربه و همکاری با دولت اسرائیل” اعتراض شده است.

علاوه بر این، یادداشت دیگری در همین رابطه از سوی “کمیته دانشمندان نگران” که سازمانی مستقل و متشکل از دانشمندان و کارشناسانی است که در حمایت و ارتقای حقوق بشر و آزادی علمی در سراسر جهان می‌کوشند به دفتر صدراعظم آلمان و چند سیاستمدار اروپایی دیگر ارائه شده است.

دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دریافت این یادداشت را تأیید کرده است. در این یادداشت از صدراعظم آلمان و دیگر سیاستمداران اروپا درخواست حمایت از احمدرضا جلالی مطرح شده است.

روزنامه “هایلبرونر اشتیمه” می‌نویسد، اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که وزارت خارجه آلمان سیر پرونده احمدرضا جلالی را “با دقت بسیار و نگرانی بزرگی” دنبال می‌کند.

پیش از این ۷۵ برنده جایزه نوبل خواستار آزادی احمد  جلالی شده بودند.

او که پیش‌تر در سوئد ساکن بود و در ایتالیا و بلژیک نیز کار کرده در آوریل سال ۲۰۱۶ طی دیدار از ایران بازداشت شد. سازمان عفو بین‌الملل انتقاد کرده که جلالی در ایران طی یک دادرسی “به‌شدت ناعادلانه” به اتهام “افساد فی‌الارض” به اعدام محکوم شده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید، محکومیت او بر اساس اقرارهایی بنا شده که زیر تهدید و شکنجه به دست آمده است.

احمدرضا جلالی که دانش‌آموخته رشته پزشکی است و در پزشکی بحران تخصص گرفته در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران رفت. او چند روز پیش از بازگشت بازداشت و روانه زندان اوین ‌شد. اتهام این پزشک، “همکاری با دولت‌های متخاصم” عنوان شده بود. دویجه وله 4آذر