دست‌کم ۶ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند، ۷ زندانی به بندها بازگشتند

سحرگاه روز ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، دستکم ۶ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. اتهام عمده اعدام شدگان قتل و نوع محکومیت آنان اعدام در قالب قصاص بود.

این زندانیان طی روزهای گذشته در قالب یک گروه ۱۳ نفره جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بودند

هرانا اسامی برخی از اعدام شدگان را “مرتضی شفیق، محمد مهدی احمدی، فرهاد (فرنام) فرینام و منصور اختیاری” احزاز کرده است. تلاش برای شناسایی کامل اعدام شدگان ادامه دارد.

همانطور که اشاره شد ۷ تن از افرادی که برای اجرای حکم برده شده بودند توانستند مهلت یا رضایت اولیای دم را جلب کنند و به این ترتیب به بندهای خود بازگشتند. بازگشت این افراد از چوبه دار در نشریات داخلی از جمله “جوان آنلاین” نیز بازتاب یافت.

مسعود تقی پور یکی از افرادی است که توانست در آخرین لحظات رضایت اولیای دم را جلب کند و از اعدام رهایی یابد. آقای تقی پور با وساطت مولوی گرگیج، امام جمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر از اعدام رهایی یافت. این زندانی و متهم ردیف دوم پرونده اش به قتل یک سرباز وظیفه ترکمن به نام محمد طاطار در سال ۸۴ متهم هستند.

در روزهای گذشته با وساطت این روحانی سرشناس اهل سنت. سید حسن حسینی پور متهم ردیف دوم و هم پرونده ای مسعود تقی پور نیز توانست رضایت اولیای دم را جلب و از حکم اعدام رهایی یابد.

همزمان با اعدام های رجایی شهر کرج، سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرد صبح روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ یک زندانی به اتهام “قتل” در زندان مرکزی زنجان اعدام شده است.

هویت این زندانی که با اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بود “مجید کیکاوسی” اهل مرند احراز شده است.

یک منبع مطلع که نخواست نامش ذکر شود گفت: “مجید کیکاوسی سال ۱۳۹۱ بر سر طلب ۹ میلیون تومانی که از کسی داشت با وی درگیر و در این درگیری به‌صورت ناخواسته فرد بدهکار را به قتل می‌رساند.”

این زندانی حدود ۲۰ روز پیش از زندان مراغه جهت اعدام به زندان مرکزی زنجان منتقل شده بود.

این اعدام ها تاکنون توسط مراجع و رسانه های دولتی اطلاع رسانی نشده اند، مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود بیش از ۶٠ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمیشوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می خوانند.

لازم به ذکر است بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

همزمان با اعدام های فوق، جوان آنلاین گزارش کرد، کودک-مجرمی که با همدستی نامادری‌اش، پدرش را به قتل رسانده بود، برای دومین بار در تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد.

به گفته این سایت خبری، سامان و نامادری اش به اتهام قتل پدر خانواده بازداشت شدند.

متهمان روانه زندان شدند و در اولین جلسه رسیدگی به پرونده در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران سامان به اعدام و پروین به اتهام معاونت در قتل به ۱۵‌سال حبس محکوم و هر دو متهم به اتهام رابطه نامشروع به ۹۹ ضربه شلاق نیز محکوم شدند.

این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد، اما از سوی قضات شعبه ۳۷‌دیوان نقض و به شعبه همعرض فرستاده شد.

بنابراین پرونده بار دیگر در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی روی میز هیئت قضایی قرار گرفت.

در آن جلسه سامان بعد از شرح ماجرا از خودش دفاع کرد. سپس پروین بار دیگر جرمش را انکار کرد و گفت حرف‌های سامان دروغ و ساختگی است.

در پایان هیئت قضایی پسر نوجوان را برای دومین بار به اعدام محکوم کرد و زن جوان از معاونت در قتل تبرئه شد.

گزارش جوان آتلاین تاکید می کند محکوم به اعدام فردی نوجوان است، این موضوع عملا یک کودک-مجرم محکوم به اعدام دیگر به لیست بلند بالای چالش های حقوق بشری ایران اضافه می کند. هرانا 26 بهمن

این گزارش خبر 14 فوریه تارنگار حقوق بشر را پوشش می دهد لطفا توجه به موضوع داشته باشید