صدور دو حکم اعدام برای دو زندانی در پرونده هایی جداگانه

مورخ ۱۵ دی ۱۳۹۶، مرد جوان که هنگام هواخوری در یکی از پارک‌های تهران مرتکب قتل شده بود برای دومین بار محاکمه و به مرگ محکوم شد.

بیست و دوم آبان‌ماه سال۹۴‌، مأموران پلیس تهران از قتل مرد ۲۷‌ساله‌ای به نام افشین در یکی از پارک‌های حوالی بزرگراه حکیم باخبر و راهی محل شدند.

شواهد نشان می‌داد مقتول در جریان درگیری بر اثر ضربه چاقو به قتل رسیده است. بعد از انتقال جسد به پزشکی قانونی در حالیکه تحقیقات در این زمینه آغاز شده‌بود، چند روز بعد از حادثه مرد ۳۱‌ساله‌ای به نام محمد به اداره پلیس رفت و به قتل اعتراف کرد.

او گفت در دفاع از خودش و خواهرزاده‌اش دست به چاقو شده است.

محمد در شرح ماجرا گفت: «از خوزستان به خانه خواهرم آمده بودم و آن شب همراه خواهرزاده‌ام و یکی از دوستانش برای تفریح و هواخوری به پارک رفته بودیم و در آلاچیق نشسته‌بودیم. یک‌باره افشین در حالی‌که حال طبیعی نداشت به سمت ما آمد و معترض شد. او خواست از روی صندلی‌های آلاچیق بلند شویم. اعتنایی نکردیم و او بیشتر عصبانی شد به همین دلیل با قلاب کمربندش ضربه‌ای به خواهرزاده‌ام زد.‌» متهم در خصوص قتل گفت: «حین درگیری متوجه شدم خانواده افشین هم در حال نگاه کردن هستند به همین دلیل سعی کردم او را آرام کنم، اما بی‌فایده بود. در آن لحظه برای ترساندن مقتول چاقویی که همراه داشتم را کشیدم. او در حالیکه کمربند را در هوا می‌چرخاند ناخواسته چاقو وارد سینه‌اش شد.‌»

متهم در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد و هیئت قضایی پس از تحقیق از شاهدان حادثه، او را به اعدام محکوم کرد.

این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد، اما از سوی قضات دیوان نقض و پرونده به همان شعبه ارجاع داده شد.

به این ترتیب متهم بار دیگر مقابل هیئت قضایی قرار گرفت و پس از آخرین دفاع و توضیحات خواهرزاده وی به عنوان شاهد ماجرا بنا به درخواست اولیای‌دم بار دیگر به اعدام محکوم شد.

دومین حکم اعدام برای عامل قتل در آلاچیق

به گزارش جام جم مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶، عامل قتل در آلاچیق پارک که با رد حکم اعدامش در دیوان عالی کشور به نجات از طناب دار امیدوار شده بود در محاکمه دوم نیز با حکم اعدام روبه‌رو شد.

۲۳  خرداد ۹۵، درگیری دسته جمعی در یکی از پارک‌های بزرگراه حکیم به قتل مردی جوان به نام امیر منجر شد. عامل قتل، وحید ۳۲ ساله، دو روز بعد دستگیر شد و در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.

مادر مقتول گفت: «روز حادثه همراه امیر و عروسم به پارک رفته بودیم که امیر برای دیدن دوستانش به پایین دست پارک رفت. چند دقیقه بعد، ناگهان صدای درگیری آمد. امیر با سه نفر دست به یقه شده و توسط یکی از آنها چاقو خورده بود. سریع او را به بیمارستان رساندیم اما فایده‌ای نداشت. من اعدام می خواهم.» سپس متهم با بیان این‌که در زمان حادثه حالت طبیعی نداشت، خود را بی‌گناه دانست اما قضات حکم اعدامش را صادر کردند. این رای در دیوان‌عالی کشور شکست و برای رسیدگی دوباره به شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

چندی پیش در دومین جلسه محاکمه، اولیای‌دم بار دیگر اعدام خواستند.

سپس وحید گفت: «آن روز همراه دو خواهرزاده نوجوانم به پارک رفته و در یکی از آلاچیق‌ها مشغول بگو و بخند بودیم که مقتول آمد و بدون هیچ مقدمه‌ای به ما معترض شد. او هم مثل من حالت طبیعی نداشت. با هم درگیر شدیم و با کمربندش چند ضربه به دو خواهرزاده‌ام زد. برای دفاع از خودمان، چاقویم را درآوردم و در هوا تکان دادم. ناگهان یک ضربه به مقتول خورد. من قصد قتل نداشتم.»

در پایان دادگاه قضات وارد شور شدند و متهم را برای دومین‌بار به اعدام محکوم کردند. روزنامه جام جم / جوان آن لاین 17 دی