نوشیدن آب آلوده از سر ناچاری؛ گزارشی از مشکلات زندان تهران بزرگ

زندان  فشافویه یا تهران بزرگ که طی دوسال گذشته توسط سازمان زندان های ایران بازگشایی شد کماکان با مشکلاتی چون برخورد سلیقه ای مسئولان و آب آشامیدنی ناسالم روبه روست.

“بعد از اعتصابات و شورش های محکومین به اعدام در واحد دو زندان قزلحصار، حدود ۱۰۰ زندانی فقط از واحد دو به زندان بزرگ تهران یا همان فشافویه منتقل شدند. ۱۶ ماه است که آنها در شرایط بسیار بدی بسر می برند. در بدو ورود این زندانیان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند، به نحوی که استخوان دست های تعدادی از این زندانیان شکست. این زندانیان ماهی یکبار جابجا می شوند و اصلا وضعیت مناسبی ندارند”.

در سال جاری زندانیانی که از این زندان با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شدند در گفتگو با گزارشگر هرانا گفتند: “آبی که زندانیان تهران بزرگ ” فشافویه ” مصرف میکنند آب چاه است و سیستم تصفیه جدی هم در زندان وجود ندارد برای همین این آب بسیار آلوده است، استفاده از این آب ها باعث شده تعداد زیادی از زندانیان به بیماری های مختلف مجاری ادرار یا کلیوی مبتلا شوند”.

همچنین در ادامه گفتگو زندانیان تازه آزاد شده از این زندان اضافه کردند: “بسیاری از زندانیان دچار بیماری های پوستی نیز شده اند. مسئول بهداری زندان یکی از دلایل این بیماری را آب زندان عنوان میکند و به زندانیان توصیه کرده از آب زندان استفاده نکنند زیرا که این آب چاه که بدرستی تصفیه نشده موجب بروز بیماری های زیادی در میان زندانیان شده است”.

منابع مطلع در ادامه به گزارشگر هرانا گفتند: “تعداد پرشماری از زندانیانی که در این زندان در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند از فقر مالی رنج میبرند در حدی که بعضی از آنان حتی در بیرون زندان جایی برای ماندن ندارند و عموما کارتن خواب بودند! افراد زیادی هستند که با جریمه مالی ۵۰۰ هزار تومانی الان در زندان هستند، این افراد توانایی خرید آب معدنی از بوفه زندان را ندارند و در مقایسه با سایر زندانیان نسبت به بیماری های عفونتی و کلیوی آسیب پذیرتر هستند”.

علاوه بر مشکلات آب، بهداشت و تعذیه، رفتار های سلیقه ای مسئولین بخصوص بخش بازرسی و سربازان این یگان نیز باعث نارضایتی و اعتراض گسترده زندانیان شده است.

یک شاهد عینی درباره رفتار های سلیقه ای ماموران این زندان به هرانا گفت: “ماموران بازرسی با زندانیان برخورد خشن میکند و بعضا برای تحقیر زندانی را به حمل مواد از طریق مقعد متهم و وی را بصورت کامل لخت کرده و دستور بشین پاشو میدهند و بدین ترتیب ضمن به سخره گرفتن زندانی با تحقیر او اظهار قدرت نمایی می کنند”.

لازم به یاداوری است تابستان سال ۹۴ رسانه های ایران از افتتاح فاز اول زندان بزرگ تهران پس از پانزده سال خبر دادند و از مدرن و مجزا بودن این زندان گزارش ویدئویی تهیه کردند.

در این گزارش خبرنگاری بصورت اغراق آمیز گفته بود “همین که وارد راهرو و اتاق‌های بهداری می‌شویم، برای مدتی فراموش می‌کنیم در زندان هستیم”.هرانا 25 آذر