عفو بین‌الملل: محکومیت و مجازات رامین حسین‌پناهی مغایر با قوانین بین‌المللی است

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای محاکمه و صدور حکم اعدام برای رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی کُرد را “ناعادلانه” توصیف کرد.

این سازمان حقوق بشر می‌گوید: “این حکم در پی یک محاکمه به شدت ناعادلانه و به دنبال چهار ماه ناپدیدشدگی اجباری صادر شده است.”

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: “در فاصله بین دستگیری و محاکمه، رامین حسین‌پناهی تنها یکبار اجازه ملاقات با وکیل خود را داشته است و این ملاقات هم با حضور ماموران اطلاعات انجام شده است. این موضوع نقض حق گفتگو با وکیل به صورت خصوصی است.”

دادگاه انقلاب سنندج طی حکمی رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی کُرد را به اعدام محکوم کرد. این حکم روز پنج‌شنبه پنجم بهمن‌ماه به وکیل پرونده‌اش ابلاغ گردید.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل پرونده این زندانی سیاسی کُرد در گفتگو با آژانس کُردپا اعلام کرد: “اگر قانون حاکم باشد باید حکم اعدام رامین حسین‌پناهی لغو شود.”

رامین حسین‌پناهی، روز جمعه دوم تیرماه، طی درگیری با نیروهای سپاه پاسداران در سنندج به شدت مجروح و توسط نیروهای سپاه بازداشت و پیش از تکمیل مراحل درمانی از بیمارستان سنندج به بازداشتگاه سپاه منتقل شده بود. پس از بازداشت رامین حسین‌پناهی، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت اعضای خانواده حسین‌پناهی کردند. کردپا 17 بهمن