حداقل ۸۲ هزار کردستانی بی‌سوادند / ۱۰۲ هزار بی‌سواد مطلق در اصفهان وجود دارد

معاون سوادآموزی آموزش پرورش استان کردستان گفت: “بر اساس سرشماری سال ۹۵ در استان کردستان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۸۲ هزار و ۲۵۰ نفر بی‌سواد هستند”.

رمضان یوسفی در آیین گرامیداشت هفته سوادآموزی که روز سه‌شنبه در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: “در سرشماری سال ۵۵ کمتر از ۵۰ درصد مردم ایران باسواد بودند که امام راحل به محض پیروزی انقلاب دغدغه سواد را داشتند و در هفتم دی‌ماه سال ۵۸ فرمان تاریخی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی را صادر کردند” .

وی افزود: “همچنین بر اساس سرشماری سال ۵۵ کمتر از ۳۰ درصد مردم استان باسواد بودند اما بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۸۱.۵ درصد از جمعیت استان باسوادند” .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰ نفر ۱۸.۵ نفر در استان بی‌سوادند، عنوان کرد: “جامعه هدف آموزش‌های ما رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است که در رشد شاخص خالص سواد دومین استان برتر کشور هستیم”.

وی ادامه داد: “رشد شاخص خالص سواد استان ۳.۷۹ بوده که با میانگین کشور که ۲.۲۸ درصد است حدود ۱.۵ درصد از رشد شاخص سواد کشور بالاتر هستیم”.

یوسفی اعلام کرد: “بر اساس سرشماری سال ۹۰ ما ۱۱۸ هزار بی‌سواد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ در استان داشتیم اما بر اساس سرشماری سال گذشته ۸۲ هزار و ۲۵۰ نفر در استان بی‌سوادند که ۳۷ هزار نفر کاهش بی‌سوادی داشته‌ایم”.

وی افزود: “اما متأسفانه ما همچنان در وضعیت خوبی در کشور قرار نداریم و رشد شاخص سواد و ریشه‌کنی بی‌سوادی عزم همگانی و جدی می‌خواهد” .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان کردستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: “رهبری در سفر تاریخی خود به کردستان، این استان را فرهنگی نامیدند که یکی از شاخص‌های فرهنگی بودن رشد شاخص سواد است و همه باید تلاش کنیم و دست در دست هم برای ریشه‌کنی بی‌سوادی کارکنیم”.

وی سنندج را باسوادترین شهر استان کردستان اعلام کرد و گفت: “با توجه به اینکه سنندج پرجمعیت‌ترین شهر استان است و نواحی منفصل شهری و حاشیه‌ای را دارد بیشترین تعداد بی‌سواد را هم دارد” .

یوسفی اعلام کرد: “دوسوم بی‌سوادان استان را بانوان تشکیل می‌دهند که با توجه به اینکه مادر آگاه، فرزند آگاه را تحویل جامعه خواهد داد برازنده استان کردستان نیست که دوسوم بانوان آن بی‌سواد باشند” .

یوسفی همچنین عنوان کرد: “سال گذشته ۱۷ هزار کم سواد و بی‌سواد در استان تحت آموزش‌های سوادآموزی قرار گرفتند که امسال هم قریب به ۱۶ هزار را ثبت نام و تحت آموزش قرار می‌دهیم”.

وی در پایان به بحث تلفیق سواد و استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش‌های آموزش‌وپرورش استان اشاره و خاطرنشان کرد: “آموزش‌هایمان را در دو سه سال گذشته با فناوری‌های نوین تلفیق کردیم که این آموزش‌ها نتیجه بخش بوده است و استان کردستان در سه سال گذشته، استان پایلوت کشور در آموزش idsl بوده است”.

۱۰۲ هزار بی‌سواد مطلق در اصفهان وجود دارد

معاون سوادآموزی اداره کل اموزش و پروش استان اصفهان گفت که نواحی یک و دو شهر اصفهان، نائین، اردستان، زواره، کوهپایه، میمه، جرقویه اولیا و خور و بیابانک سرآمد با سوادی در استان هستند.

بهمن امیدقائمی روز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: “توسعه هر کشور به شمار باسوادن کشور بر می‌گردد و ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی بی سوادی در جامعه است. سواد آموزی در اویل انقلاب با فرمان امام تاسیس شد و خوشبختانه امروز ۹۵ درصد جمعیت کشور باسواد است”.

وی افزود: “در دولت دوازدهم تلاش و کوشش بر محو بی سوادی است چرا که در شاخص‌های و ظرفیت‌های بین المللی ایران، بحث سواد از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، بر اساس همین هدف سازمان ملل و یونسکو هر ساله شاخص سواد را در کشورهای جهان بررسی و پیگیری می کنند”.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان ادامه داد: “امروز افراد بین ۱۰ تا ۴۹ سال به عنوان افراد بی سواد شاخص محسوب می‌شود که در سال ۹۵ و طبق آخرین سرشماری از ۷۹ میلیون نفر جمعیت ۴۹ میلیون نفر باسواد در رنج سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بوده و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بی سواد در رنج سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند”.

امیدقائمی ادامه داد: “اصفهان جزو پنج استان برتر در بخش سواد در کشور است و امروز ۱۰۲ هزار نفر بی سواد مطلق در رنج سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در اصفهان زندگی می‌کنند که در سال جاری کاهش هشت هزار نفر بی سواد را به ما ابلاغ کردند. میزان کم اعتبارات و عدم استقبال بی‌سوادها از عوامل کاهش تعداد ابلاغ‌ها به این معاونت است. هر چند باید این موضوع را در نظر بگیریم که سواد فقط خواندن و نوشتن نیست و امروز تعداد زیادی از افراد مراجعه کننده برای ادامه تحصیل تا مقطع دانشگاه به ما مراجعه می‌کنند”.

وی اضافه کرد: “سهمیه دوره سواد آموزی استان سه هزار ۸۷۰ نفر بوده که ۹۰ درصد آنها را جذب کرده‌ایم. همچنین دو هزار ۴۲۸ نفر سهمیه ادامه تحصیل داشته‌ایم که بیش از صد درصد جذب شده‌اند. در دوره تحکیم نیز ۸۰۰ نفر سهمیه وجود داشته که ۷۸۹ نفر برای این منظور مراجعه کرده اند”.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان اظهار کرد: “نواحی یک و دو شهر اصفهان، نائین، اردستان، زواره، کوهپایه، میمه، جرقویه و اولیا و خور و بیابانک سرآمد با سوادی در استان هستند. به دو دلیل مهاجر پذیری و ترک تحصیل دانش آموزان سوادآموزی در اصفهان همیشه فعال است”.

امیدقائمی تصریح کرد: “در سال ۱۳۸۵ استان اصفهان ۱۶۵ هزار بی‌سواد وجود داشته که این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۱۰۲ هزار نفر رسیده است. این نشان می‌دهد که در دولت تدبیر و امید با کاهش ۴۰ درصدی بی سوادی مواجه بوده‌ایم. همچنین طی این سال‌ها آموزش کودکان کار در سنین ۱۰ تا ۲۰ سال در دستور کار قرار گرفته است”.

وی با اشاره به اینکه مرکز یادگیری نهضت سواد آموزی در زندان اصفهان مستقر و ۱۴ مرکز یادگیری در ۱۴ منطقه استان ایجاد شده است، گفت: “در این مراکز به افراد علاوه بر تحصیل، فنون نیز آموزش داده می‌شود تا سوادآموزان بتوانند درآمدزایی نیز داشته باشند. بر اساس آمار بیشترین افراد با میانگین سنی ۳۰ تا ۴۰ سال به مراکز سوادآموزی مراجعه می‌کنند. همچنین در بخش اتباع خارجی ۹۳۰ سهمیه و در بخش کمیساریای عالی پناهندگان ۲۸۰ سهمیه وجود داشته که سواد آموزان در این بخش صددرصد جذب شده اند”.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان با بیان اینکه ۹۷ درصد افراد مناطق شهری و ۹۰ درصد افراد مناطق روستایی با سواد هستند، ادامه داد: “نواحی ۴، ۵ و ۶ در شهر اصفهان، فلاورجان، فریدونشهر، نجف آباد و خمینی شهر مناطق با بی سوادی بیشتر در استان اصفهان محسوب می‌شوند”.

امیدقائمی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد سواد آموزان عشایر هستند، خاطرنشان کرد: “در این مناطق شیوه آموزش به سه صورت خود آموز، فرد به فرد و کلاسی انجام می‌شود”. ایسنا 6 دی