اعتراضات دیماه؛ بازداشت ۹ نفر به اتهام “اقدام علیه امنیت داخلی کشور” در کرمان

دادخدا سالاری اظهار داشت: “در حال حاضر تعداد ۹ نفر به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی کشور در جریان اعتراضات دیماه در کرمان بازداشت هستند”.

این مقام قضائی با اعلام اینکه استان کرمان کمترین میزان دستگیری در اعتراضات دیماه را داشت، عنوان کرد: “در خصوص کلیه متهمین اعتراضات اخیر در دادسرای کرمان اتخاذ تصمیم شده است و برخی از متهمین با قرار مناسب آزاد و برای تعداد کمی از متهمین کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال و در حال حاضر فقط تعداد اندکی از متهمین در بازداشت به سر می‌برند. اتهام متهمین بازداشت شده در ناآرامی‌های دی ماه گذشته اقدام علیه امنیت داخلی کشور است”.

لازم به ذکر است که سیزده تن از معترضان بازداشت‌شده‌ی شهرستان تنکابن که در اعتراضات دی‌ماه اخیر بازداشت شده بودند و برخی از آنها طی روزهای اخیر با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بودند، به دادگستری شهرستان تنکابن احضار شده‌اند. شهروندان بازداشت شده در اعتراضات تنکابن توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تکمیل مراحل بازجویی به زندان شهسوار منتقل شده بودند.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دیماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند.

بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد و حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند. میزان 26 بهمن