پس از مراجعه بازرسان؛ تهدید و قطع تلفن بند زندانیان سیاسی زندان زاهدان به دلیل بیان مشکلات

زندان زاهدان به دلایل زیادی از جمله دوری از مرکز، نبود نظارت جامعه مدنی و محرومیت های استانی با مشکلات متعددی روبروست، این زندان که محل نگهداری زندانیان سیاسی و امنیتی پرتعدادی است در ماههای اخیر شاهد اعتراضات زندانیان و تلاش آنها برای رساندن صدای خود به گوش مسئولان به هدف بهبود وضعیت در این زندان بود. سرانجام بازرسانی اعزامی از مرکز راهی این زندان شدند تا وضعیت زندان را مورد بررسی قرار دهند اما مسولین زندان ضمن تلاش برای ساکت کردن زندانیان تعدادی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام را به اجرای حکم تهدید کردند و همینطور دستور قطع تلفن های بند زندانیان سیاسی را به هدف جلوگیری از انتشار گزارشات صادر کردند.

زندان مرکزی زاهدان از سومدیریت، فقر امکانات، و وجود رفتارهای سلیقه ای مسئولان آن رنج می برد.

وضعیت بهداشت، تغذیه، مدیریت، وجود مواد مخدر و مافیای درون زندان در این زندان بغرنج است، زندانیان این زندان برای تغییر شرایط خود دست به اعتراضات زیادی زده اند.

در پی افزایش توجهات به مشکلات زندان زاهدان، روز یکشنبه هفته جاری بازرسانی از مرکز (تهران) جهت بازدید از زندان مرکزی زاهدان و رسیدگی به شکایات زندانیان در این محل حضور پیدا کردند.

بازرسان اعزامی بصورت سرزده وارد زندان شدند و در ابتدای ورود نیز به بند ۳ این زندان که محل نگهداری زندانیان سیاسی است مراجعه کردند. آنان شکایات یا مشکلات زندانیان را ثبت کردند.

گفته می شود هنگام بازرسی این افراد از بند ۳ زندانیان مشکلات خود را طرح کردند و به دلیل زمان صرف غذا، زندانیان توانستند وضعیت بد غذا را نیز به سمع و نظر بازرسان برسانند.

بازرسان علاوه بر مشاهده کیفیت رقت انگیز غذای زندان، معیوبی و خرابی های حمام، سرویس های بهداشتی و سایر مشکلات بند را نیز مشاهده کردند.

گفته می شود پس از پایان بازرسی و ترک زندان توسط مسئولین اعزامی از مرکز، رئیس زندان آقای خسروی و مدیر داخله زندان آقای خواجه تلفن های بند ۳ زندان را قطع کردند. معاون زندان به نام مهدوی در بند ۳ که محل حبس زندانیان سیاسی است با جمع کردن زندانیان به ایراد سخن پرداخته و ضمن تهدید زندانیان گفته است “بند ۳ این زندان بند امنیتی است و ما کاملا مطلع هستیم ۵ نفر از این زندانیان که حکم اعدام دارند اخبار زندان را به سازمانهای حقوق بشری منتقل می کنند.”

معاون زندان ضمن تهدید زندانیان محکوم به اعدام نسبت به اجرای قریب الوقوع احکام آنان، دستور قطع تمامی تلفنی این بند را تا اطلاع ثانوی صادر کرد.

این موارد در حالی است که منابع مختلفی به هرانا گزارش دادند در زمان بازرسی از زندان، بدستور آقای خواجه زندانیان بند ۵ و ۶ این زندان به هواخوری منتقل شدند تا نتوانند در مورد مشکلات خود با بازرسها صحبت کنند.

گزارش شده است، تلاش مسئولان زندان برای جلوگیری از طرح مشکلات توسط زندانیان در حدی بود که وقتی یکی از زندانیان در خصوص مشکلات داخلی زندان با بازرسان گفتگو کرده، رئیس زندان از این زندانی عکس گرفته و پس از رفتن بازرسان زندانی مورد اشاره را با نشان دادن تصاویر تهدید کرده است.

گفتنی است تهدید های مسئولین تنها به بند ۳ و ۷ خلاصه نشده و به زندانیان بند ۱ نیز قبل از ورود بازرسان گفته شده “اگر از ما و بند خود انتقاد کنید تمامی امکانات، ملاقات و تلفن های زندان قطع خواهد شد.”

این در حالی است که بازرسان اعزامی خود شاهد وضعیت بد بند ۷ شدند، در حدی که متوجه شدند نه تنها به زندانیان تازه وارد هیچ پتویی داده نمیشود بلکه به دلیل نبود موکت در کلاس قرآن، پتو و موکت های زندانیان دیگر نیز به زور از آنها گرفته شده است.

در پایان مسئولین زندان ضمن تهدید زندانیان سیاسی بند ۳ که هیچ عمل خلاف قانونی جز مطالبه حقوق انسانی و قانونی خود نداشتند گفتند “تا زمانی که اخبار این بند به خارج از این زندان فرستاده شود ما همچنان تلفن های شما را قطع نگه میداریم تا مطمئن شویم هیچگونه تماسی در خصوص مشکلات شما به خارج از زندان صورت نمی گیرد.”

لازم به یادآوری است طی روزهای اخیر خبرگزاری هرانا با انتشار گزارشی تحت عنوان وضعیت بغرنج زندان مرکزی زاهدان به روایت شاهدین بصورت اجمالی به مشکلات این زندان پرداخته بود. هرانا 21 آذر