چهار تجمع اعتراضی برگزار شد

مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۱۶، تعدادی از کارگران انتقالی معدن سنگرود، در اعتراض به آنچه اصرار کارفرما برای تبدیل وضعیت استخدامی خود می‌خواندند، تجمع اعتراضی برپا کردند.

اصرار شرکت طرح توسعه معادن زغال سنگ طبس برای تبدیل وضعیت قرارداد کار ۴۳ نفر از کارگران دائمی انتقالی معدن زغال سنگ البرز غربی به طبس باعث شد آنها روز (پنجشنبه ۱۶آذر ماه) دست به اجتماع صنفی بزنند.

کارگران معترض می‌گویند: “مدیران شرکت طرح توسعه معادن زغال سنگ طبس هیچ توجهی به مخالفت ما کارگران دائمی معدن سنگرود برای پیمانی شدن ندارند. این بی‌توجهی‌ها در حالی ادامه دارد که ما کارگران ناچار شدیم روز پنجشنبه بعد از چند ساعت اجتماع صنفی در مقابل ساختمان اداره کار طبس حاضر شده و در ادامه برای بیان مشکلات خود به فرمانداری شهرستان مراجعه کنیم”.

براساس اظهارات کارگران معترض، در اجتماع هم مسئولان اداره کار و هم فرمانداری شهرستان طبس قول دادند حداکثر تا یکشنبه هفته آینده مشکلات ایجاد شده را پیگیری کنند.

کارگران معدن سنگرود که تعداد آنها ۴۳ نفر است در خصوص علت انتقالشان به طبس می‌گویند: “از دی ماه سال ۹۳ و پس از آنکه فعالیت معدن زغال‌ سنگ البرز غربی متوقف شد، به معدن زغال سنگ پرورده که از واحدهای زیرمجموعه‌ سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران محسوب می‌شود، منتقل شدیم”.

آنها می‌گویند پس از گذشت سه سال از این جابجایی و از دو ماه قبل تاکنون اعمال فشارهای کارفرمای جدید برای تبدیل وضعیت استخدامی کارگران دائمی به پیمانی به نسبت قبل هر روز بیشتر می‌شود.

پیش از این در تاریخ بیستم آبان «امید فلاح » مدیرعامل شرکت طرح توسعه معادن زغال سنگ طبس در گفتگو با ایلنا گفته بود: “این ۴۳ کارگر به زودی به همراه حدودا ۲ هزار کارگر دیگر که تحت مسئولیت شرکت پیمانکار ی هستند در معدن زغال سنگ پرورده شرقی مشغول کار خواهند شد”.

او با بیان اینکه شرایط کار این کارگران همانند قبل خواهد بود، افزود: “این کارگران از این پس با پیمانکار قرارداد کار خواهند داشت و مطالبات مزدی خود را از پیمانکار دریافت خواهند کرد”.

به گفته مجری طرح زغال‌سنگ طبس، شرکت طرح توسعه معادن برای تامین امنیت شغلی کارگران انتقالی البرز غربی از شرکت پیمانکار تعهدات لازم را اخذ می‌کند تا زمینه بازنشستگی انها در یکی دو سال آینده فراهم شود.

تجمع کارگران بازنشسته وشاغل نیشکر هفت تپه بابت معوقات مزدی

مورخ ، صبح امروز (شنبه، ۱۸ آذر ماه) شماری از کارگران شاغل و بازنشسته نیشکر هفت‌تپه واحد تولیدی با اجتماع مقابل ساختمان اداری این مجتمع، خواستار دریافت مطالبات عقب افتاده خود شده‌اند.

شماری از کارگران بازنشسته این واحد صنعتی که مدعی‌اند، هنوز کارفرما مطالبات بازنشستگی آنها را پرداخت نکرده است در اجتماع امروز حاضر بودند و می‌گفتند: با وجود فرارسیدن سر رسید چک‌هایی که برای پرداخت سنوات بازنشستگی صادر شده‌است این چک‌ها هنوز قابل وصول نیست.

همچنین کارگران شاغل بخش صنعت مجتمع هفت‌تپه نیز می‌گویند که بابت چهار ماه مزد معوقه و پاداش سال‌های ۹۴ و ۹۵ طلبکارند و در عین حال از حدود یک‌سال قبل عمده مزایایی که طبق عرف کارگاه به آنها تعلق می‌گرفت یا کاهش یافته و یا قطع شده‌است.

از سوی دیگر کارگران روز مزدی مجتمع نیشکر هفت‌تپه نیز ظاهرا هنوز بابت مزد شهریور‌ماه به بعد و ۸ ماه حق بن مربوطه به سال ۹۵ طلبکارند.

وقتی که عشایر خراسان شمالی از پیگیری مسئولان نا امید شدند؛ گره ای که با دست باز نشد به تجمع کشیده شد

مورخ ، عشایر خراسان شمالی سال ها است که از مسئولان استان های خراسان شمالی و گلستان تفکیک و صدور اسناد مراتع ممیزی شده خود واقع در قشلاق گاهشان در استان گلستان را مطالبه می کنند که متاسفانه تاکنون به این مطالبه ترتیب اثری داده نشده است و امروز برخی از جمعیت عشایری خراسان شمالی برای احقاق این حق خود جلوی درب فرمانداری شهرستان مراوه تپه تجمع کردند تا شاید اینگونه این گره گشوده شود.

از تیر ماه امسال تاکنون چندین بار جامعه عشایری استان طی تماس هایی با دفتر عصر اترک خواستار ورود رسانه های خراسان شمالی به انعکاس و انتشار مشکل جدی آنها در قشلاق گاه هایشان در استان گلستان شدند تا شاید مسئولان استان بر حل مشکلات آنها اهتمام جدی ای به خرج دهند.

آنانیکه از جامعه عشایری استان با دفتر عصر اترک تماس گرفتند، عنوان می کردند، چندین سال است که وقتی به مناطق ییلاقی خراسان شمالی کوچ می کنیم، عده ای سودجوی بومی از استان گلستان در نبود ما، واحدهای دامی و اقامتی مان را که در قشلاق گاه استان گلستان واقع هستند، تخریب و آتش می زنند و متاسفانه این اتفاق طی این سال ها بارها و بارها تکرار شده است و تاکنون نیز ما خانواده های عشایر زیان دیده خراسان شمالی از شکایت های خود به مراجع قضایی استان گلستان به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم.

آنان همچنین اظهار کردند ما از مسئولان استان خراسان شمالی نیز درخواست کرده ایم که برای تفکیک و صدور اسناد مراتع ممیزی شده عشایر خراسان شمالی واقع در استان گلستان ورود کنند تا دغدغه عشایر استان حل و جلوی تعرض سودجویان بومی استان گلستان که قصد بیرون کردن ما از قشلاق گاه های مشخص شده را دارند، گرفته شود اما متاسفانه تاکنون هیچ گرهی از این مشکل گشوده نشده است.

به گزارش عصر اترک، در آبان ماه امسال یک منبع خبری تصاویر و گزارش هایی را از تخریب و آتش زدن اموال عشایر خراسان شمالی در قشلاق گاه هایشان واقع در استان گلستان ارسال کرد که در این گزارش قید شده بود از سال ۹۱ تا امسال ۱۴۲ تخریب و آتش سوزی بر اموال این قشر در این این مناطق قشلاق گاهی رخ داده است.

حال امروز، شماری از جمعیت عشایر خراسان شمالی که در قشلاق گاه خود در شهرستان مراوه و تپه حضور دارند برای جبران زیان های وارده به خود همچنین مطالبه تفکیک مراتع ممیزی شده خود و دریافت اسناد این مراتع، در جلوی درب فرمانداری شهرستان مراوه و تپه تجمع کردند که شماری از آنان در تماس با دفتر عصر اترک این موضوع را گزارش دادند و خواستار ورود جدی مسئولان استانداری خراسان شمالی و استان گلستان برای حل این قضیه شدند.

در همین راستا، مجید، یکی از تجمع کنندگان جامعه عشایری خراسان شمالی در جلوی درب فرمانداری شهرستان مراوه و تپه در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: “از ساعت ۹ صبح تجمع کرده ایم و در حال حاضر که ساعت ۱۱ صبح است هنوز مسئولی از فرمانداری شهرستان مراوه و تپه در جمع این معترضان حاضر نشده است تا شنونده صحبت ما باشند”.

مجید عنوان کرد: “سال ها است عده ای از سودجویان استان گلستان به واحدهای دامی و اقامتی عشایر خراسان شمالی که در قشلاق گاه های استان گلستان قرار دارند، آسیب می زنند و تخریب می کنند تا عشایر دوباره به مراتع قشلاق گاهی خود بازنگردند و این مراتع ممیزی شده را به نفع خود تصرف کنند”.

وی در ادامه تصریح کرد: “شکایت خود را به مراجع قضایی استان گلستان گزارش داده ایم، اما تاکنون ترتیب اثری داده نشده است همچنین از مسئولان دو استان نیز درخواست رسیدگی به حل این مشکل و تفکیک مراتع را داشته ایم که هنوز اقدامی عملی درباره آن صورت نگرفته است”.

یک عضو از اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی امور عشایری خراسان شمالی بدون ذکر نام خود نیز در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: “هر چند در تجمع حضور نداشتم اما از برگزاری این تجمع مطلع هستم”.

وی گفت: “تفکیک مراتع قشلاق گاهی عشایر خراسان شمالی واقع در استان گلستان سال ها است که از سوی جامعه عشایری خراسان شمالی مطالبه می شود اما متاسفانه نه وزارت جهاد کشاورزی و نه مسئولان استانداری دو استان موضوع را جدی نگرفته اند”.

وی همچنین افزود: “متاسفانه اموال این قشر سال ها است که توسط عده ای سودجو از استان گلستان برای تصرف مراتع ممیزی شده این عشایر تخریب و آتش زده می شود”.

این مطلع تصریح کرد: “مسئولان استان گلستان به هیچ وجه نخواسته اند که تفکیک مراتع و صدور اسناد این مراتع انجام شوند”.

وی همچنین یادآور شد: “سال گذشته در استان تهران جلسه ای با حضور سران عشایر کشور برگزار و این دغدغه مطرح شد و نماینده وزارت جهاد کشاورزی قول حل این مشکل را داد اما متاسفانه تاکنون این موضوع حل نشده است و سرانجام آن نیز برگزاری این تجمع شد”.

عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در پاسخ به مطالبه عشایر خراسان شمالی و زیان های وارده به آنان در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: “بنده از تجمع این قشر در شهرستان مرواه و تپه اطلاعی ندارم اما مشکلات اتفاق افتاده ابتدا باید توسط ادارات کل امور عشایری دو استان خراسان شمالی و گلستان پیگیری و حل شود و درصورتیکه حل نشد روسای سازمان های جهاد کشاورزی دو استان برای حل موضوع ورود کنند”.

یوسفی تصریح کرد: “از سازمان امور عشایری کشور درخواست کرده بودیم که طی جلسه ای به حل مشکل این قشر ورود کنند اما متاسفانه تاکنون در این زمینه جلسه ای برگزار نشده است”.

موسی حاجی زاده، مدیر کل دفتر امنیتی استانداری خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصر اترک در این باره گفت: “بنده از تجمع قشر عشایر خراسان شمالی در جلوی درب شهرستان مرواه و تپه اطلاعی ندارم اما استانداری مسئولیت پیگیری منافع این قشر را بر عهده دارد که در همین زمینه امسال جلسه ای با حضور برخی از مسئولان استان گلستان برگزار کردیم و در آن جلسه حفاظت، ممیزی و تفکیک مراتع قشلاق گاهی عشایر خراسان شمالی توسط استان گلستان مصوب شد”.

حاجی زاده افزود: “استانداری خراسان شمالی عملی شدن این مصوبه را پیگیر است و در همین راستا، مکاتباتی را با مسئولان استان گلستان انجام داده ایم”.

امروز منابع خبری اطلاع دادند که تاجی، فرماندار شهرستان مراوه و تپه با حضور در جمع تجمع کنندگان قول پیگیری و حل مشکلات عشایر خراسان شمالی (که مراتع قشلاق گاهی آنان در استان گلستان واقع است) را طی برگزاری جلسه ای با اداره کل منابع طبیعی استان گلستان پیگیری خواهد کرد.

تجمع اهالی دولت‌آباد یاسوج در اعتراض به نامگذاری بیمارستان شهید جلیل

مورخ ، جمعی از اهالی دولت‌آباد یاسوج در اعتراض به نامگذاری بیمارستان شهید جلیل این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضین نسبت به نامگذاری بیمارستان شهید جلیل یاسوج با تاکید بر اینکه مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با نامگذاری این بیمارستان نادرست بوده است، اظهار داشتند: “مالکان اراضی بیمارستان بطور رایگان هشت هکتار زمین در اختیار تامین اجتماعی قرارداده اند”.

یکی از معترضین گفت: “ما معتقدیم این بیمارستان بایستی به نام شهدای دولت آباد یاسوج باشد به این دلیل که در روز واگذاری زمین‌های مان در بند ششم قرارداد تصریح کردیم این زمین بصورت نیم بها و رایگان برای احداث بیمارستان و محرومیت زدایی منطقه واگذار شده است”.

معترض دیگری نیز با بیان اینکه در زمان کلنگ زنی بیمارستان تقاضای خود را برای نامگذاری به نام شهدای دولت آباد یاسوج اعلام داشته ایم، خاطرنشان کرد: “از شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌خواهیم به خواسته معترضین اهمیت دهد”.

معترض سوم نیز تاکیدکرد که اهالی دولت آباد یاسوج نمایندگانی دارند و امیدوارند در حضور سایر مسئولان صحبت های نمایندگان و پیشنهادات ما را نیز بشنوند و تدابیر شایسته تری بیندیشند.

چندی پیش بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد بیمارستان شهید جلیل یاسوج به نام این شهید مزین شد. عصر اترک /ایلنا 18 آذر