صدورحکم ضد انسانی اعدام علیه یک زندانی سیاسی هموطن بلوچ

زندانی سیاسی عبدالباسط دهانی ۲۵ ساله که در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان زندانی است از سوی شعبه ۱۰۲  دادگاه انقلاب زاهدان  به اتهام اقدام علیه امنیت نظام به حکم ضد بشری اعدام محکوم شده است. این زندانی سیاسی در تیرماه سال ۱۳۹۵ در شهرستان سراوان توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شده بود.

از طرفی دیگر زندانی سیاسی عبدالقدوس امیری  که در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان بسر می برد بدلیل عدم درمان و رسیدگی پزشکی از سوی مسئولان زندان  ناچار به خودکشی شد اما زندانبانان ولی فقیه به جای رسیدگی به شرایط حاد جسمی این زندانی سیاسی وی را به سلول انفرادی بند قرنطینه که شکنجه گاه زندان مرکزی زاهدان است و زندانیان در آن از هر گونه امکانات اولیه انسانی محروم هستند منتقل کردند.

همچنین دو زندانی سیاسی بنامهای عبدالرشید قنبرزهی پس از  ماه شکنجه در اطلاعات سپاه زاهدان و  جلال ایرندگانی پس از ۲۸ روز شکنجه در اداره اطلاعات زاهدان به زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند.

زندانی جلال ایرندگانی ۴۵ ساله از بازداشت شده های اخیر قیام مردم ایران است که در شهر ایرانشهر بازداشت و سپس به اداره اطلاعات زاهدان منتقل شده بود. گفته می شود در اعتراضات اخیر صدها نفر در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شده اند.

عالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران عدم درمان زندانیان سیاسی وصدور حکم ضد بشری اعدام برای زندانیان سیاسی و بازداشت خودسرانه مردم را به شدت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، دبیر کل سازمان ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواهان اقدام فوری و عملی بمنظور پایان دادن به فشارها ، شکنجه و صدور حکم ضد بشری اعدام علیه زندانیان سیاسی در ایران و آزادی بدون قید و شرط تمامی بازداشت شده ها در قیام اخیر مردم ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

۱۶ بهمن ماه۱۳۹۶ برابر با ۵ فوریه