احمد شهید میزبان ٣ روزنامه‌نگار کُرد شد

آژانس کُردپا: سه روزنامه‌نگار کُرد در رابطه با نقض حقوق‌بشر در کُردستان ایران با احمد شهید دیدار و گفتگو انجام دادند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اواخر ماه گذشته در پاریس، گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران، میزبان ٣ روزنامه‌نگار کُرد بود که آخرین وضعیت حقوق‌بشر در مناطق کُردنشین ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

جمال پورکریم و احمد شهید
این دیدار و گفتگو روز سی‌ام آذرماه با شرکت خانم شلیر درویشی، جمال پورکریم و خبات قربانی صورت گرفت.

احمد شهید بارها برای تهیه گزارش نقض حقوق‌بشر در حکومت اسلامی ایران با شخصیت‌ها و نهادهای مدافع حقوق‌بشر در ایران به گفتگو و تبادل نظر نشسته و گزارش خود را با تکیه به نظرات شهروندان تدوین می‌کند.

آقای پورکریم در تماسی تلفنی با خبرنگار کُردپا گفت: در نشستی دو ساعته با احمد شهید، موضوع نقض حقوق‌بشر در کُردستان ایران به ویژه نقض حقوق روزنامه‌نگاران، شهروندان مدنی و کولبران مورد بحث قرار گرفت و آماری در این رابطه ارائه گردید.

شلیر درویشی و احمد شهید
این روزنامه‌نگار مقیم پاریس در ادامه افزود: “خانم درویشی نیز موضوع مناطق آلوده به مین را درمیان گذاشت و گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل را از انفجار مین و قربانی‌شدن شهروندان کُرد به ویژه کودکان مطلع ساخت”.

شرایط زندانیان سیاسی کُرد به ویژه وضعیت محمدصدیق کبودوند، عدنان حسن‌پور، مسعود و خسرو کُردپور و ٢٢ زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام از مباحث مطروحه در دیدار با احمد شهید بوده است.

همچنین خبات قربانی دیگر روزنامه‌نگار کُرد مقیم پاریس در گفتگو با آقای شهید به کشتار زندانیان کُرد در دهه‌ی شصت پرداخت و اعلام کرد: علاوه بر اعدام زندانیان سیاسی کُرد، چندین روستای کُردنشین نظیر قره‌گول، سه‌وزی، سرچنار، ایندرقاش، قارنی و قلاتان با خاک یکسان و مردم ساکن آن قتل‌وعام شدند.

خبات قربانی و احمد شهید
این دیدار ٢ ساعته چند روز بعد از دیدار امجد حسین‌پناهی از فعالان حقوق‌بشر کُرد با احمد شهید گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور ایران دیدار بعمل آورده بود.

روز بیست و هفتم آذرماه، مجمع عمومی سازمان ملل با ۸۶ رای موافق و ۳۶ رای مخالف قطعنامه‌حقوق بشری علیه ایران را به تصویب رساند.