پنچ تجمع اعتراضی برگزار شد

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴، صبح امروز حدود صد نفر از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در اعتراض به تاخیر طولانی در پرداخت دستمزد‌ها دست از کار کشیدند و در ورودی مجتمع تجمع کردند.

این کارگران که در فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی مشغول به کار هستند، در ماه‌های گذشته مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.

این کارگران می‌گویند؛ دستمزد ما از ابتدای پاییز پرداخت نشده و هرچه به کارفرما که‌‌ همان شرکت پیمانکاری است، مراجعه کرده‌ایم، نتیجه نداشته‌است.

از قرار معلوم شرکت پیمانکار کمبود نقدینگی و عدم پرداخت صورت وضعیت‌ها را دلیل این تاخیر عنوان کرده‌است.

این کارگران پیش از این نیز بار‌ها در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود تجمع اعتراضی برگزار کردند؛ اما تاکنون هیچ زمان مشخصی برای پرداخت مطالبات آن‌ها اعلام نشده‌است.

کارگران معدن «طزره» اعتراض کردند

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴، کارگران معدن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه‌های معادن زغال سنگ البرز شرقی، نسبت به پرداخت نشدن دو ماه مطالبات خود معترض شدند.

منابع کارگری در معدن زغال سنگ طزره گزارش کردند؛ از صبح دیروز (۲۳دی ماه) تاکنون حدود ۶۰۰ نفر از کارگران شیفت صبح معدن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه‌های معادن زغال سنگ البرز شرقی نسبت به تعویق دو ماه مطالبات مزدی خود معترض شدند.

کارگران معترض می‌گویند: “کارفرما به صورت دایم وعده پرداخت مطالبات معوقه را می‌دهد اما در عمل هیچ خبری از پرداخت دستمزد‌ها نیست به همین دلیل دست به اعتراض صنفی زده‌ایم”.

کارگران مورد نظر می‌گویند؛ در گذشته نیز چنین وعده‌هایی دریافت کرده‌اند اما در آستانه نوروز سال ۹۷ نگران تجمیع مطالبات مزدی خود هستیم.

کارگران مذکور مدعی هستند؛ بابت دستمزد آبان و آذر طلبکارند. علاوه بر آن در بحث پرداخت نشدن هزینه‌های درمان تکمیلی خود از دو ماه پیش با مشکل روبرو شده‌اند.

یک ماه دستمزد معوقه کارگران، امروز پرداخت می‌شود

شرکت ذغال سنگ البرز شرقی با تایید خبر اعتراض کارگران به دلیل معوقات مزدی به ایلنا گفت: “یک ماه از معوقات مزدی همه کارگران شرکت البرز شرقی تا پایان ساعت اداری امروز یکشنبه (۲۴ دی ماه) پرداخت می‌شود”.

این شرکت همچنین در خصوص وضعیت بیمه تکمیلی مجموع کارگران شاغل در این واحد معدنی اعلام کرد: “بیمه تکمیلی کارگران این واحد معدنی سه قسط عقب افتاده دارد که سعی داریم این مشکل را حداکثر تا یک ماه آینده برطرف کنیم”.

کارگران تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق دست به اعتراض صنفی زدند

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴، گروهی از کارگران تعمیرات خطوط راه‌آهن شمال شرق در انتقاد به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود دست به اعتراض صنفی زدند.

نزدیک به ۶۰۰ کارگر پیمانی راه‌آهن شمال شرق از روز گذشته (شنبه ۲۳ دی ماه) تاکنون در اعتراض به تاخیر افتادن سه مزد و ۵ ماه حق بیمه از سوی پیمانکار دست به اعتراض صنفی زده‌اند.

کارگران یاد شده که از طریق شرکت پیمانکاری «تراورس» در خطوط راه‌آهن شمال شرق مشغول به کار هستند، مدعی‌اند سه ماه مزد و ۵ ماه حق بیمه خود را از پیمانکار طلبکارند، به همین دلیل از صبح دیروز با اعتراض در محل کارشان خواستار پیگیری مطالبات خود از کارفرما شده‌اند.

به گفته این کارگران که از ۴ تا ۸ سال دارای سابقه کار هستند، معوقات حقوقی نیروی کار این واحد صنعتی در ماه‌های مهر، آبان و آذربه تعویق افتاده است.

کارگران در ادامه تصریح کردند: “جدا از موضوع به تاخیر افتادن مطالبات مزدی، حدود ۵ ماه است که حق بیمه ما به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است. به طوری که تمدید دفترچه‌های درمانی هرچند ماه یکبار با مشکل تامین اعتبار روبرو می‌شود”.

به ادعای این کارگران، شرکت تراورس در نواحی ریلی کشور حدود ۷ هزار کارگر دارد که مجموع این کارگران نگران شرایط موجود هستند.

کارگران موردنظر که در زمینه تعمیرات خطوط راه‌آهن مشغول کار هستند، می‌گویند: “حداقل دستمزدی که به عنوان کارگر تعمیرکار از پیمانکاران دریافت می‌کنیم؛ کفاف زندگی ما را نمی‌دهد”.

تجمع کارگران «کیش چوب» مقابل ساختمان منطقه آزاد کیش

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴، جمعی از کارگران «کیش چوب»، صبح امروز (۲۴ دی ماه) در اعتراض به بلاتکلیفی ۲۰۰ نفر از همکارانشان به دلیل تعطیلی این واحد تولیدی، مقابل ساختمان منطقه آزاد کیش در جزیره کیش تجمع کردند.

یکی از کارگران معترض که در این تجمع اعتراضی حضور یافته بود، به ایلنا گفت: “از مهر ماه سال جاری (۹۶) این واحد تولیدی برای مدت حدود یک ماه تعطیل و تمامی ۲۰۰ کارگر این واحد صنعتی بلاتکلیف شدند”.

او با بیان اینکه در حال حاضر چهارماه از خاتمه دوره یک ماهه‌ای که قرار بود این واحد صنعتی تعطیل شود، می‌گذرد، افزود: “هنوز نه گامی برای راه‌اندازی دوباره کارخانه برداشته شده و نه مطالبات کارگران پرداخت شده است”.

برپایه اظهارات این کارگران؛ برخی از آنها به صورت میانگین ۸ تا ۱۵ ماه معوقات مزدی طلبکارند و دو ماه حق بیمه کارگران نیز به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

به نقل از کارگران کیش چوب گفته می‌شود، آخرین حقوقی که آنها دریافت کرده‌اند مربوط به دستمزد شهریور ماه سال ۹۵ است که در خرداد ماه سال جاری توسط کارفرما به حساب بانکی آن‌ها واریز شده است. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی عیدی سال ۹۵ آنان را پرداخت نکرده است.

این کارگران می‌گویند: “شائبه اخراج حدود ۱۰۰ نفر کارگران کم‌سابقه کارخانه قوت گرفته است. سه نفر از همکارانمان که پیگیر مطالبات صنفی‌مان بوده‌اند نیز از کار اخراج شده‌اند”.

به گفته این کارگران، آنها امروز تصمیم گرفتند با مراجعه حضوری به دفتر سازمان منطقه آزاد کیش اعتراض خود را نسبت به وضعیت موجود اعلام کنند.

آنها می‌گویند: “در آخرین پیگیری‌هایی که با قائم مقام سازمان منطقه آزاد کیش انجام دادیم، قرار شد مطالبات ما از سوی دفتر منطقه آزاد کیش پیگیری شود”.

پیش از این بهزاد فلاحی (مدیرعامل کارخانه کیش چوب) درباره دلیل به تاخیر افتادن دستمزد کارگران به ایلنا گفته بود: “مطالبات معوقه کارگران این واحد تولیدی به دنبال افزایش رکود بازار ساخت و ساز مسکن اتفاق افتاده است”.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نگرانی کارگران از تعطیلی موقت کارخانه کیش چوب گفته بود: “تعطیلی موقت کارخانه کیش چوب به دلیل آغاز تعطیلات تابستانی است و کارگران بعد از خاتمه تعطیلات به کارشان بازخواهند گشت”.

کارخانه کیش چوب در فاز ۵ صنعتی جزیره کیش واقع است و در زمینه صنایع چوبی فعالیت می‌کند.

تجمع کارمندان سابق فدراسیون ژیمناستیک مقابل وزارت ورزش

مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴، تعدادی از کارمندان سابق فدراسیون ژمیناستیک مقابل وزارت ورزش تجمع کردند.

تعدادی از کارمندان سابق فدراسیون ژیمناستیک مقابل وزارت ورزش و جوانان تجمع کردند.

دلیل این تجمع این بود که قرارداد این کارمندان با فدراسیون متبوع تمدید نشده است.

نکته جالب این که فردا(دوشنبه) مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار خواهد شد و اینچه درگاهی برای  هیئت اجرایی این کمیته کاندیدا شده و به نظر می‌رسد تجمع امروز  مقابل وزارت ورزش بی ارتباط با کاندیداتوری اینچه درگاهی نباشد. ایلنا / میزان 25 دی