یک کولبر کُرد قربانی انفجار مین از ناحیه چشم و پا دچار نقص عضو شد

ا، لقمان واحدی، کولبر کُرد اهل پیرانشهر که روز دوشنبه بیست و نهم آبان‌ماه براثر انفجار مین به شدت مجروح شده بود، دو چشم و یک پای خود را از دست داده است. این کولبر کُرد در این حادثه همچنین از ناحیه کمر و گردن دچار آسیب‌دیدگی شده و هم‌اکنون در بیمارستان بستری و نیاز فوری به عمل جراحی دارد.

این کولبر کُرد در کوهستان “کانی خدا” پیرانشهر دچار حادثه شده است.بحران اقتصادی در استان‌های کُردنشین ایران به ویژه در مناطق مرزی، شهروندان کُرد به اجبار و برای تأمین مایحتاج زندگی به کار پرخطر کولبری روی می‌آورند که علاوه بر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران، سرمازدگی و برخورد با مین‌های عمل نشده، جان آنان را تهدید می‌کند.

پیشتر و در سال ٩٣، عثمان مزین، وکیل سرشناس کُرد طی دیداری با استاندار استان آذربایجان‌غربی خواستار تشکیل کمسیون ماده ٢ ویژه قربانیان مین و فعال شدن این کمیسیون شده‌ بود.از آغاز جنگ میان ایران و عراق قانونی به نام کمیسیون ماده ٢ به منظور حمایت از شهروندانی که در میدان جنگ براثر انفجار مین و مهمات جنگی به جا مانده از جنگ کشته یا زخمی می‌شوند، تصویب شده است.

براساس این قانون، هر شهروندی که براثر انفجار مین کشته یا نقص عضو شود، استانداری مکلف است کمیسیونی را تشکیل داده و شهروندی که جان خود را از دست داده باید به عنوان “شهید” محسوب و اگر نقص عضو و مصدوم شده باشد، باید درصد معلولیت وی مشخص و تحت حمایت سازمان بهزیستی یا کمیته امداد قرار گیرد. کردپا 7 آذر