هرانا؛ گزارشی از وضعیت یک اعدامی تبعه افغانستان در زندان مرکزی زاهدان

خبرگزاری هرانا – عوض خان شیخ محمدی زندانی متهم به قتل در زندان زاهدان با وجود اخذ رضایت از شکات در خطر اجرای حکم اعدام بسر می‌برد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عوض خان شیخ محمدی از اتباع کشور افغانستان متهم است که ۵ سال پیش مرتکب قتل یک شهروند افغانی دیگر در ایران شده است.

وی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “دادگاه عمومی زاهدان من را به اعدام محکوم کرد و پس از گذشت ۲ سال موفق به اخذ رضایت محضری از شکات پرونده خود شدم که در افغانستان زندگی می‌کردند.”

وی در ادامه گفت: “دادگاه عمومی رضایت شکات را قبول نکرد و گفت چون این رضایت‌نامه در افغانستان ثبت شده ما نمی‌توانیم اصالت آن را تایید کنیم. برای همین رضایت نامه را از مراجع استعلام کردند و وزارت خارجه ایران و سفارت و کنسولگری افغانستان تایید کردند که این رضایت نامه محضری واقعی است. ولی باز هم دادگاه رضایت نامه من را قبول نکرد و گفت حفاظت زندان این را تایید نکرده است. وقتی به نزد حفاظت هم می‌روم جواب درستی به من نمی‌دهند.”

وی در ادامه گفت: “اکنون نزدیک به ۳ سال است که من رضایت نامه گرفته‌ام ولی هر لحظه ممکن است حکم اعدامم به اجرا در بیاید.”

وی در پایان گفت: “من در ایران هیچ کسی را ندارم که دنبال پرونده‌ام برود و یا کمکی به من بکند. وضعیت غذای زندان زاهدان بسیار بد است و به هیچ وجه قابل خوردن نیست. من برای اینکه هزینه خوراک خود را تامین نمایم در زندان اقدام به شستشوی رخت و ظروف زندانیان دیگر می‌کنم.”