دستکم ۳ تجمع اعتراضی برگزار شد

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸، درحالی که فعالیت تاکسی های اینترنتی در کشور و در شهر یزد، به دلیل هزینه پایین استقبال شهروندان را به دنبال داشته، رانندگان تاکسی و آژانس ها با تجمع در مقابل استانداری یزد خواهان برچیده شدن تاکسی های اینترنتی شده اند.

این رانندگان ضمن تجمع در مقابل ساختمان استانداری اقدام به بستن خیابان های اطراف استانداری کردند که موجب ترافیک سنگین در معابر شد.

این در حالی است که پیش از ظهور تاکسی های اینترنتی در شهر یزد، امکان استفاده از تاکسی خطی در سطح شهر محدود بود و اغلب شهروندان برای سفرهای درون شهری مجبور بودند از آژانس یا تاکسی دربست استفاده کنند.

اما با شروع به کار تاکسی اینترنتی، اغلب شهروندان ترجیح می دهند از این نوع خدمات برای سفرهای درون شهری استفاده کنند که این موضوع موجب کسادی شدید بازار آژانس ها شده است.

از سوی دیگر گفته می شود رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد هم در نامه ای به دادستان یزد خواهان برخورد با تاکسی های اینترنتی شده است.

همچنین در هفته گذشته خبری مبنی بر درگیری رانندگان تاکسی خطی با رانندگان تاکسی اینترنتی در شهر منتشر شده بود.

کارگران منطقه آزاد اروند مقابل دفتر اشتغال تجمع کردند

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸، گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در منطقه آزاد اروند صبح امروز با تجمع مقابل دفتر اشتغال این منطقه آزاد اقتصادی خواهان رسیدگی به مطالبات برآورده نشده خود شدند.

جمعی از کارگران شاغل در منطقه آزاد اروند صبح امروز (شنبه ۲۸ بهمن ماه) با تجمع مقابل دفتر اشتغال این منطقه آزاد اقتصادی خواهان رسیدگی به مطالبات برآورده نشده خود شدند.

کارگران معترض که اکثرا از کارگران شاغل در پالایشگاه آبان هستند مدعی‌اند؛ نحوه رسیدگی به دعاوی و اختلافات کارگری و کارفرمایی در دفتر اشتغال مناطق ویژه اقتصادی کشور به درستی انجام نمی‌شود.

آنان معتقدند محاکم روابط کار در دفتر اشتغال منطقه آزاد اروند از استقلال لازم برای رسیدگی به اختلافات صنفی دوجانبه میان کارگران و کارفرمایان برخوردار نیست.

به اعتقاد این کارگران، به دلیل محدودیت‌هایی که در مقررات اشتغال این منطقه برای کارگران وضع شده است، کمتر کارگری شانس پیروزی در برابر کارفرمایان و پیمانکاران در محاکم کار ویژه این مناطق را دارد.

درهمین رابطه یکی از کارگران شاغل در منطقه ویژه اقتصادی اروند که تجربه حضور در هیات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های روابط کار را دارد به ایلنا گفت: “به دلیل محدودیت‌هایی که در مقررات اشتغال این مناطق برای کارگران وضع شده است، کمتر کارگری شانس پیروزی در برابر کارفرمایان و پیمانکاران در محاکم کار ویژه اروند را دارد”.

به گفته وی، در خوشبینانه‌ترین حالت ساختار حقوقی تشکیل این هیات‌ها طوری است که استقلال عملکرد آن‌ها با تردید روبروست؛ به‌طوری که حتی ذی‌حق‌ترین کارگران نیز نمی‌توانند طبق قواعد حقوقی به دریافت رای این هیات‌های برای دریافت حقوق خود خوشبین باشند.

او در خاتمه تاکید کرد: “البته در منطقه ویژه اروند وکلایی حقوقی هستند که حاضرند در قبال دریافت حداقل بخشی از طلب ادعایی کارگر در هیات‌های رسیدگی‌کننده به عنوان نماینده تام‌الاختیار وی حاضر شوند که البته آنها هم از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی اروند با محدودیت حضور در محاکم روابط کار روبرو هستند و ما کارگران دستمان به جایی بند نیست”.

تجمع مردم چابهار و اعتراض علما در مخالفت با طرح تقسیم

مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷، پس از آنکه حبیب الله دهمرده استاندار پیشین و نماینده زابل و حسینعلی شهریاری نماینده سیستانی اقدام به طرح چندباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان نمودند تجمعات اعتراضی در چابهار شکل گرفت و در چند شهر دیگر ائمه جمعه مخالفت مجدد خود را اعلام کردند.

روز جاری ۲۷ بهمن در پی فراخوانهای که توسط “سازمان سهاب” در فضای مجازی برای تجمع حمایتی از نمایندگان مخالف تقسیم و حمایت از یکپارچگی استان منتشر شد جمع بزرگی از نمازگزاران در چابهار اقدام به تظاهرات نمودند.

مردم چابهار با در دست گرفتن پلاکاردهای با مضمون “زنده باد ایران، زنده باد بلوچستان” و “نه به طرح تقسیم بلوچستان” مراتب اعتراض خود را بیان کردند.

همچنین ائمه جمعه بلوچ در چند شهر دیگر اقدام به سخنرانی های اعتراضی نمودند.

مولوی محمد حسین گرگیج در خطبه های نماز جمعه امروز گفت: “کسانی که تجزیه سیستان و بلوچستان را مطرح می کنند به دنبال منافع شخصی خود هستند”

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: “طرح مساله تقسیم بلوچستان کار عاقلانه ای نیست” وی پیشتر نیز در یک سخنرانی گفته بود دنبال کنندگان تقسیم بلوچستان را “دشمن مردم بلوچ” می دانیم.

مولوی حسن زهی امام جمعه مسجد جام جم زاهدان گفت: “بلوچستان شناسنامه ماست و ما اجازه تقسیم و حذفش را نمی دهیم”

مولوی عثمان قلندرزهی امام جمعه الخلیل خاش گفت: “تشکر می کنم از نمایندگان استان که با این طرح مخالفت کردند تمام مردم بلوچستان با این طرح مخالف اند و نام بلوچستان باید در تاریخ بماند و محو کردن هویت مردم بلوچ توهین به این ملت غیور است”

مولوی اسد الله کریم زایی امام جمعه موقت آشار: “نمایندگانی که در پی تکه تکه کردن بلوچستان هستند، وطن فروش اند.”

لازم به ذکر است که در پی تلاش دو نماینده سیستانی برای تقسیم استان ۶ نماینده دیگر استان که یکی از آنها دکتر کیخا نماینده سیستانی زاهدان نیز هست مخالفت خود با تقسیم استان را طی نامه ای برای رئیس جمهور ابراز کردند. ایلنا /کمپین فعالین بلوچ 29بهمن