دستکم ۱۱ تجمع اعتراضی برگزار شد

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴، تعدادی از فارغ‌التحصیلان مدارس استعدادهای درخشان، اولیای دانش‌آموزان سمپادی و دغدغه‌مندان امر تعلیم و تربیت مقابل ضلع شمال شرقی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این تجمع کنندگان به مصوبه ممنوعیت برگزاری هرگونه آزمون در مقطع ابتدایی که به حذف مدارس استعدادهای درخشان ظرف ۳ سال منجر می‌انجامد، معترض هستند.

این دومین تجمع اعتراض‌آمیز به مصوبه حذف مدارس سمپاد از متوسطه اول است که از هفته گذشته برگزار می‌شود، تجمع نخست مقابل وزارت آموزش و پرورش بود.

یکی از شرکت‌کنندگان با بیان اینکه ما موافق برگزاری آزمون به شیوه قدیمی نیستیم، اظهار داشت: “اگر آزمون زمینه‌ساز استرس و عامل از بین بردن نشاط در مدارس است به جای آن مکانیسم دیگری برای شناسایی استعدادهای برتر پیدا کنند چرا به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کرد‌ه‌اند؟”

رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی مقابل وزارت کشور تجمع کردند

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴، جمعی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، صبح امروز در اعتراض به مشکلات صنفی خود مقابل ساختمان وزارت کشور تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان که گردهمایی خود را مقارن ساعت ۱۱ صبح روز (سه‌شنبه، بیست و چهارم بهمن‌ ماه) آغاز کرده‌اند، نسبت به عملکرد مدیران شرکت‌های خصوصی و کارفرمای اصلی اعتراض دارند.

حدود نیم ساعت پس از برپایی این گردهمایی صنفی، تعدادی از این کارگران به نمایندگی از دیگر همکاران خود برای گفتگو با مسئولان مربوطه داخل ساختمان وزارت کشور می‌شوند. از قرار معلوم این گفتگوها با محوریت میزان تبعیت شهردای تهران از مقررات حاکم بر وزارت کشور ادامه دارد.

افراد حاضر در این اجتماع صنفی، کارگرانی هستند که از طریق شرکت‌های مختلف خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران مشغول به کار هستند.

انتقاد از منتقل نشدن سند مالکیت اتوبوس‌های بخش‌خصوصی به رانندگانی که در سال‌های قبل اقساط آنها را پرداخت کرده‌اند، یکی از خواسته‌های تجمع‌کنندگان است. به گفته یکی از رانندگان معترض، او همکارانش برای مدت ۱۰ سال، ماهانه قسط خرید اتوبوس را پرداخت کرده‌اند اما حالا خبری از انتقال سند مالکیت در بین نیست.

همچنین طولانی شدن واریز درآمدِ بلیت‌های الکترونیکی به حساب رانندگان، بالا بودن هزینه‌های نگهداری اتوبوس‌های بخش خصوصی، بالا بودن جریمه‌های مربوط به تخطی از سرعت و توقف غیرمجاز اتوبوس از دیگر دلایلی است که باعث گردهمایی امروز رانندگان شرکت واحد شده است.

آنها در این باره می‌گویند: “هزینه نگهداری اتوبوس‌ها بالاست و دولت، شهرداری و کارفرمای خصوصی از این بابت هیچ کمکی نمی‌کنند، از طرف دیگر درآمد مربوط به بلیط‌های اعتباری ممکن است با چند ماه تاخیر به حساب رانندگان واریز و در این میان بیشتر رانندگان به بهانه‌های مختلفی از جمله تخطی از سرعت مطمئنه و یا توقف نابجا در مسیر تردد جریمه‌های سنگینی می‌شوند”.

مشکلات بیمه‌ای رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد یکی دیگر از گرفتاری‌های آنهاست، در این باره یکی دیگر از رانندگان بخش خصوصی به خبرنگار ایلنا گفت: “بیمه بخش خصوصی به صورت خویش فرما پرداخت می‌شود، برای همین این رانندگان برخلاف همکارانی که در استخدام شرکت واحد هستند، از مزایای بازنشستگی پیش از موعد محرومند و تازه حق بیمه‌ها‌های آنها در حد و اندازه حداقل‌های قانونی پرداخت می‌شود”.

خصوصی‌سازی ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی شهر تهران، اتفاقی بود که در سالهای نیمه دوم، دهه هشتاد اتفاق افتاد و از آن زمان تاکنون دست‌کم بیش از بیست شرکت خصوصی مسئولیت جابجایی بخشی از خطوط اتوبوسرانی این شرکت را برعهده دارند.

اگرچه برابر مقررات موجود، شورای اسلامی کار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از بابت پیگیری مطالبات صنفی رانندگان بخش خصوصی با محدودیت‌هایی روبروست، اما اعضای این نهاد صنفی در گفتگوهای جداگانه با خبرنگار ایلنا تایید می‌کنند که همکاران شاغل در بخش خصوص بابت مطالبات صنفی خود با مشکلات جدی مواجهند.

در عین حال تلاش خبرنگار ایلنا برای گفت‌و گو با روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تا لحظه انتشار این خبر بی‌نتیجه باقی‌مانده است.

اعتراض رانندگان تاکسی به فعالیت اسنپ در قم

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴، جمعی از رانندگان تاکسی بی سیم و تلفنی قم روز سه شنبه با تجمع درمقابل شهرداری ،اعتراض خود را به فعالیت اسنپ ( تاکسی اینترنتی) اعلام کردند.

رانندگان تاکسی با خودروهای خود به صورت هماهنگ ازبلوار پیامبر اعظم وارد میدان مطهری و خیابان خاکفرج قم شدند تا از این طریق اعتراض خود را به مسئولان شهرداری برسانند.

رانندگان با نصب دست نوشته هایی برروی خودروهای خود، از اینکه اسنپ بدون هماهنگی و اخذ مجوز از سازمان تاکسی رانی درقم فعالیت می کند، ابراز نارضایتی کردند.

یکی از رانندگان تاکسی بی سیم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: “اسنپ (تاکسی اینترنتی) مجوزی از شهرداری قم ندارد با این وجود به راحتی در سطح شهر درحال ارائه فعالیت با کم ترین قیمت است. مردم باید بدانند که این شرکت ها بعد از این در جامعه شناخته شدند ، اقدام به افزایش قیمت می کنند”.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی دراین باره گفت: “مردم به راحتی به رانندگان اسنپ اعتماد می کنند رانندگانی که به صورت شخصی و تنها زیر نظر شرکت خصوصی که اصلا مجوزی ندارد فعالیت می کند.ما رانندگان زیرنظر شهرداری فعالیت می کنیم در صورتی که مشکلی ایجاد شود ، می توانند به راحتی از حق خود دفاع کنند”.

وی افزود: “ایجاد اشتغال در جامعه زمانی که باعث مشکل برای یک مجموعه فعال درشهر شود ، اخلاقی نیست وما رانندگان مطالبه گر حقمان هستیم، چندین سال است که به مردم بر اساس تعرفه های مشخص خدمات داده ایم اما امروز عده ای بدون مجوز فعالیت ما را با مشکل مواجه کرده اند”.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی گفت: “افرادی که به عنوان راننده در اسنپ فعالیت می کنند، شغل دوم شان هست ،این در حالی است که رانندگان تاکسی قم تنها از این راه امرار معاش می نمایند”.

مدیرعامل سازمان نظارت ومدیریت برتاکسیرانی شهرداری قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: “شرکت های اینترنتی مجوز نرم افزاری دارند ولی مجوز حمل و نقل ندارند و در حال حاضر کار آنها خارج از ضوابط قانونی است”.

مرتضی عزتی افزود: “شرکت های اینترنتی بایدطبق قانون از شهرداری و سازمان تاکسیرانی مجوز حمل و نقل و جابجایی مسافر را بگیرند یا با شرکت های حمل و نقل موجود دراین قم قرارداد ببندند”.

وی ادامه داد: “در حال حاضر شهرداری قم پیگیر فعالیت شرکت های اینترنتی است و در چارچوب قانون به صورت جد موضوع را پیگیری می کند”.

وی با اشاره به این که درآمد رانندگان تاکسی با فعالیت شرکت های اینترنتی غیرقانونی کم شده است گفت: “رانندگان نیز می توانند همگام با تکنولوژی درچارچوب قوانین خدمات را به مردم دهند و آماده همکاری با این شرکت ها هستیم در صورتی که مجوز های مربوطه را دریافت کنند”.

عزتی تاکید کرد: “شرکت های اینترنتی با اتومبیل های شخصی کار می کنند که باید نوع بیمه ها و گواهینامه ها و شناسنامه دار کردن خودروها مورد تایید سازمان تاکسیرانی قرار گیرد چرا که حمل و نقل مسافر با خودروی شخصی مستلزم جریمه است”.

وی خاطرنشان کرد: “نرم افزار خوش ویژه حمل و نقل اینترنتی شهری با عنوان موبایل تاکسی یا تاکسی اینترنتی مجوز از تاکسیرانی قم گرفته است و درحال فعالیت در سطح شهر است از این رو آماده همکاری با شرکت های اینترنتی در حوزه حمل و نقل هستیم”.

هم اکنون ۶ هزار تاکسی در سطح شهر قم فعال است که این تعداد شامل ۲ هزار و ۳۰۰ تاکسی خطی، ۲ هزار و ۴۰۰ تاکسی گردشی و یک هزار دستگاه تاکسی بیسیم و باقیمانده تاکسی‌ها بین قم و شهرهای اقماری می باشد.

کارگران نی‌برنیشکر هفت تپه بار دیگر دست از کار کشیدند

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴، عصر چهارشنبه بیست و پنجم بهمن‌ماه، کارگران نی‌بر شرکت نیشکر هفت تپه بابت اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه‌شان بار دیگر دست از کار کشیدند.

طبق روال کنونی پرداخت حقوق کارگران کشاورزی و نی‌بر شرکت نیشکر هفت تپه جلوتر از سایر کارگران انجام می‌شده است؛ این کارگران خواهان پرداخت حقوق ماه‌های آذر و دی هستند.

به گفته‌ی کارگران، مدیریت شرکت به تازگی خواهان تعویض کارت بانکی آنان از بانک ملی به بانک انصار شده و شرط پرداخت حقوق‌های معوقه‌ی کارگران را منوط به داشتن کارت بانک انصار عنوان کرده است.

یکی از کارگران طی تماس با انصاف نیوز گفت: “ما کارگران روزمزد فقط روزی که کار می‌کنیم، مزد داریم و حقوق برج ۸و ۹ روی هم ۳۳روز کار کردیم، بنابراین ما حقوق برج ۱۰ یعنی دی‌ماه را هم می‌خواهیم، چون در این ماه هم فقط ۲۵ روز کار کردیم”.

او گفت: “کارگران بخاطر نزدیک شدن به پایان سال، نگران پرداخت نشدن مطالبات و هزینه‌های سال نو و خانواده‌هایشان هستند و به همین دلیل بعد از ناهار امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن، همگی دست از کار کشیدند”.

بر اساس این گزارش، نی‌برها در دو قسمت فعلی و توسعه مشغول به کار هستند که هر قسمت ۳۰دسته دارد و هر دسته تقریبا ۵۰ کارگر دارد.
۱۵۰۰ نفر در قسمت فعلی و ۱۵۰۰ در قسمت توسعه مشغول هستند.

تجمع کارگران پیمانی بندر امام خمینی در اعتراض به شرایط مزدی

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵، کارگران پیمانکاری شاغل در واحدهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام در اعتراض به شرایط نامناسب مزدی مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

در این اجتماع صنفی نزدیک به ۱۵۰ نفر از کارگران پیمانی شاغل در واحدهای پتروشیمی بندر امام خمینی در اعتراض به آنچه تبعیض مزدی در محاسبه و پرداخت مطالبات مزدی میان نیروهای کار پیمانکاری و قراردادی عنوان می‌شود، شرکت داشتند.

تفاوت در شیوه محاسبه و پرداخت مزایای مزدی کارگران پیمانکاری و نیز متفاوت بودن این مزایا با مزایای مربوط به کارگران قرارداد مستقیم؛ دلیل شکل‌گیری این اعتراض صنفی بوده است.

به گفته یکی از کارگران، هفته گذشته نیز گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در واحدهای پتروشیمی اقدام اعتراضی خود را با نخوردن غذا در محل کار خود آغاز کرده‌ بودند که درنهایت مدیریت این واحدهای پتروشیمی در مقام کارفرما هیچ پاسخ روشنی به آنها نداده‌اند.

این کارگر شاغل در واحدهای پتروشیمی بندرامام همچنین مدعی شد مدتهاست او و سایر همکارانش از طریق شرکت‌های پیمانکاری درکنار سایر گروه‌های شغلی در پروژه‌های مختلف مربوط به فعالیت‌ واحدهای پتروشیمی فعالیت دارند اما باوجود داشتن شرایط حرفه‌ای و علمی مشابه، مطالبات مزدی آنها به نسبت کارگران قرارداد مستقیم به مراتب کمتر است.

تجمع پزشکان متخصص بیمارستان امام رضا در شهر لار

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵، جمعی از پزشکان متخصص بیمارستان امام رضا شهر لار در استان فارس صبح امروز دست به اعتراض صنفی زدند.

صبح روز (۲۵ بهمن ماه) گروهی از پزشکان متخصص که در بیمارستان امام رضا شهر لار در استان فارس مشغول به کار هستند، در اعتراض به عدم دریافت معوقات مزدی خود دست به اعتراض صنفی زدند.

تجمع‌کنندگان می‌گویند: “خواستار روشن شدن وضعیت مطالبات معوقه خود هستیم”.

از قرار معلوم دانشکده علوم پزشکی شهرستان لارستان اطلاعیه‌ای در این خصوص به شرح زیر منتشر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: “امروز ۲۵ بهمن ماه ۹۶، پزشکان متخصص شهر لار، جهت اعتراض به تاخیر پرداخت معوقات یک‌ساله و موارد ناعادلانه، تصمیم به همراهی با پزشکان سراسر ایران داشتند اما باتوجه به پیگیری‌های انجام شده و صحبت‌های دکتر کریمی، رییس دانشکده و دکتر اکبرزاده، معاون درمان، به احترام این جنابان و به جهت عدم اختلال در روند درمان بیماران، الحمدلله امور بیمارستان بدون هیچ وقفه‌ای ادامه دارد”.

تجمع بیماران «ام پی اس» مقابل وزارت بهداشت

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵، صبح روز گذشته برای بار چندم در اعتراض به در دسترس نبودن داروی مورد نیاز این بیماری نادر مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

این تجمع از ساعت ۹ صبح روز گذشته آغاز شد. به گفته این افراد، داروی بیماران «ام پی اس» وارداتی بوده و در حال حاضر این داروها تنها در اختیار تعدادی محدودی از کودکان قرار می‌گیرد.

مادر یکی از بیماران مبتلا به ام‌پی‌اس در خصوص دلیل این تجمع اظهار داشت: “ما در تاریخ ۱۴ بهمن ماه به دلیل مشکلاتی که برای کودکان ما به وجود آمده بود مقابل سازمان غذا و دارو اعتراض خود را اعلام کردیم و مسئولان این سازمان قول دادند که پس از گذشت ۲ الی ۳ روز یک کارگروهی با حضور معاونان وزیر بهداشت برای بررسی مشکلات فرزندانمان برگزار شود”.

وی افزود: “همچنین مسئولان وزارت بهداشت به ما وعده دادند که هزینه‌های درمانی مانند ارتوپد و معاینات چشمی فرزندان توسط بیمارستان‌ها به صورت رایگان انجام شود اما پس از چند روز از این وعده‌ها مجدداً به مسئولان وزارت بهداشت مراجعه کردیم که به ما اعلام کردند به دلیل نزدیک بودن دهه فجر این جلسه پس از این ایام برگزار خواهد شد”.

روز گذشته برای پیگیری مطالباتمان مجدداً تصمیم گرفتیم که مقابل وزارت بهداشت حضور یابیم که به ما اعلام شد که جلسه برگزار شده است و مسئولان وعده داده‌اند که به ۳۰ نفر از کودکان آنزیم داده خواهد شد. برخی از کودکان مبتلا به ام‌پی‌اس آنزیم تیپ یک و ۶ مصرف می‌کردند که این آنزیم‌ها کاربرد نداشته و قرار شد مقدار آنها کمتر شود و به بیمارانی که ممکن است مصرف این دارو به بهبود آن‌ها کمک می‌شود داده شود.

مادر این کودک مبتلا به ام‌پی‌اس افزود: “همچنین مسئولان وزارت بهداشت مجدداً وعده دادند که برای دو گروه دیگر از بیماران آنزیم تهیه شود و در اختیار آنها قرار بگیرد که مقرر شد این اقدام در سال آینده و پس از تعطیلات نوروزی انجام شود”.

وی در پایان گفت: “مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که پس از بررسی و معاینات مجدد توسط پزشکان این آنزیم‌ها در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت که این در حالی است که بسیاری از کودکان از پزشکان خود تأییدیه بیماری دریافت کرده‌اند. در حال حاضر خانواده‌های این بیماران ماهیانه مبلغی حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان برای درمان کودکانشان هزینه می‌کنند که قرار شد وزارت بهداشت این هزینه را هم بر عهده بگیرد”.

این تجمع درحالی برگزار شد که خانواده‌های این بیماران بارها با تجمع در مقابل ساختمان سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت خواستار تأمین مطالبات خود شده بوندن که متاسفانه اقدام جدی برای نجات جان این بیماران توسط مسئولان انجام نشده است.

تجمع رادیولوژیست‌ها مقابل وزارت بهداشت

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵، جمعی از رادیولوژیست‌ها در اعتراض به بخشنامه وزارت بهداشت در مورد سونوگرافی مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

جمعی از رادیولوژیست‌های کشور در اعتراض به بخشنانه اخیر وزارت بهداشت مبنی براینکه «علاوه بر متخصصان رادیولوژی، متخصصان زنان و مامایی نیز مجاز به انجام سونوگرافی در حوزه بیماری‌های زنان هستند» در مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده‌اند.

گفتنی است، رادیولوژیست‌ها بارها در خصوص انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان و درآمد‌زایی از طریق آن هشدارهایی را نیز داده بودند.

کارکنان پیمانکاری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تجمع کردند

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵، کارکنان پیمانکاری پتروشیمی‌های شهرستان بندر ماهشهر مقابل فرمانداری این شهرستان به علت تبعیض بین نیروهای رسمی و پیمانکار تجمع کردند.

نیروهای پیمانکاری شاغل در شرکت‌های پتروشیمی این شهرستان از صبح امروز مقابل فرمانداری بندر ماهشهر دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

این کارگران که تعداد آنها به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسد در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، عدم پرداخت حق بدی آب و هوا، سختی کار و … مقابل فرمانداری بندر ماهشهر تجمع کرده‌اند.

هم‌اکنون تعدادی از نمایندگان این کارگران مشغول مذاکره با سرپرست فرمانداری و رئیس اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی هستند.

تجمع مردم روستای عالی کنار سرباز بر علیه پایگاه سپاه

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶، مردم روستای عالی کنار شهرستان سرباز در مقابل بخشداری شهر آشار تجمع کردند.

ساکنان روستای عالی کنار از توابع آشار شهرستان سرباز صبح امروز۲۶ بهمن بخاطر برنامه ساخت پایگاه در وسط روستا توسط سپاه پاسداران در مقابل بخشداری آشار تجمع کردند.

تجمع کنندگان از بخشداری خواستار رسیدگی به “مزاحمت های سپاه” در این منطقه شدند.

ساکنان منطقه پیشتر چند بار با مسئولان محلی سپاه نسبت به جا به جای محل برپایی ایست بازرسی خود گفتگو کرده بودند.

یک منبع محلی در اینباره گفت: “چندین روستا نزدیک به هم متحد شدن نامه ای را امضا کردند برای بخشداری”.

روستای مورد اشاره فاقد آب شرب و اینترنت و حتی سرویس بهداشتی است.

تجمع کسبه‌ی پلاسکو مقابل مجلس

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶، کسبه‌ی ساختمان پلاسکو چهارشنبه بیست و پنجم بهمن، جلوی مجلس و شهرداری منطقه۱۲ بابت بازگشایی قسمت سالم و ساخت برج تجمع کردند.

با گذشت یک سال از وقوع حادثه‌ی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، کسبه‌ی این ساختمان هنوز بدنبال مطالبات بازسازی برج هستند.

خبرآنلاین هفته‌ی گذشته گزارش داده بود: “برخلاف وعده‌های پیشین بنیاد مستضعفان، چندی پیش معاونت حقوقی بنیاد مستضعفان از کسبه خواسته تا تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنند که به موجب آن متعهد شوند پس از تکمیل ساخت دوباره پلاسکو و تحویل واحدهای تجاری جدید، اقدام به خرید این واحدها به قیمت روز خواهند کرد”.

همانطور که انتظار می‌رفت این امر که با وعده‌های پیشین بنیاد مستضعفان منافات دارد، از سوی کسبه آسیب دیده پلاسکو با مخالفت روبه‌رو شده و شورای پلاسکو، این تفاهم‌نامه را رد کرد و مخالفت خود را با تکرار خواسته اولیه‌‌ی آنان مبنی بر بازگشت وضعیت سابق واحدها به شیوه‌ای که قبل از حادثه سال گذشته وجود داشته، بیان کرد.انصاف نیوز /ایرنا /فارس /ایلنا آنا /فعالین بلوچ 27 بهمن