صدور حکم اعدام

مورخ  ۱۶ آذر ۱۳۹۶،‌ این جنایت شامگاه ۱۲مرداد‌ماه سال۹۰ اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که مردجوانی که تصور می‌کرد مرد غریبه‌ای برای همسرش مزاحمت ایجاد می‌کند از او شکایت کرد اما دادگاه حکم به بی‌گناهی مرد غریبه داد. با این حال مرد جوان همسرش را طلاق داد و همچنان به فکر انتقام‌جویی بود.

او مدتی بعد با همدستی همسرش و عموی او، مرد غریبه را به باغی در حوالی شهریار کشاند و وی را در آنجا به قتل رساند. به‌دنبال این جنایت ۳متهم دستگیر شدند و به ارتکاب قتل اعتراف کردند. آنها در جریان بازسازی صحنه جنایت جزئیات بیشتری از آنچه اتفاق افتاده بود را نیز شرح دادند و در نهایت قضات دادگاه کیفری استان تهران مرد جوان و عموی همسرش را به اعدام و زن جوان را نیز به اتهام معاونت در قتل به تحمل ۱۵سال حبس محکوم کردند. این رأی اما در دیوانعالی کشور شکسته شد تا متهمان بار دیگر محاکمه شوند.

دومین محاکمه

در دومین دور از رسیدگی به این پرونده که چندی قبل در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدباقر قربانزاده و با حضور قاضی عیسی غفاری برگزار شد بعد از آنکه اولیای دم خواستار اعدام قاتلان شدند، متهمان یک به یک در جایگاه قرار گرفتند اما این بار هر کدام ماجرایی متفاوت از جنایت در باغ شهریار را بازگو کردند.

متهم اصلی وقتی در جایگاه قرار گرفت گفت: “آن زمان در میدان میوه و تره بار کار می‌کردم. شب‌ها سر کار می‌رفتم و صبح برمی‌گشتم. یک شب وقتی به‌طور ناگهانی به خانه برگشتم مرد غریبه را در خانه‌ام دیدم. پلیس را خبر کردم و او و همسرم بازداشت شدند اما یک هفته بعد آنها در دادگاه تبرئه و آزاد شدند. من از همسرم ۲ فرزند داشتم اما دیگر نمی‌توانستم با او زندگی کنم. به همین دلیل همسرم را طلاق دادم. با این حال عموی همسرم دست بردار نبود و می‌گفت باید مرد غریبه را می‌کشتم”.

متهم درباره روز حادثه گفت: “من از همه‌‌چیز بی‌خبر بودم. روز حادثه عمومی همسر سابقم تماس گرفت و خواست به باغش در شهریار بروم. وقتی به باغ رسیدم فهمیدم عموی همسرم مرد غریبه را به باغش کشانده و او را به قتل رسانده است. صحنه‌ای که دیدم نشان می‌داد او قبل از قتل مرد غریبه را شکنجه کرده است. از من خواست در حمل جسد به او کمک کنم و به این ترتیب جسد را به بیابان‌های اطراف شهریار بردیم و دفن کردیم. من در این قتل نقشی نداشتم”.

دومین متهم نیز در دفاع از خودش گفت: “شوهر سابق برادرزاده‌ام با همدستی برادرانش این قتل را مرتکب شده‌اند. آنها برای اینکه پای من را وسط بکشند قتل را در باغ من انجام دادند اما واقعیت این است که آن روز من در شهرستان بودم و از نقشه‌ای که آنها کشیده بودند اطلاعی نداشتم”.

در ادامه زن جوان به‌عنوان سومین متهم در جایگاه ایستاد و حرف‌های دو متهم دیگر را منکر شد و گفت: “من اتهام معاونت در قتل را قبول دارم. در این ماجرا همسر سابق و عمویم با همدستی یکدیگر مقتول را خفه کردند اما حالا هر کدام قتل را گردن دیگری می‌اندازند”.

با پایان دفاعیات متهمان، قضات دادگاه وارد شور شدند و هر سه متهم را در این جنایت گناهکار تشخیص دادند.

براساس رأی دادگاه مرد جوان و عموی همسرش برای دومین مرتبه به اتهام مشارکت در قتل عمدی به اعدام محکوم شدند و زن جوان نیز به اتهام معاونت در قتل به تحمل حبس محکوم شد.

درصورتی که این رأی در دیوانعالی کشور تأیید شود ۲متهم به‌زودی پای چوبه دار خواهند رفت. همشهری 18 آذر