شلیک‌ به چهار غیرنظامی دیگر در اشنویه، سردشت و سقز

روز دوشنبه ۱۷ دی‌ ۱۳۹۶، نیروهای هنگ مرزی در اشنویه در دهستان دشت‌بیل بر روی جمعی از کولبران آتش گشودند که‌ راهی نقطه‌ی صفر مرزی بودند.

در نتیجه‌ی تیراندازی هنگ مرزی، دو کولبر به نامهای «عبدالطیف شعبانی» و «شوان محمودی» از اهالی بخش مرکزی اشنویه به شدت دچار جراحت شده و برای رسیدگی پزشکی به بیمارستانی در تبریز منتقل شدند.

همان روز یک کاسبکار سقزی به نام «سیروان پسندی» ٣۴ ساله در اثر تیراندازی نیروهای انتظامی بعد از جراحت از ناحیه‌ی سر، جان خود را از دست داد.

همزمان نیروهای مرزبانی مستقر در پاسگاه بیتوش سردشت، شماری از کولبران را هدف مستقیم قرار دادند که در نتیجه یکی از کولبران به نام «مجید محمدیان» به شدت مجروح شده و جهت رسیدگی پزشکی به سردشت انتقال یافت.

در تمامی این موارد، شلیک به افراد به ظن حمل کالای قاچاق صورت گرفته و نیروهای انتظامی، بدون اخطار قبلی آنها را مورد تیراندازی قرار داده‌اند.

در سال ۲۰۱۷ دست‌کم ۲۴۵ کولبر در مناطق مرزی کشته و یا زخمی شده‌اند که به جز چند تن که در اثر حوادث طبیعی قربانی شده‌اند، بقیه از سوی نیروهای مرزبانی مورد شلیک قرار گرفته‌ شده‌ بودند. مرکز حقوق بشر کردستان 21 دی