تایید محکومیت دو فعال اهل اهر در دادگاه تجدید نظر

شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی حکم ۶ ماه حبس تعزیری دو فعال  به نام های ابراهیم نوری و اکبر جهانگیری را عینا تایید کرد.

ابراهیم نوری و اکبر جهانگیری دو فعال ترک (آذری) در شعبه ۱ کیفری دادگستری شهرستان اهر به ترتیب به ۶ و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند، پس از اعتراض به رای صادره در شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست میکاییل خوبیارپور، محاکمه شدند.

دادگاه ضمن رد اعتراض و تجدید نظر‌خواهی این دو فعال مدنی، دادنامه صادره بدوی را با استناد به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری عینا تایید کرد.

این افراد روز قدس مورخ ۱۰ تیرماه ۹۵ در حالی که قصد مشارکت در برنامه این روز و اعلام حمایت از مسلمانان ایغور در برابر اعمال دولت چین را داشتند توسط پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان اهر بازداشت شدند.

برای این افراد پرونده ای تشکیل شد و آنان با تودیع قرار آزاد شدند. آخرین جلسه دادرسی به این پرونده مورخ ۱۸ مردادماه ۹۶ در شعبه یکم کیفری به ریاست قاضی نظری با اتهام انتسابی تبلیغ علیه نظام برگزار شد.

بر اساس حکم صادره از سوی قاضی نظری، آقای ابراهیم نوری به تحمل ۶ ماه حبس و اکبر جهانگیری به تحمل ۴ ماه حبس تعزیری با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی با اتهام انتسابی فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شدند.

ابراهیم نوری، دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی، پیش‌تر به دلیل فعالیت‌های مدنی بازداشت شده بود. وی نخستین بار در دوران دانش آموزی در سال ۱۳۸۴ توسط حفاظت اطلاعات سپاه دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت. ابراهیم نوری همچنین در سال ۱۳۸۸ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده بود. این فعال مدنی بار دیگر در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و در تاریخ ۲ بهمن ماه با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون ریالی از زندان اهر آزاد شده بود. هرانا 15 بهمن