نماینده مجلس: نزدیک به ۵۰۰ تن از معترضان دی ماه همچنان در بازداشت هستند‎

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران شمار بازداشتی‌های اعتراضات سراسری دی ماه در ایران را نزدیک به ۵ هزار نفر اعلام کرد که از این میان حدود ۵۰۰ نفر هنوز در بازداشت به‌سرمی‌برند.

علیرضا رحیمی روز جمعه ۱۳ بهمن در یادداشتی منتشرشده در کانال تلگرام خود به نقل از رئیس سازمان زندان‌ها نوشت که آمار کل زندانیان حوادث دی ماه ۴۹۷۲ نفر بوده است.

این یادداشت به شرح بازدید اخیر ۱۱ نماینده مجلس از زندان اوین اختصاص دارد که به منظور بررسی شرایط بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ماه انجام شد. پیش از این نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفته بود شمار مامورانی که آنها را همراهی می‌کردند بسیار زیاد بود و امکان گفت‌وگوی خصوصی نمایندگان با زندانیان فراهم نشد.

علیرضا رحیمی نیز در یادداشت خود به این مورد پرداخته و نوشته است: «تراکم همراهان و افرادی که هیات نمایندگان را در بازدید اسکورت می‌کردند تعجب برانگیز بود. حدود ۵۰ نفر در کل جریان بازدید نمایندگان مجلس را همراهی می‌کردند.»

وی در ادامه این یادداشت از گزارشی سخن گفته که رئیس سازمان زندان‌ها ارائه کرده و در آن آمار بازدداشت‌شدگان اعتراضات دی ماه آمده است. آقای رحیمی بر اساس این گزارش نوشته است: « آمار کل زندانیان حوادث دی ماه ۴۹۷۲ نفر بوده که ۹۴.۷۳ درصد آن مرد و ۵.۲۷ درصد زن بوده‌اند. ۵۰ درصد افراد بازداشتی بین ۱۹ تا ۲۵ سال و ۲۷ درصد بین ۲۵ تا ۳۲ سال بوده‌اند.»

این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرده است: «از کل بازداشت شدگان ۴۵۳۴ نفر آزاد شده و ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت هستند. علاوه بر این تعداد ۵۵ نفر نیز در بازداشت وزارت اطلاعات هستند.»

پیش از این محمود صادقی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی آمار بازداشت‌‌شدگان اعتراضات اخیر را حدود ۳۷۰۰ نفر عنوان کرده بود.

این میان اما اخباری حاکی از جان باختن دست‌کم پنج نفر در زندان‌های اوین، اراک، سنندج و دزفول منتشر شده که مقامات جمهوری دو مورد آن را تایید کرده و گفته‌اند که آنها خودکشی کرده‌اند.

در این حال احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران از آزادی شماری از معترضان انتقاد کرده و خواستار تنبیه شدیدتر آنان شده است. ایلنا 14 بهمن