مرگ یک کولبر کُرد درپی سرما در ارتفاعات کیله‌شین اشنویه

شامگاه سه‌شنبه هفتم آذرماه، سرما جان یک کولبر کُرد به نام هیوا مصطفوی ٣٢ ساله اهل روستای “پوش آباد” از توابع اشنویه را در ارتفاعات کیله‌شین گرفت. جسد این کولبر کُرد از سوی ساکنین روستای “میرآباد” کشف و به خانواده‌اش تحویل داده شده است.

هیوا مصطفوی

زمستان سال گذشته دستکم ٨ کولبر کُرد در مرزهای کُردستان ایران منجمله سردشت، پیرانشهر و ارومیه بر اثر سرما شدید جان خود را از دست دادند. از دیگر سو نیز، لقمان واحدی، کولبر کُرد اهل پیرانشهر که روز دوشنبه بیست و نهم آبان‌ماه براثر انفجار مین به شدت مجروح شده بود، دو چشم و یک پای خود را از دست داده است. این کولبر کُرد در این حادثه همچنین از ناحیه کمر و گردن دچار آسیب‌دیدگی شده و هم‌اکنون در بیمارستان بستری و نیاز فوری به عمل جراحی دارد. این کولبر کُرد در کوهستان “کانی خدا” پیرانشهر دچار حادثه شده است.

کولبری یکی از خطرناک‌ترین شغل‌ها به حساب می‌آید که مردم کردستان به دلیل نبود شغل مناسب و مشکلات مالی به این شغل در مناطق مرزی روی برده که در این رابطه طی سال‌های ‌اخیر شمار زیادی از کولبران کُرد به دلیل سقوط بهمن، سرما، رفتن روی مین و شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران جان خود را از دست داده‌اند. کردپا 9 آذر