صدور یک حکم اعدام همزمان با رهایی یک محکوم به مرگ

مورخ ۰۶ آذر ۱۳۹۶، اوایل سال ۹۰، مردی با مراجعه به اداره پلیس پایتخت مأموران را از قتل همسرش طاهره باخبر کرد. او گفت: «‌به خاطر اعتیاد مدام با همسرم اختلاف داشتم و امروز بر سر همین اختلاف او را به قتل رساندم.‌» با اقرار مرد جوان مأموران به آدرس منزل او رفتند و با جسد زن جوان که بر اثر خفگی به کام مرگ رفته بود مواجه شدند. با انتقال جسد به پزشکی قانونی، مشخص شد مقتول بر اثر اصابت جسم سخت به سرش و فشار بر عناصر حیاتی گردن فوت کرده است.

به این ترتیب شوهر مقتول به نام رامین تحت بازجویی قرار گرفت. او در شرح ماجرا به مأموران گفت: «چند سالی از ازدواج من و طاهره می‌گذشت و من معتاد به مواد مخدر بودم. خیلی تلاش کردم تا ترک کنم، اما موفق نشدم. این مسئله موجب اختلاف من و همسرم شد به همین دلیل ایام هفته یا درگیری داشتیم، یا با هم حرف نمی‌زدیم. در کل زندگی‌مان جهنم بود. او بارها به حالت قهر به خانه پدرش رفته بود و هر باری که دنبالش می‌رفتم قول می‌دادم ترک کنم، اما اراده‌ام در ترک مواد ضعیف بود و نمی‌توانستم آنرا کنار بگذارم.‌» متهم در ادامه گفت: «این گذشت تا روز حادثه. آن روز بعد از کشیدن مواد به خانه آمدم تا استراحت کنم. وقتی طاهره مرا در آن حالت دید عصبانی شد و شروع به سرو صدا کرد. من که در حال خودم نبودم سر و صدایی کردم و رفتم تا در اتاق دراز بکشم. او دست بردار نبود به همین دلیل به داد و فریاد ادامه می‌داد و می‌گفت دیگر طاقت این زندگی را ندارد. هر چه از او خواستم آرام و ساکت شود اعتنایی نکرد به همین دلیل عصبانی شدم و گاز پیک نیکی که در کنار دستم بود را برداشتم و به سرش کوبیدم. در حالیکه بی‌حال روی زمین افتاده بود او را خفه کردم و بلافاصله از خانه بیرون زدم تا فرار کنم، اما وجدانم قبول نکرد و تصمیم گرفتم خودم را معرفی کنم.‌»

با اقرارهای متهم و بازسازی صحنه جرم، متهم به اتهام مباشرت در قتل روانه زندان شد و پرونده بعد از صدور کیفرخواست به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در اولین جلسه رسیدگی به پرونده، اولیای‌دم درخواست اعدام کردند.

در ادامه متهم در جایگاه حاضر شد و بعد از شرح دوباره ماجرا از خودش دفاع کرد. در پایان هیئت قضایی بنا به درخواست اولیای‌دم، رامین را به اعدام محکوم کرد. حکم صادره به دیوان عالی کشور فرستاده شد و از سوی قضات یکی از شعبات دیوان تأیید شد. با تأیید رأی دادگاه، متهم در آستانه مرگ قرار داشت، اما با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان دیه توانست از چوبه دار فاصله بگیرد. با رضایت اولیای دم، متهم بار دیگر از جنبه عمومی جرم در همان شعبه به ریاست قاضی قربان‌زاده محاکمه شد. در آن جلسه متهم در آخرین دفاعش گفت: «بهترین سال‌های عمرم با کشیدن مواد تباه شد و زندگی‌ام را نیز با فوت همسرم از دست دادم.

وقتی حکم اعدامم تأیید شد هر شب در زندان کابوس می‌دیدم، اما با تلاش خانواده‌ام توانستم از مرگ نجات پیدا کنم. باور کنید پرداخت ۲۵۰‌میلیون تومان مبلغ دیه برای خانواده‌ام خیلی دشوار بود، اما آنها با هر سختی که بود آنرا تهیه کردند. حالا از هیئت قضایی تقاضا دارم در مجازاتم تخفیف قائل شوند تا هر چه زودتر آزاد شوم و به کمک خانواده‌ام مواد را ترک کنم و زحمات آنها را جبران کنم.‌»

در پایان هیئت قضایی وارد شور شد.

حکم اعدام برای دزد مسلح بانک‌های تهران

به گزارش جام‌جم مورح ۰۶ آذر ۱۳۹۶، مرد میانسالی که با چهره گریم شده به چهار بانک در تهران دستبرد زده بود، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد.

این سارق میانسال در جریان آخرین سرقت مسلحانه خود که ۱۸ اسفند سال گذشته بود با چهره گریم شده خودش را به جای یک پیرمرد جا زد و وارد بانک ایران‌ زمین در خیابان شریعتی شد.

او بعداز سرقت پنج میلیون تومان از بانک، در حین فرار ناکام ماند و بازداشت شد.

بعداز دستگیری او فقط به سرقت همین بانک اعتراف کرد.

اما در جریان تحقیقات ماموران اداره یکم پلیس آگاهی تهران اطلاعاتی به دست آوردندکه نشان می‌داد، او در طول یک سال گذشته به شیوه‌ای مشابه در سه بانک دیگر در محله‌های تهران اقدام به دستبرد مسلحانه کرده و پول از آنجا به سرقت برده است.

او چندی پیش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران پای میز محاکمه رفت و اظهاراتی ضد و نقیض مطرح کرد.

او با تجدید قرارقانونی به زندان بازگشت. قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران بعداز بررسی‌های این پرونده و اخذ آخرین دفاع از متهم، برای او حکم اعدام صادر کرد. جوان آن لاین 7 آذر