محرومیت چنگیز قدم‌خیری، زندانی سیاسی از دریافت خدمات پزشکی

چنگیز قدم‌خیری زندانی سیاسی تبعیدی به زندان مسجد سلیمان در استان خوزستان، باتوجه به عفونت شدید پا و تاکید پزشکان برای درمان و انجام عمل جراحی در بیمارستان با مخالفت حفاظت اطلاعات زندان روبرو شده است.

همچنین به او گفته شده با توجه به دستور ماموران وزارت اطلاعات، وی حق رفتن به مرخصی پزشکی را ندارد.

 

یک منبع نزدیک به آقای قدم خیری در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: “علیرغم عفونت شدید پای چنگیز و تقاضای او برای استفاده از مرخصی درمانی جهت جراحی در بیمارستان و  همینطور حضور خانواده‌اش به عنوان همراه برای مراقبت از او، حفاظت اطلاعات زندان با درخواست وی مخالفت کرده است”.

با وجود شرایط نامناسب جسمی و تایید پزشکان زندان بر ضرورت انجام عمل جراحی برای این زندانی، کماکان از رسیدگی پزشکی و اعزام وی به مرخصی استعلاحی جلوگیری می شود.

این ممانعت در حالی است که این زندانی معادل ملکی مبلغ ۳۵۰ میلون تومان مبلغ وثیقه را به دادگاه ارائه داده است. آقای قدم‌خیری پیش از این در مرداد ماه سال جاری در پی عدم اعزام به بیمارستان و ممانعت از عمل جراحی دست به اعتصاب غذا زده بود.

چنگیز قدم خیری متولد ۱۳۶۷، که سال ۱۳۹۰ بازداشت و به زندان مرکزی سنندح منتقل شد، پس از دو سال تحمل حبس به زندان مسجد سلیمان در اهواز تبعید شد. این زندان طی برگزاری چند جلسه محاکمه با اتهام عضویتی شش ماهه در یکی از احزاب اپوزیسیون کرد از سوی دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

منیع نزدیک به خانواده آقای قدم‌خیری در رابطه با عدم درخواست تجدیدنظر این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “با توجه به شرایط پرونده، این زندانی از بیم افزایش محکومیت به حکم صادره از سوی دادگاه بدوی اعتراض نکرد و درخواستی برای نجدیدنظر ارائه نکرد.”

گفتنی است، پس از بازداشت چنگیز قدم‌خیری، خانواده‌ی وی پس از چند ماه بی‌خبری و نگرانی، از دستگیری و زخمی شدن این زندانی مطلع شدند.

بند یک زندان مسجد سلیمان که به گفته زندانیان همچون “سیاه‌چال” است، هشت پله زیر زمین واقع شده و محل نگهداری معتادان است. این بند با تقریبا ۲۰۰ زندانی، دارای دو حمام و سه سرویس بهداشتی است و به صورت کلی از شرایط بهداشتی مناسبی برخوردار نیست.

هرانا 26 بهمن