تبریز؛ سرما و گرما در مدارس کانکسی دانش‌آموزان روستایی را می‌رنجاند

وقتی سخن از تحصیل دانش‌آموزان در مدارس کانکسی گفته می‌شود شاید کسی که در جای گرم و نرم تحصیل‌کرده درک درستی از مشکلات دانش‌آموزان روستایی نداشته باشد ولی آنچه که مهم به نظر می‌رسد چگونگی تحمل سرمای زمستان و گرمای تابستان است که همین‌ها دل دانش‌آموزان روستایی را می‌رنجاند.

بنا به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان اهر، دانش‌آموزان ۲۵ روستای این شهرستان در کانکس تحصیل می‌کنند همین هر انسانی را وا‌می‌دارد تا کمی به خود بیاید و فکر کند که دانش‌آموزان چگونه سرمایه زمستان را در مدارس کانکسی تحمل می‌کنند.

اخیراً تصویری از دانش‌آموزان یکی از روستاهای شهرستان اهر در فضای مجازی منتشر شد که در این تصویر دانش‌آموزان با در دست گرفتن پلاکاردی خطاب به مسئولین آموزش و پرورش گفته بودند ” مسئولین آموزش و پرورش ؛ ما مدرسه می‌خواهیم، در کانکس معذّبیم ” شاید کسی که از وضعیت اقتصادی کشور و مخصوصاً بودجه آموزش و پرورش خبر نداشته باشد فکر می‌کند که مدیران آموزش و پرورش دانسته دانش‌آموزان را از نعمت مدرسه محروم کرده‌اند.

کمبود صندلی از چالش‌های آموزش و پرورش اهر بود/ یک‌صد مدرسه شهرستان اهر از کمبود تجهیزات رنج می‌برد

جعفر شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهر، اظهار داشت: “امسال مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان اهر به ثبت رسیده و تاکنون اقدامات مناسبی انجام داده‌اند که برای ادامه فعالیت‌های این مجمع دفتری در مدیریت آموزش و پرورش اهر تعیین کرده‌ایم”.

وی با اشاره به اینکه امسال توانستیم با وجود تمامی مشکلات و محدودیت‌ها مدرسه ۹ کلاسه فاطمیه اهر را مقاوم‌سازی کنیم، افزود: “اگر این مدرسه را مقاوم‌سازی نمی‌کردیم می‌بایست ۳۰۰ دانش‌آموز دختر از حاشیه شهر اهر به مرکز شهر می‌آمدند و در شیفت دوم یکی از مدارس تحصیل می‌کردند”.

مدیر آموزش و پرورش اهر ادامه داد: “تأسیسات هنرستان امیر کبیر اهر که در دوران پیش از انقلاب اسلامی تجهیز شده بود و در حال فعلی فرسوده شده بود برای بازسازی تأسیسات این هنرستان نیز ۸۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم”.

شجاعی از برگزاری سومین جشنواره خیرین مدرسه یار شهرستان اهر در پایتخت خبر داد، خاطرنشان کرد: “متأسفانه دانش‌آموزان ۲۵ روستا در کانکس تحصیل می‌کنند و بیش از یک‌صد مدرسه شهرستان اهر از کمبود تجهیزات رنج می‌برد یعنی ساده‌تر بگویم در اغلب مدارس حتی کامپیوتر هم نداریم”.

وی ابراز داشت: “در گذشته تنها به تجهیز تعداد معدودی از مدارس روستایی توجه شد و تجهیز سایر مدارس روستایی مورد غفلت قرار گرفت و ساده‌ترین مسئله همان صندلی مدارس دستگاهی به نام آموزش و پرورش را به چالش کشیده بود با این‌که برای تأمین نیازهای مدارس شبانه‌روز تلاش می‌کنیم اما هنوز نتوانسته‌ایم مدیران و دانش‌آموزان را راضی کنیم”.

مدیر آموزش و پرورش اهر یادآور شد: این‌همه کمبودها و نیازمندی‌ها ما را واداشت تا سومین جشنواره خیرین مدرسه یار شهرستان اهر را در تهران برگزار و از ظرفیت‌های خیرین بزرگوار برای تجهیز و تأمین نیازهای مدارس استفاده کنیم.

شجاعی با تأکید بر اینکه ۶۰ درصد مدارس شهر اهر در حالت دو شیفته فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: “تلاش می‌کنیم تا مدارس دو شیفته در اهر نداشته باشیم اما دو شیفته مدارس اهر از روی ناچاری است چون امکانات و شرایط خوبی نداشتیم که این کمبودها را جبران کنیم”.

وی با اشاره به استقرار پایه دوازدهم تحصیلی از سال آینده، گفت: “با استقرار پایه دوازدهم تحصیلی از سال آینده در شهرستان اهر نیاز به افزایش ۳۴ کلاس درس خواهیم داشت یعنی سال آینده نیازمند سه مدرسه ۱۲ کلاسه خواهیم بود اگر این نیاز تأمین نشود در سال تحصیلی ۹۷ – ۹۸ با چالش کمبود فضای آموزشی مواجه می‌شویم”.

مدیر آموزش و پرورش اهر در پایان از تحصیل دانش‌آموزان ۲۵ روستا در مدارس کانکسی خبر داد، گفت: “در ماه‌های اخیر تعداد مدارس کانکسی ۳۵ مورد بود اما خوشبختانه به لحاظ مشارکت و همت خیرین مدرسه‌ساز تعداد روستاهایی که مدرسه کانکسی دارند به ۲۵ روستا کاهش یافت ولی در عین حال از هیچ تلاشی برای پایان دادن به تحصیل در مدارس کانکسی دریغ نمی‌کنیم”.

جالب است برخی از دانش‌آموزان تبریزی در کانکس تحصیل کنند

محمدرضا عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهر، اظهار داشت: “در چندین سال گذشته همان‌طور که همه می‌دانند از نظر بودجه و اعتبارات در تنگنا قرارگرفته‌ایم، اعتبارات نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی بر روی کاغذ خوب گفته می‌شود اما متأسفانه تخصیص نمی‌یابد و بدتر از آن هر سال شاهد کاهش اعتبارات هستیم”.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مدارس شهرستان اهر مستحکم هستند، افزود: “آمار مدارس مستحکم شهرستان اهر مطلوب است چراکه در سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی میزان مدارس مستحکم به‌زور به ۴۰ درصد می‌رسد”.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی اضافه کرد: “دانش‌آموزان آذربایجان شرقی در ۴۰۰ مدرسه کانکس مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۲۵ مدرسه کانکسی مربوط به شهرستان اهر است و جالب‌تر این‌که در خود تبریز برخی از دانش‌آموزان در کانکس تحصیل می‌کنند لازم است تا برای رهایی از مدارس کانکس به دنبال خیرین برویم و از آن‌ها خواهش کنیم با ورود خیرین لااقل بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم”.

عیدی اضافه کرد: “همه موظف هستیم تا برای ایمنی و بهره‌مندی دانش‌آموزان از فضاهای آموزشی استاندارد نهایت تلاش خود را به‌کارگیریم این در حالی است که مسئولان شهرستان اهر تنها به فکر ۲۵ مدرسه کانکسی هستند اما ما مشکلات استان آذربایجان شرقی را به دوش می‌کشیم و با این مشکلات ۳۹ منطقه آموزش و پرورش دست و پنج نرم می‌کنیم”.

وی تأکید کرد: “پیگیری نمایندگان مجلس در جذب اعتبارات بازسازی مدارس فرسوده و تخریبی بسیار مؤثر است چراکه در یکی از شهرستان‌های استان شاهد بودیم که با پیگیری‌های نماینده مجلس زمینه بازسازی ۵ مدرسه فراهم شد به همین خاطر از نماینده مردم اهر و هریس می‌خواهیم تا برای به حداقل رساندن مشکلات فضای آموزشی شهرستان‌های حوزه انتخابیه ما را یاری کند”.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی بابیان اینکه طبق گزارش‌های دریافتی بنده در شهر و روستای شهرستان اهر ۸۶ فضای آموزشی متروکه و مازاد وجود دارد، گفت: “نمی‌دانم این آمار واقعیت دارد یا خیر، ولی از مسئولین مربوطه می‌خواهم اگر آمار اشتباه است سریعاً نسبت به اصلاح آن اقدام کنند چون وقتی ما این آمار را به مسئولین استانی گزارش می‌دهیم برای آن‌ها انتظاراتی به وجود می‌آورد”.

تعهد ۵۹۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی در جشنواره‌ها

عبدالله فرمانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهر، اظهار داشت: “شهر اهر یکی از با قدمت ترین شهرهای آذربایجان شرقی است اگر بخواهند شهری را مقایسه کنند قطعاً به قدمت شهرنشینی آن توجه می‌کنند ای‌کاش می‌شد که در ورودی شهر اهر تابلویی قرار داده می‌شد و بر آن می‌نوشتند به شهر صداقت و نجابت خوش‌آمدید چون در اهر انسان‌هایی با نجابت و صدایت زندگی می‌کنند”.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی ادامه داد: “متأسفانه علت این‌که چرا شهر با قدمتی همچون اهر دچار بی‌مهری شده نمی‌دانم و اگر به تاریخ اهر نگاه کنیم یا رونق پیدا کرده و یا یک‌باره از رونق افتاده است و متأسفانه مهاجرت خردمندان و مشاهیر شهر اهر به لحاظ این‌که فضا را خوب ندیده‌اند و علی‌رغم میل باطنی از اهر مجبور به مهاجرت شده‌اند”.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه علی‌رغم آن‌که باید معدن مس سونگون می‌بایست برای رفع کمبودهای شهرستان اهر نیز قدم بر می‌داشت اما تاکنون هیچ کاری برای این شهرستان نکرده است، گفت: “مثلاً کارخانه‌ای در مراغه مدیران این کارخانه با همتی که داشتند در شهرستان بناب چندین مدرسه احداث کردند و حتی در خود مراغه نیز مدرسه می‌سازند ولی مسئولین معدن مس سونگون نگاهی هم به شهرستان اهر داشته باشند چون بدهکار اهر هستند”.

فرمانی بر لزوم برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در شهرستان اهر تأکید کرد و افزود: “حتی اگر احتمال دهیم از این‌که نتوانیم نتیجه مطلوبی از برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در شهرستان اهر بگیریم ولی این جشنواره می‌تواند به‌عنوان فرهنگ به جایگاه خود دست یابد در حالی که قابلیت‌های شهرستان اهر قابل‌مقایسه با سایر شهرستان‌ها نیست”.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی بابیان اینکه شاید ورود خانواده مردانی آذر به بحث مدرسه‌سازی در اهر ولی نیازمندیم که خود فرهیختگان شهرستان اهر به امر مدرسه‌سازی ورود پیدا کنند، گفت: “شهرستان اهر به لحاظ داشتن مدارس فرسوده بیشتر از سایر شهرستان‌ها به مساعدت‌های خیرین نیاز دارند به همین خاطر اگر خیری محلی برای مدرسه‌سازی در نظر نگرفت یقیناٌ همان خیر را به سمت مدرسه‌سازی در اهر سوق خواهیم داد”.

وی از برگزاری بیستمین دوره جشنواره خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی در تیرماه سال آینده خبر داد، گفت: “پیش‌بینی ما این است که خیرین مدرسه‌ساز در بیستمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز حدود ۷۰ میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس مشارکت کنند”.

فرمانی با تأکید بر اینکه زلزله سال ۹۱ منطقه ارسباران علاوه بر مزیت‌هایی که داشت بلکه عقب‌ماندگی‌هایی را نیز به شهرستان اهر تحمیل کرد، ابراز داشت: “در جریان زلزله منطقه ارسباران بالغ‌بر ۱۲۴ پروژه مدرسه‌سازی در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس اجرایی شد ولی باز هم کمبودهای بسیاری در این شهرستان‌ها لمس می‌شود اما همت تمامی خیریان زمینه‌ای فراهم کرد تا بیش از انتظار از سایر شهرستان‌ها عقب نمانند”.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی تأکید کرد: “قرار است تا منطقه مکران سیستان و بلوچستان فعال شود و خیرانی از استان آذربایجان شرقی برای مدرسه‌سازی در مکران اهتمام دارند تا مدرسه‌سازی کنند”. تسنیم 12بهمن