آخرين اخبار فعالان عرب اهوازی از درون زندان كارون اهواز

كريم دحيمي فعال حقوق بشر

١-بنا به گزارش هاي فعالان حقوق بشر از اهواز، روز جمعه ٢٧-٩-٢٠١٣ يكي از زندانيان محكوم به اعدام اهل شادگان( فلاحيه) – غازي عباسي به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شد. بنا به اين گزارش مأمورين ، غازي عباسي را در ساعت ٣ ظهر روز جمعه همراه با بعضي وسائلش از جمله كتابي تحت عنوان ” الأحرار” ودفتر ياداشتش را با خود برده و تا كنون هيچ خبري از او نيست.

شعبه 32 ديوان عالى كشور برياست قاضى رضا فرج اللّهى و مستشار سيد على اصغر لطيفى رستمى در تاريخ 25/11/1391 ( 13 فوريه 2013 ) شمسى حكم اعدام غازي عباسي همراه با سه تن بنام هاي عبدالرضا امير خنافره، عبد الامير مجدمي و جاسم مقدم پناه از فعالان عرب اهوازي از شهر شادگان به اتهام محاربه با خدا و إفساد في الارض و اقدام عليه امنيت ملي را تاييد نمود. اين أفراد پيشتر از سوى شعبه ١ دادگاه انقلاب اهواز ( قاضي علي فرهادوند در تاريخ ٤-٩-٢٠١٢ ) به اعدام محكوم شده اند و احكام تأييد شده آنها در تاريخ 13 جولاى 2013 به خانواده ها و محكومين ابلاغ شد .

چندي پيش “غازي عباسي ” همراه ديگر دوستانش طي نامه اي از نحوه بازجويي و اعتراف گيري با استفاده از فشار و شكنجه هاي شديد جسمي و رواني توسط ماموران اطلاعات توضيح دادند، در اين نامه احكام صادر را جائر و ناعادلانه توصيف كرده و از تمام سازمان هاي حقوق بشر بين المللي تقاضاي كمك فوري از طريق فشار بر قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران و جلوگيري از اجراي احكام صادره نمودند.

كاترين آشتون نماينده عالي اتحاديه اروپا نيز با وخيم خواندن وضعيت اين فعالان عرب اهوازي إظهار داشت كه اتحاديه اروپا احكام اعدام صادره عليه فعالان عرب را از نزديك پيگيري مي كند. در اين راستا نيز،ديدبان حقوق بشر در بيانيه مشترك با عفو بين الملل و مركز اسناد حقوق بشر ايران طي بيانيه اي خواستار أعاده دادگاه مطابق با استاندار هاي بين المللي جهت محاكمه عادلانه و لغو احكام اعدام صادره شدند.

٢-در ادامه اين گزارش نيز آمده كه شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز، قاضي فرهادوند، روز چهارشنبه ٢٦-٩-٢٠١٣ پنج تن از زندانيان اهل حميديه كه در زندان كارون بسر مي برند را به شعبه إحضار كرد. در اين جلسه يك ساعته حسن عبيات ، عيدان بيت سياح، خالد عبيداوي، جاسم سواعدي و رضا عبيداوي به اتهام هاي محاربه با خدا، تأسيس تشكيلات ضد انقلاب و اقدام عليه امنيت ملي توسط “قاضي فرهادوند” محاكمه شدند. قاضي شعبه به آنها گفته كه در جلسه ديگر احكام آنها را صادر خواهد كرد.

همه اين پنج تن همراه تعدادي ديگر از جوانان حميديه در ابتداي سال ٢٠١٢ دستگير شدند، و يكي از اتهامات آنها كه بشدت توسط متهمان رد مي شود ترور يك بسيجي در شهر حميديه بنام ” كاظم آدوس” مي باشد. كاظم آدوس از عوامل دستگاه حكومتي در شهر حميديه كه در جريان اعتراضات مردمي از تظاهر كنندگان فيلم مي گرفت و شمار زيادي از جوانان حميديه را روانه شكنجه گاههاي اطلاعات كرده بود. كاظم آدوس در سال ٢٠٠٩ كشته شد و برادرش جاسم آدوس بمدت چند ماه به اتهام قتل برادرش بازداشت بود تا اينكه با وساطت و دخالت خانواده وي و مسؤلين اطلاعات جاسم آدوس از زندان آزاد شد، بعد از چندين سال چهار تن از دستگيرشدگان در يك سناريوي ساختگي توسط وزارت اطلاعات در سال ٢٠١٢ وادار به اعترافات اجباري و شركت در قتل اين بسيجي بر روي “كانال پرس تي وي”، نمودند.