پنج تجمع اعتراضی برگزار شد

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۴، جمعی از کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس در اعتراض به خصوصی‌سازی و پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود، صبح دیروز به تهران آمدند و مقابل ساختمان وزارت اقتصاد ودارایی تجمع کردند. این دوازدهمین تجمع کارگران این شرکت در اعتراض به وضعیت شغلی‌ خود در سال جاری است.

صبح روز دوشنبه (۴ دی ماه) تعدادی از مجموع ۱۲۰۰ کارگر شرکت حمل و نقل خلیج فارس با تجمع مقابل ساختمان وزارت اقتصاد و دارایی، خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی خود شدند.

این کارگران که از محل کارشان در شهرستان اسلامشهر راهی تهران شده‌اند، مدعی هستند از اردیبهشت سال ۹۵ که مدیریت شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به بخش خصوصی واگذار شد، روال پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها برهم خورده است. به عنوان مثال در همین مدت پرداخت مزایایی همچون حق اضافه کاری، کارانه، بهره‌بری و بیمه تکمیلی کارگران شاغل در این شرکت با تاخیرهایی همراه بوده است.

این کارگران با یادآوری اینکه پیش از ورود بخش خصوصی، شرکت حمل و نقل خیلج فارس تحت مدیریت مجموعه‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داشت، افزودند: “از زمانی که وزارت بازرگانی سابق سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرد، مدیریت جدید با افول ثبت سفارش مواجه و در نتیجه مشکل کارکنان شروع شد”.

به ادعای معترضان، مشکلات شرکت حمل ونقل خلیج فارس ناشی از سوءمدیریت است و بخش خصوصی هنوز نتوانسته به تعهدات مالی خود در قبال خرید شرکت عمل کند و مسئولان مربوطه نیز نظارت و دقت لازم را حین واگذاری انجام نداده‌اند.

کارگران شرکت حمل ونقل خلیج فارس از سازمان خصوصی‌سازی توقع دارند برای مشکل به وجود آمده چاره‌اندیشی کنند.

در این زمینه یکی از کارگران معترض به ایلنا گفت: “بخش خصوصی تاکنون توان مدیریت این واحد حمل و نقلی را نداشته است و برای همین بهتر است که این واحد صنعتی دوباره به دولت واگذار شود تا با مسئولیت مستقیم دولت، کارگران نیز حقوق معوقه خود را دریافت کنند”.

شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ۱۲۸۶ نفر نیروی کار دارد که در ۴۳ شعبه و نمایندگی سراسر کشور مشغول به کار هستند. از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر در دفتر مرکزی در منطقه اسلامشهر تهران فعال هستند.

در یاسوج؛ تجمع تاکسی داران در اعتراض به تاکسی‌های اینترنتی

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۴، صد نفر از رانندگان تاکسی در شهر یاسوج در اعتراض به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی روبروی شورای شهر تجمع کردند.

به گفته این رانندگان، برخی تاکسی‌هایاینترنتی که بدون گذراندن مراحل قانونی و کسب مجوز از دستگاه‌های ذی ربط به جابجایی مسافر با قیمت ارزان‌تر اقدام کردند.

تجمع کنندگان اعلام کردند: “فعالیت تاکسی‌های اینترنتی منجر به بیکاری آنان شده به طوری که توان پرداخت قسط‌های تسهیلات بانکی که برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی دریافت کرده اند را ندارند”.

رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در جلسه فوری با این رانندگان با بیان اینکه در همه شهر‌های کشور تاکسی اینترنتی وجود دارد و تاکسی داران باید خود را با این شرایط وفق دهند گفت: “استفاده از تاکسی‌های اینترنتی به دلیل ارزان‌تر بودن، به نفع مردم است و ما منافع عموم را ترجیح می‌دهیم”.

هدایت اکبری افزود: “هرکدام از رانندگان تاکسی‌های عمومی که متقاضی باشند می‌توانند مراجعه کنند تا در ناوگان تاکسی اینترنتی به کار گرفته شوند”.

وی درخصوص نداشتن مجوز برخی از تاکسی‌های اینترنتی هم گفت: “تاکسی‌هایی که بدون مجوز به فعالیت و جابجایی بار و مسافر اقدام کرده اند تخلف محسوب می‌شود و سازمان حمل و نقل و بار و مسافر یاسوج باید از فعالیت آن‌ها جلوگیری کند”.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل، بار و مسافر یاسوج در جمع رانندگان تاکسی‌های عمومی گفت: “۳ هزار و ۷۰۰ مشترک خودرویی در یاسوج وجود دارد که نسبت به جمعیت این شهر زیاد بوده و شهر یاسوج از این لحاظ اشباع شده است”.

سجاد بهرامی افزود: “قطع شدن یارانه تاکسی‌های عمومی، پرداخت هزینه سوخت خودرو و پرداخت دو برابری حق بیمه توسط رانندگان در سال ۱۳۹۶ این رانندگان را با مشکلات زیادی از جمله کاهش درآمد و پرداخت اقساط تسهیلات مواجه کرده است”.

وی گفت: “برای یکپارچه سازی و هماهنگی بیشتر بین تاکسی‌های عمومی، بی سیم و اینترنتی در شهر یاسوج، طرح ساماندهی این تاکسی‌ها در دست اقدام است”.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل، بار و مسافر یاسوج با اشاره به اشباع شدن ناوگان حمل و نقل و بار و مسافر در شهر یاسوج افزود: “اعطای مجوز صرفاً از طریق شورا‌های ترافیک شهرستانی و استانی و بخشنامه‌های ابلاغی از وزارت کشور صورت می‌گیرد”.

تجمع همزمان کارگران تراورس در خوزستان و لرستان

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۳، صبح روز یکشنبه (۳ دی ماه) کارگران تراورس لرستان و خوزستان همزمان در اعتراض به پرداخت نشدن دست‌کم سه ماه معوقات مزدی در این دو استان تجمع کردند.

به دنبال برپایی تجمعات صنفی کارگران تراورس در نقاط مختلف کشور، صبح روز یکشنبه (۳ دی ماه) گروهی از کارگران شرکت پیمانکاری ابنیه… بار دیگر به صورت جداگانه اما همزمان در دو استان لرستان و خوزستان تجمع کردند.

از قرار معلوم ۶۰۰ کارگر در تراورس جنوب و حدود ۵۰۰ کارگر در تراورس لرستان مشغول به کار هستند.

کارگران تراورس جنوب؛ اجتماع صنفی خود را مقابل ساختمان اداره کل راه آهن زاگرس برپا کردند. کارگران تراورس لرستان نیز در محل کار خود «درزین خانه» پیگیر مطالبات مزدی خود بودند.

به ادعای این کارگران؛ پرداخت مطالبات مزدی ماه‌های مهر، آبان و آذر آن‌ها به تاخیر افتاده است. گفته می‌شود در سال‌جاری تنها دو ماه از حق بیمه این کارگران پرداخت شده است.

این کارگران دلیل به تعویق افتادن مطالبات مزدی خود را تامین نشدن منابع مالی از سوی کارفرما عنوان می‌کنند.

طبق اظهارات کارگران معترض، یکی دیگر از مشکلات صنفی آن‌ها نداشتن امنیت شغلی به سبب داشتن قراردادهای کوتاه‌مدت یکماهه است که باعث نگرانی بیشتر کارگران شده است.

به ادعای این کارگران، شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور حدود ۷ هزار کارگر دارد که مجموع این کارگران از شرایط موجود نگران هستند.

کارگران تراورس لرستان یادآور شدند؛ پیش از این نیز به دلیل بی‌توجهی‌ مدیریت کارفرما نسبت به مشکلاتشان، اعتراضی مشابهی را انجام داده بودند.

شرکت تراورس یکی از شرکت‌های اقماری راه‌آهن است که امور نگهداری خط و ابنیه فنی خط آهن را انجام می‌دهد.

اعتراض کارکنان راه‌آهن نیشابور به دریافت نکردن ۳ ماه حقوق

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۳، کارکنان شرکت راه‌آهن نیشابور در اعتراض به دریافت نکردن ۳ ماه حقوق، مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

جمعی از کارکنان شرکت ابنیه و فنی راه‌آهن این شهرستان با تجمع در مقابل فرمانداری و پس از آن در محل برگزاری مراسم افتتاح ۱۲ مدرسه خیّرساز در محل فرهنگسرای سیمرغ مطالبات خود را به گوش مسؤولان و مردم رساندند.

نماینده معترضان در این تجمع، خواهان پرداخت حقوق معوقه که از سه تا ۶ ماه پرداخت نشده و عدم مشخص شدن وضعیت بازنشستگی و بیمه خود شد.

وی در حاشیه این تجمع ظهار داشت: “سه ماه است حقوق نگرفته‌ایم، در سال ۹۴ ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و آبان و در سال ۹۵ ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مهر بیمه واریز شده و امسال نیز فقط ماه شهریور بیمه واریز شده است”.

این نماینده معترضان که نخواست نامش مطرح شود، ادامه داد: “برخی کارکنان با ۲۵ سال خدمت وقتی برای بازنشسته شدن اقدام می‌کنند متوجه می‌شوند که فقط ۱۵ سال بیمه دارند”.

وی خاطرنشان کرد: “در نیشابور ۱۳۰ نفر دچار این مشکل هستند و تعداد افراد مشابه ما در کشور حدود ۱۰ هزار نفر است”.

این معترض ادامه داد: “ما کارمندان رسمی دولت هستیم، اما بدون اطلاع ما را به شرکت‌های خصوصی منتقل و کارت‌های حقوق بانک ملی ما را به بانک تجارت شعبه تهران تغییر داده‌اند و این مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است”.

این نماینده معترضان تأکید کرد: “اگر مشکل ما رفع نشود، مجبور هستیم برای شنیده شدن صدایمان جلوی قطار را بگیریم، بلکه مسؤولان با وجود اینکه بارها نامه‌ها و مشکلاتمان را شنیده‌اند، فکری به حال ما کنند‌”.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری نیشابور با حضور در جمع معترضان خطاب به آنها گفت: “این تجمع حق شماست و اگر من هم یک ماه حقوق نگیرم، زندگی‌ام دچار مشکل می‌شود، حتی اگر یکی از شماها این موضوع را به مانند قبل به ما منتقل می‌کردید آن را پیگیری می‌کردیم”.

حمید حقیقی تصریح کرد: “ما سعی می‌کنیم، مشکل شما را به گوش مسئولین کشور برسانیم تا هر چه سریع‌تر مشکل حل شود که خدایی نکرده دست به تجمعات دیگر یا بستن مسیر قطار نشوید”.

تجمع مردم اهواز در مخالفت با انتقال آب کارون

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۰۳، جمعی از شهروندان اهوازی جمعه یک دی ماه در اعتراض به انتقال آب کارون به دیگر استان‌ها تجمع کردند.عصر ایران / صدا وسیما /فارس / ایلنا 5 دی