رد فرجام خواهی؛ گزارشی از وضعیت یک فعال ملی مذهبی در زندان اوین

، محمد رضا آقاخانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به سه سال حبس محکوم شده و از آبان ماه سال جاری در زندان بسر می‌برد. دادگاه تجدیدنظر حکم را عینا تایید کرد و آخرین فرجام خواهی این فعال سیاسی نیز توسط شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور رد و در روزهای اخیر به او ابلاغ شد.

محمد رضا آقاخانی فعال ملی و مذهبی نخستین بار در تاریخ ۱ خردادماه سال ۹۲ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد، طی آن دستگیری مجموعا ۴۵ روز در بازداشت بسر برد و نهایتا با تودیع وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.

یک منبع نزدیک به خانواده محمدرضا آقاخانی در خصوص روند پرونده وی به گزارشگر هرانا گفت: “رضا آقاخانی فعال ملی و مذهبی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام عضویت در گروه ملی و مذهبی و اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی مجموعا به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد”.

این منبع در ادامه تاکید کرد: “علی رغم اینکه در مرحله اعاده دادرسی، دیوان عالی کشور اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی را به دلیل عدم وجود ادله کافی رد کرده بود ولی متاسفانه شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر مجددا رای قبلی را صادر کرد. فرجام خواهی ایشان نیز راه به جایی نبرد بطوریکه شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور آن را رد کرد و نتیجه را نیز در روزهای اخیر در زندان به ایشان ابلاغ کردند”.

این منبع در خصوص فعالیت های آقاخانی به گزارشگر هرانا توضیح داد “فعالیت های خاص که بصورت حزبی و یا گروهی داشته باشند نبوده”.

این فعال ملی و مذهبی در تاریخ ۱۳ آبان‌ماه سال جاری با دریافت احضاریه ای از سوی دادگاه، خود را به اجرای احکام زندان اوین معرفی کرده است.

این زندانی در حال حاضر در اتاق ۸ در بند ۸ زندان اوین نگهداری می‌شود.

به گفته نزدیکان آقای آقاخانی، فرزند وی از معلولیت جسمی شدید رنج می‌برد و همسر این زندانی مجبور است در غیاب شوهر هزینه ماهیانه دارو را به تنهایی تامین کند، این موضوع موجب رنج مضاعف این زندانی و‌ خانواده اش شده است.

محمدرضا آقاخانی ۵۶ ساله فارغ التحصیل علوم سیاسی از دانشگاه پیام نور است وی مدرک پایه یک معماری تجربی را نیز دریافت کرده است.هرانا 19 بهمن