موج مطالبه وجه نقد از دانش‌آموزان به مدارس مریوان رسید

کوردستان میدیا: مسئولین مدراس ابتدایی و راهنمایی روستای “وله ژیر” مریوان از دانش‌آموزان وجه نقد اخذ می‌کنند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی به صورت ٢ شیفت در یک ساختمان مشغول به تحصیل هستند و به دلیل فرسوده بودن ساختمان مدرسه و غیراستاندارد بودن آن، تصمیم بر مرمت و بازسازی این مدرسه گرفتە شدە است.

مسئولین آموزش و پرورش در این رابطه گفتەاند که دانش‌آموزان این مدرسه باید برای مرمت و بازسازی این مدرسه به مسئولین وجه نقد پرداخت کنند.

نهادهای مرتبط رژیم ایران از پرداخت ٣ میلیون تومان برای نوسازی این مدرسه ممانعت کرده و به مدیران مدرسەی “وله ژیر” اعلام کردەاند که این مبلغ را از دانش‌آموزان اخذ کنند، از این رو مدیران مدرسه به اجبار از دانش‌آموزان وجه نقد مطالبه می‌کنند.

دریافت وجه نقد از دانش‌آموزان جهت تعمییر و مرمت مدرسه درحالیست که این دانش‌آموزان به اجبار مبالغی را جداگانه برای مستخدم و سرایدار مدرسه به صورت ماهانه به مسئولین مدرسه پرداخت می‌کنند.

در همین رابطه مسئولین مدرسه‌ی “وله ژیر” از توابع مریوان، سال گذشته نیز به منظور “خرید شوفاژ” از دانش‌آموزان وجه نقد مطالبه کرده بودند.

پیشتر نیز وب‌سایت کردستان میدیا، گزارشاتی در رابطه با اخذ غیرقانونی وجه نقد از دانش‌آومزان مدارسی از پیرانشهر و سقز را منتشر کرده بود.

فشار اقتصادی، کمبود درآمد و فقر، بسیاری از خانوادەهای دانش‌آموزان را از پرداخت این وجه نقد به مدارس ناتوان کرده و از این رو بسیاری از دانش‌آموزان مدارس روستایی مناطق کردنشین ایران با خطر اخراج از مدرسه و محرومیت از تحصیل مواجه هستند.

سیاست رژیم ایران در این رابطه، طی چند سال اخیر در چهارچوب اخذ وجه نقد از دانش‌آموزان خود را نشان داده است و رژیم ایران با این روش می‌خواهد که دانش‌آموزان را از تحصیل محروم کرده و سطح سواد در مناطق کردنشین ایران را کاهش دهد.

بر اساس بند یک ماده‌ی ٢٦ اعلامیه جهانی حقوق بشر در رابطه با آموزش و پرورش رایگان و همگانی، همه‌ی افراد جامعه حق دارند از آموزش و پرورش رایگان بهرمند شوند و اداره‌ی آموزش و پرورش حداقل باید آموزش ابتدایی رایگان را برای شهروندان تامین کند.

در بخش “الف” بند دوم، ماده‌ی ١٣ اعلامیه بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش و پرورش رایگان که ایران سال ١٣٥٤ مفاد این اعلامیه را امضا کرده آمده است: آموزش و پرورش ابتدایی باید اجباری و رایگان باشد و جامعه به آسانی بتواند از آن بهرمند شود.

همچنین در بند دوم اصل سوم قانون اساسی رژیم ایران آمده است، دولت موظف است کلیه‌ی امکانات آموزش و پرورش را در همه‌ی سطوح و مراحل تحصیلی تامین کند و همچنین در اصل ٣٠ قانون اساسی آمده است: دولت موظف است نیازهای آموزش و پرورش رایگان را برای همه‌ی مردم تا پایان دوره‌ی متوسطه تامین کند و تحصیلات عالی نیز تا سطح خودکفایی کشور به صورت رایگان باشد.

در ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی هیچکدام از این قوانین رعایت نمی‌شود و رژیم ایران خود عامل و علت اصلی نقض قوانین بین‌المللی و حتی قوانین داخلی خود نیز می‌باشد.