چهار تجمع اعتراضی برگزار شد

مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۲۶، صبح امروز (۲۵ آذر ماه) شماری از کارگران پیمانکاری راه‌آهن آذربایجان شرقی با تجمع مقابل ساختمان اداره کل راه آهن در تبریز، خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند.

این کارگران که تعدادشان به حدود ۲۰۰ نفر تخمین زده می‌شود، دلیل اعتراض امروز‌ خود را تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی وبیمه‌ای عنوان کردند.

به ادعای این کارگران که دارای سوابق کاری ۱۰ تا ۱۲ ساله هستند، پیمانکارسابق راه آهن نیز بابت حدود سه ماه معوقات مزدی وهفت سال سنوات خدمتی به آنها بدهکار است.

این کارگران دلیل به تعویق افتادن مطالبات مزدی خود را تامین نشدن منابع مالی از سوی کارفرما عنوان می‌کنند.

طبق اظهارات کارگران معترض یکی دیگر از مشکلات صنفی آنها نداشتن امنیت شغلی به سبب داشتن قرار دادهای کوتاه مدت است که باعث تشدید نگرانی‌ها شده است.

تجمع کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به واگذاری مجتمع رفاهی

مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵، جمعی از کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی که مدعی‌ هستند در مالکیت ۵ درصد از سهام مجموعه ۴۲ هکتاری تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد تولیدی سهیم هستند، صبح امروز در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت سهام خود، مقابل ساختمان اداری شرکت تجمع کردند.

این تجمع اعتراضی از حوالی ساعت ۹ صبح امروز شنبه (۲۵ آذر ماه) با همراهی جمعی از کارگران شاغل و بازنشسته معدن البرز شرقی برپا شده است.

کارگران معترض که مدعی داشتن مالکیت ۵ درصد سهام مجموعه ۴۲ هکتاری تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد معدنی در شهر شاهرود هستند، گفتند: “تاسیسات رفاهی و خدماتی این واحد معدنی در بلوار شهید بهشتی شاهرود قرار دارد و از حدود ۴ سال پیش که شرکت ذوب آهن اصفهان مالکیت معدن البرز شرقی را برعهده گرفت، این مجموعه تفریحی نیز به شهرداری شاهرود واگذار شد”.

معترضین که خواستار لغو این واگذاری غیراصولی هستند می‌گویند زمین‌های این مجتمع در بهترین نقطه شهر شاهرود قرار دارد اما مدیریت پیشین معدن آن را با قیمتی نازل به شهرداری شاهرود واگذار کرده است.

کارگران با بیان اینکه ما خواستار تعیین تکلیف ۵ درصد سهام خود هستیم، افزودند: “در زمان واگذری زمین‌ها این مجتمع بارها دست به اعتراض زدیم که درنهایت با بی‌توجهی مسئولان مواجه شد. در عین حال از زمان واگذاری تاکنون شهرداری شاهرود بخش کمی از قیمت معامله را پرداخت کرده است”.

طبق ادعای کارگران در حال حاضر فشار شهرداری برای تملک این زمین‌ها زیاد شده بطوری که اخیرا از سوی مراجع قضایی شهرستان برای تخلیه این منطقه اخطاریه تخلیه برای شرکت البرز شرقی فرستاده شده است.

کارگران معترض معادن البرز شرقی با یادآوری اینکه محل سکونت، تاسیسات رفاهی و خدماتی بسیاری از خانواده‌های کارگران زغال سنگ البرز در محدوده این زمین‌ها قرار دارد، افزودند: “در صورت تحقق این موضوع، آنها ناچارند منازل خود را تخلیه کنند”.

تجمع بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان مقابل ساختمان استانداری

مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵، صبح روز شنبه (۲۵آذر ماه) شماری از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان مقابل ساختمان استانداری اصفهان تجمع کردند.

این بازنشسته‌ها که خواستار وصول مطالبات محقق نشده و پرداخت به موقع مستمری بازنشستگی خود هستند، می‌گویند: “با وجود اعتراضات مکرر هنوز مطالبات صنفی آن‌ها برآورده نشده است”.

آنان درباره بخشی از مطالبات امروز خود می‌گویند: “هر ماه مستمری بازنشستگی خود را با تاخیر دریافت می‌کنند و مشکلاتی در زمینه درمان مستقیم و تکمیلی خود دارند”.

همچنین بازنشسته‌های صنعت فولاد خواستار اختصاص بودجه‌ای دولتی برای تامین منابع مالی پرداخت مستمری بازنشستگی خود هستند.

تجمع کارگران «پروفیل ارومیه»برای معوقات مزدی

مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۲۵، شماری از کارگران «پروفیل ارومیه» در تماس با ایلنا گفتند: “شماری از همکاران آن‌ها امروز (۲۵ آذر ماه) در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود، مقابل ساختمان استانداری آذربایجان غربی تجمع کرده‌ند”.

آن‌ها می‌گویند شمار معترضان نزدیک به ۵۰ نفر می‌شود که در یازده ماه گذشته با مشکل پرداخت معوقات مزدی مواجه بوده‌اند.

به ادعای این کارگران ، فعالیت تولیدی محل کارشان از یک ماه قبل متوقف شده و در نتیجه آن بلاتکلیف شده‌اند.

همچنین به نقل از این کارگران گفته می‌شود که در پرداخت حق بیمه آنها نیز وقفه‌هایی ایجاد شده است به طوری که در برخی از ماهه‌ای سال تمدید دفترچه بیمه اعضای خانواده‌های آن‌ها با مشکل روبرو بوده‌است.

برپایه این اطلاعات ظاهرا کارگران این مجتمع صنعتی دلیل به تعویق افتادن مطالبات مزدی خود را تامین نشدن منابع مالی کارخانه از سوی کارفرما عنوان می‌کنند.

به گفته کارگران که پیش از این نیز چندین بار در محوطه کارخانه ومقابل ساختمان نهاد‌های دولتی استان وشهرستان دست به اعتراض صنفی زده‌اند گفته می‌شود ۹۷ نفر از همکارانشان برای پیگیری قانونی مطالبات صنفی خود به اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی ارومیه شکایت کرده‌اند.

گفتنی است کارخانه‌ لوله پروفیل ارومیه در فاز دوم شهر صنعتی ارومیه واقع شده و دست کم ۱۰۰ کارگر در آن‌مشغول بکار هستند. ایلنا 26 آذر