مادر و دختر مهابادی جهت اجرای حکم به زندان منتقل شدند / یک فعال سیاسی دیگر در مهاباد بازداشت شد

روز چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶، «سهیلا زبیری» ۴۶ ساله و دخترش «صفا حسن‌پور» ۱۸ ساله جهت اجرای حکمی مجموعا ۳۰ ماهه به زندان مهاباد منتقل شدند.

آبان‌ماه ۱۳۹۵ سهیلا زبیری به اتهام «بر هم‌زدن نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات اعتراضی» که در پی مرگ فریناز خسروانی برگزار شده بود، از سوی دادگاه کیفری سردشت به ٢۴ ماه حبس تعزیری محکوم گردید. صفا حسن‌پور هم با همان اتهام به ۶ ماه حبس محکوم شد.

به غیر از این دو تن، ده نفر به نامهای «کامل رسول‌پور»، «رامین حسن‌زاده»، «آمانج شیخه‌پور»، «سردار اسماعیلی»، «هیمن جنت‌یار»، «فرهاد شیخانی»، «محمد قادریان»، «سامرند احمدزاده»، «سامان ملکاری» و «حسین پری‌آقایی» هم در این پرونده محکوم شده بودند.

آن زمان، دادگاه کیفری سردشت در خصوص اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی این شهر و تمرد در مقابل مأمورین انتظامی»، همگی این ١٢ شهروند را جمعا به ۱۴۴ ماه زندان و در خصوص مشارکت در ایراد ضرب و جرح مأمورین انتظامی، آنان را به پرداخت دیه محکوم کرد.

این افراد نسبت به مرگ مشکوک «فریناز خسروانی» در هتل «تارا»ی مهاباد در هفته‌ی دوم اردیبهشت‏‌ ۱۳۹۴ و همچنین کشته و زخمی‌شدن چندین تن از معترضین به این حادثه اعتراض کردند که پس از بازداشت و اتمام مراحل بازجویی، با تودیع وثیقه آزاد شده بودند.

یک فعال سیاسی سابق در مهاباد بازداشت گردید

از سوی دیگر گزارش می شود، یک فعال سیاسی در مهاباد بعد از ضرب و شتم از سوی مامورین وزارت اطلاعات بازداشت شده است. بازداشت او در دوران نوجوانی سابقه عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام را داشت.

روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۶ «کیوان علیالی» در میدان منگوران شهر مهاباد پس از ضرب و شتم از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل گردید.

به خانواده‌ی این شهروند مهابادی اطلاع داده شده است که وی متهم به ادامه‌ی همکاری با احزاب کرد مخالف نظام است.

کیوان علیالی در دوران نوجوانی نیز در سال ۱۳۸۵ دو ماه را در بازداشت سپاه پاسداران به سر برده و پس از اتمام مراحل بازجویی به صورت موقت آزاد شده بود.

بازداشت یازده سال پیش وی هم مرتبط با عضویت سابقش در یکی از احزاب کُرد بوده است‌. مرکز حقوق بشر کردستان 23 آذر