گزارشی از محاکمه رامین حسین پناهی در گفتگو با وکیل وی

امروز مورخ ۲۵ دیماه اولین جلسه دادرسی به اتهامات رامین حسین پناهی، فعال سیاسی در محل دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد.

حسین احمدی نیاز وکیل رامین حسین پناهی در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت “جلسه دادگاه خوبی بود و من به عنوان وکیل رامین حسین پناهی در حضور دادگاه از رامین دفاع کردم، خود رامین هم حضور داشت، اتهامی که برای رامین در نظر گرفته بودند “بغی” هست.”

این وکیل دادگستری در مورد اتهام مذکور توضیح داد “این عنوان مجازات و عنوان مجرمانه در قانون جدید مجازات اسلامی پیش بینی و تعریف شده است، بین بغی، محاربه و مفسد فی الارض یا افساد فی االارض تفاوت وجود دارد، اینها هرکدوم فازهای بنیادی و اساسی دارند، بنابراین با بررسی اسناد، کتب و منابع فقهی و حقوقی در اسلام و ایران ما وقتی بررسی میکنیم بزه یا جرم بغی چی هست یا اساسآ باغی به چه کسی گفته می شود، میبینیم که این عنوان یک عنوان جدید مجرمانه هستش، بیشتر از منظر فقهی و حقوقی و عبارت شناسی به کسی گفته می شود که معترض باشد از یک حکومت، اساسآ باغی به معترض علیه حکومت یا حاکم یا امام گفته خواهد شد، وقتی که فرد معترض خواهد بود نسبت به حکومت تفاوت این با محاربه در این است که محاربه طبق آن تعریفی که از لحاظ حقوقی وجود دارد اعتراض نسبت به مردم و سلب آسایش مردم هست، ولی در اینجا اعتراض نسبت به حکومت است، بنابراین چنین جرمی بیشتر در حوزه جرائم سیاسی قرار می گیرد و قاطبه جرائم سیاسی در حوزه بغی قرار میگیرند و در این چهار چوب هست، لذا وقتی که اعتراض به حکومت است، حکومت بایستی به اندازه کافی از تسائل، مدارا و بردباری در پذیرش اعتراض داشته باشد. بنابراین اتهامی که برای رامین حسین پناهی در نظر گرفته شده “بغی” هست و در این چهارچوب قرار می گیرد.”

احمدی نیاز در خصوص وضعیت موکل خود نیز توضیح داد “ایشان در وضعیت جسمانی و روحی بسیار مناسبی قرار داشت، اگرچه تا حدی نسبت به درد کلیه اظهار نگرانی میکرد که بایستی سازمان زندانها که مسئولیت حفظ زندانیان است به طور کامل به آن رسیدگی کند با اینحال از لحاظ روحی و روانی ایشان بسیار حالت خوبی داشت، هرگز، هرگز ایشان قصد خودکشی ندارند و نخواهند داشت، دقیق، سالم و صحیح است، بنابراین یک امانت هست در دست سازمان زندانهاا”

در ادامه گفتگوی هرانا با حسین احمدی نیاز را بخوانید:

اقای احمدی نیاز در صورتی که این اتهام اثبات بشود چه مجازاتی برای رامین در نظر گرفته می شود؟

  • در کیفرخواستی که برای ایشان صادر شده بود، مجازات اعدام برای ایشان پیش بینی شده است، یعنی درخواست دادستانی این است، اما به گمان من چون که ایشان دست به اسلحه نبرده است ممکن هست صرفا به اتهام نگهداری اسلحه و فعالیت مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم شود. بنده باور دارم مجازاتی مانند اعدام شایسته ایشان نخواهد بود.
  • رامین عضو حزب کومله ی کردستان زحمت کشان ایران است، حزب سیاسی هست ولی در قاموس ایران این حزب غیر قانونی است، ایشان هم در این حزب عضویت دارد و فعالیت تبلیغاتی کرده و احتمالا بابت این فعالیت تبلیغی هم به مجازات حبس محکوم شود ولی همانطور که اشاره کردم مجازات اعدام متناسب با عملکرد ایشان نیست.

اقای احمدی نیاز، شما شکنجه شدن موکلتان را تائید می کنید؟

  • من طبق قانون خیلی از مدارک و جزییات پرونده را برای حفظ حقوق موکل و خودم نمی توانم بیان کنم، فکر کنم ورود پیدا نکنیم به این قضیه فعلا بهتر است.

جلسه رسیدگی در کدام شعبه برگزار شد و قاضی پرونده چه کسی بودند؟

  • شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی قلعه و آقای سعیدی.

آیا موکلتان اکنون در بند عمومی زندان سنندج به سر می برند؟

  • بله ایشان در حال حاضر در زندان عمومی سنندج هستند.

اقای احمدی نیاز از روند دادگاه در روزهای آینده چه انتظاری دارید و فکر میکنید جلسات چه تاریخی برگزار می شود؟

  • اگر ما سیره حضرت علی (ع)، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کنوانسیون های حقوق بشر که ایران بر حسب اصل ۷۷ قانون اساسی آن را امضا کرده و باید متعهد و پایبند به تک تک اینها باشد و مواردی مانند قوانین مدنی داخلی را لحاظ بکنیم، همینطور مبانی رافت و تسامح و برابری در حقوق بشر را در نظر بگیریم ایشان بایستی با حذف مجازات اعدام، نهایتا آزاد بشوند.

بعنوان وکیل رامین حسین پناهی اگر موردی است که از قلم افتاده است بفرمائید تا ما لحاظ کنیم؟

  • بعنوان تنها وکیل تعیینی و اختیاری ایشان. من امیدوار هستم که با سعه صدر به این موضوع رسیدگی بشود. این بردباری یک اساس مهم در رسیدگی به دعاوی هست که بایستی لحاظ بشود و امیدوار هستم که این بردباری در نظر گرفته بشود و بسیار بسیار می تواند موثر باشد در دادگاه.

لازم به یادآوری هرانا پیشتر گزارش کرده بود روز جمعه مورخ اول تیرماه نیروهای سپاه پاسداران یک فعال سیاسی به نام رامین حسین پناهی را در حوالی سنندج به ضرب گلوله زخمی و دستگیر کردند.

پس از واقعه روز جمعه در سنندج نیروهای امنیتی به بازداشت تعدادی از اقوام رامین حسین پناهی پرداختند از جمله در همان روز واقعه، ۱ تیرماه ۱۳۹۶، زبیر، احمد و افشین حسین پناهی، برادر رامین در منزل شخصی خود بازداشت شدند.

مورخ ۳ آبان ماه آخرین جلسه دادرسی به اتهامات احمد، زبیر و افشین حسین پناهی، سه متهم یک پرونده که نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند در محل شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار شد.در این جلسه زبیر و احمد حسین پناهی به ترتیب به تحمل ۶ و ۵ سال حبس محکوم شدند. افشین حسین پناهی دیگر متهم این پرونده که هم اکنون در زندان مرکزی سنندج به سر می برد نیز به تحمل ۸ سال و نیم زندان محکوم شد.

پیش تر امجد حسین پناهی، برادر افشین و رامین به هرانا گفته بود “هر سه این افراد متهم به تبلیغ علیه نظام و همکاری با گروههای کرد مخالف نظام از طریق مشارکت در برگزاری مراسم عید نوروز شدند.”

در ۹ تیرماه نیز، سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است با انتشار بیانیه ای، بازداشت رامین حسین پناهی و چهار عضو خانواده اش را به مثابه ” ناپدید شدن اجباری” خواند و خواستار آشکارا شدن سرنوشت و محل نگهداری آنان و همچنین شفاف سازی در رابطه با وضعیت رامین حسین پناهی شده است شد. هرانا 26 دی