روز شمار نقض حقوق زنان در کُردستان ( ٣ ماهه سوم سال ٩٢ )

آژانس کُردپا: طی ٣ ماه گذشته ٣٢ مورد نقض حقوق زنان در مناطق کُردنشین ایران روی داده است.

آژانس خبررسانی کُردپا جهت انعکاس منسجم موارد نقض حقوق زنان در مناطق کُردنشین ایران، در ادامه‌ی گزارش‌های هفتگی، به انتشار گزارشی سه ماهه از موارد نقض حقوق زنان در مناطق مذکور می‌نماید.

موارد خودکُشی در این روز شمار جزو موارد نقض حقوق بشر انتشار یافته است.

این گزارش ١٥ مورد خودکشی زنان، احضار ٣ فعال زن، بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت ٥ تن از زنان کُرد، انتقال یک زندانی کُرد بە درمانگاه، صدور حکم ٢ سال حبس تعزیری برای یکی از فعالین زند کُرد در بوکان، کشتە شدن ٣ زن کُرد و اعدام ٤ زن در زندان ارومیە را طی ٣ ماه گذشتە در خود جای داده است.

مهرماه

تاریخ دقیق مشخص نیست: یک زن کُرد ساکن مشهد بە دلیل اختلافات خانوادگی و ناسازگاری با همسرش با خوردن قرص برنج اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان داد.

این زن کە هویتش مشخص نمی‌باشد ٣٠ سالە و دارای دو فرزند ٣ و ٧ سالە است.

تاریخ دقیق مشخص نیست: یک زن ٢١ سالە بە نام ” خدیجە محمدامینی” اقدام بە خوکشی و بە زندگی خود پایان دادە است.

دلیل یا دلایل و همچنین شیوە‌ی خودکشی این زن جوان اهل شهرستان اشنویە نامعلوم می‌باشد.

١٥/٧/١٣٩٢ : دوشنبە شب پانزدهم مهرماه، زن جوانی بە نام “کوثر جوزان” ساکن روستای “آلیان” اشنویە کە روز چهارشنبە دهم مهرماه، بە علت اختلاف با همسرش خود را بە آتش کشیدە بود، جانش را از دست داد.

این زن ١٨ سالە پس از ٥ روز بستری شدن در یکی از مراکز درمانی شهر ارومیە جانش را از دست داد.

١٨/٧/١٣٩٢ : سحرگاه روز پنج‌شنبە١٨ مهرماه، جسد یک دختر و پسر جوان کە شب قبل با اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان دادە بودند در یکی از روستاهای اطراف سنندج بە نام “سرینجیانە” پیدا شد.

این دختر کە دانشجو بودە است بە همراه فرد مورد علاقەاش بە نام “شاهو”کە ساکن همان روستا بودە است با زدن شاهرگ‌های خویش بە زندگی خود پایان دادە بودند.

١٩/٧/١٣٩٢ : روز جمعه نوزدهم مهرماه، یک زن ٢٧ ساله به نام “ساریا مرادی”، اهل روستای “باباریز” از توابع سنندج به دلیل فقر و تنگدستی، اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داد.

به گفته‌ی یک منبع مطلع، “ساریا مرادی” دو سال پیش با فردی از این روستا ازدواج کردە بود.

گفته می‌شود، این زن در گذشته نیز چندین بار به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به خودکُشی کرده بود که آخرین بار روز جمعه با حلق‌آویز نمودن خویش به وسیلە طناب دار به زندگی خود پایان داد.

١٩/٧/١٣٩٢ : صبح روز جمعە ١٩ مهرماه، جسد سحر چوینی دختر دانشجویی کُرد در یکی از خوابگاهای نوساز دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان پیدا شد .

سحر چوینی ١٩ سالە و دانشجوی ترم دوم رشتە پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان و اهل شهرستان مریوان بود.

مسئولین دانشگاه در اولین موضع خود و قبل از مشخص شدن نتیجە تحقیقات پزشک قانونی مرگ وی را خودکشی اعلام کردند کە اعتراض شدید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان را در پی داشت.

تعدادی از دانشجویان این دانشگاه بر این باور بودند کە مرگ سحر بە علت امن نبودن محوطەی خوابگاه بودە است و مسئولین دانشگاه جهت سرپوش نهادن بر این امر، دلیل مرگ وی را خودکشی اعلام کردەاند.

٢٣/٧/١٣٩٢: روز سه‌شنبه بیست و سوم مهرماه، یکی از اهالی شهرک “کانی‌دینار” در مریوان به نام “سحر کریمی” اقدام به خودسوزی نمود و فوراً به مراکز درمانی سنندج انتقال یافت.

به گفته‌ی افراد مطلع، این زن ١٨ ساله که چند ماه قبل بدون رضایت خویش ازدواج کرده بود به علت بروز اختلاف با همسرش به منزل پدرش مراجعه کرده بود اما به دلیل خشنونت خانوادگی، اقدام به خودسوزی کردە بود.

وی کە دچار سوختگی بالای ٩٠% شدە بود پس از مدتی جانش را از دست داد.

٢٨/٧/١٣٩٢: جسد یک زن ٣٢ سالە بە نام “سُعدا امینی”در اطراف شهر بانە پیدا شد.

جسد این زن جوان کە دارای ٢ فرزند می‌باشد روز یکشنبە ٢٨ مهرماه، در در ٥ کیلومتر جادەی بانە در حالی پیدا شد کە آثار خفگی بر روی گردن وی مشهود بودە است.

٢٨/٧/١٣٩٢: در تجمع اعتراضی پیروان آیین یاری در مقابل مجلس ٢ زن توسط نیروهای اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدند.
این دو شهروند بە نام‌های “حمیرا طاهری” و “بهارە ندیمی” عصر همان روز از زندان آزاد شدند.

این تجمع به نشانه‌ی اعتراض به بی‌توجهی مسئولین نهادهای حکومت اسلامی ایران نسبت به خواسته‌های شهروندان یارسانی در مقابل مجلس ایران صورت گرفتە بود کە بازداشت نزدیک بە ١٠٠ شهروند پیرو آیین یاری را در پی داشت.

٢٩/٧/١٣٩٢: روز دوشنبە ٢٩ مهرماه، یک زن ٢٦ سالە بە نام “نسترن صفری” بە همراه ٦ تن دیگر در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد.
نسترن صفری از ٧ سال پیش در زندان بە سر بردە است.

٣٠/٧/١٣٩٢: روز سه‌شنبه ٣٠ مهرماه، یک دختر دانش‌آموز ١٥ ساله به نام “شقایق محمدی” فرزند “عطا” به دلیل مشکلات اجتماعی، به زندگی خود پایان داد.

شقایق محمدی دانش‌آموز کلاس اول دبیرستان بوده است که مدت چند سال است همراه خانواده‌اش از روستای “نوره” به سنندج مهاجرت و هم‌اکنون ساکن این شهر میباشند.

آبان‌ماه

تاریخ دقیق مشخص نیست: یکی از زندانیان سیاسی زن کُرد به نام “مریم مقدسی” کە از نارسایی کلیه رنج می‌برد، به سبب بی‌توجهی مسئولان زندان اوین راهی بیمارستان شدە است.

مریم مقدسی در اردیبهشت ماه سال ١٣٨٩، به ‌اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزسیون کُرد حکومت اسلامی ایران بازداشت و به‌٩ سال حبس محکوم شد.

٤/٨/١٣٩٢: روز شنبە چهارم آبان‌ماه، یک زن متهم به خرید و فروش مواد مخدر به نام “جازی درویش‌زاده” در ارومیه اعدام شد.

وی از اهالی روستای “کلان‌کانی” از توابع ترگور ارومیه بودە است.

٨/٨/١٣٩٢: سحرگاه روز چهارشنبە هشتم آبان‌ماه، ١١ زندانی دیگر در زندان مرکزی ارومیە اعدام شدند.

٢ تن از این اعدام شدگان زن بودەاند کە هویت آن‌ها تاکنون مشخص نشدە است.

١٣/٨/١٣٩٢: روز دوشنبە ١٣ آبان‌ماه، نیروهای امنیتی حکومی اسلامی ایران بە منزل علی دانش مراجعە کردە و کژال هژبری همسر این فعال سیاسی را بازداشت کردند.

وی روز پنج‌شنبە ١٦ آذرماه بە اطلاعات شهر سندج منتقل و پس از ٢٠ روز بازداشت با تودیع وثیقە آزاد شد.

١٧/٨/١٣٩٢: روز جمعه هفدهم آبان ماه یک شهروند کُرد به نام “فرزانه ابراهیمی” ٢٧ ساله، ساکن روستای “ناو” از توابع بخش اورامانات تخت، اقدام به خودسوزی کرده و پس از دو روز بستری در بیمارستان، جان سپرد.
این زن جوان صاحب دو فرزند بوده و به دلیل “تهمت از سوی چند کس”، اقدام به خودسوزی کرده بود.

٢٠/٨/١٣٩٢: روز دوشنبه٢٠ آبان‌ماه، یک دختر دانشجوی کُرد به نام “روژین” ساکن مهاباد به دلایلی نامعلوم خودکُشی کرد.

وی کە ٢٠ سال سن داشت از طریق حلق‌آویز کردن بە زندگی خود پایان دادە بود.

٢٤/٨/١٣٩٢: روز جمعە ٢٤ آبان‌ماه، زنی ٢٨ ساله به نام “نیشتمان قربانی”، ساکن شهر بوکان در منزل خویش خودکُشی کرد.

گفته می‌شود وی در نتیجه‌ی اختلاف و نزاع با همسرش اقدام به خودکُشی کرده است.

نیشتمان قربانی کە صاحب یک فرزند نیز می‌باشد، از طریق حلق‌آویز کردن بە زندگی خود پایان دادە بود.

٢٥/٨/١٣٩٢: صبح روز شنبه ٢٥ آبان‌ماه، مأموران وزارت اطلاعات ایران یک دختر دانشجو به نام افسانه بایزیدی ٢٨ ساله همراه با برادرش شاهو بایزیدی ٢٥ ساله را در منزلشان بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادەاند.

این خواهر و برادر ساکن بوکان پس از نزدیک بە یک ماه بازداشت، با تودیع وثیقە ١٠٠ میلیون تومانی آزاد شدند.

٢٧/٨/١٣٩٢: روز یکشنبە ٢٧ آبان‌ماه، زن ٢٠ سالەای بە نام “لیمو خَید” فرزند عثمان، خود را حلق‌آویز و بە زندگی خود پایان داد.

وی ٥ ماه قبل و برخلاف میل خودش و با اصرار خانوادەاش، زندگی مشترک خود را آغاز کردە بود.

لیمو خَید از ساکنین روستای ” قوزلوجە” مهاباد بود.

تاریخ دقیق مشخص نیست: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران خانم شهین بایزید‌پور، از شهروندان مدنی شهر بوکان و عضو سابق شورای این شهر را بە ٢ سال حبس محکوم کرد.

شهین بایزید‌پور ١٧ تیرماه امسال از سوی نیروهای اطلاعاتی شهر بوکان بازداشت و پس از ٢٢ روز بە زندان مرکزی ارومیە منتقل شدە بود.

وی هم‌اکنون در زندان مهاباد در حال سپری نمودن دوران محکومیت خود می‌باشد.

آذرماه

٣/٩/١٣٩٢: شامگاه یکشنبه، سوم آذرماه دختری ١٣ ساله به نام ماریا ریحانی فرزند خضر در یکی از روستاهای شهرستان سردشت با حلق‌آویز نمودن خویش اقدام به خودکُشی کرد.

این دختر نوجوان از اهالی روستای “قلعه‌رش” بود.

تاریخ دقیق مشخص نیست: مأموران امنیتی حکومت اسلامی ایران یک فعال فرهنگی ساکن بوکان به نام کوثر فتاحی ٢٤ ساله را احضار و تهدید کردند و چندین بار از طریق تلفن با وی تماس گرفته شده که خود را به حفاظت اطلاعات سپاه معرفی نماید.

نیروهای اطلاعاتی به خانم فتاحی اعلام کردە بودند اگر خود را به این نهاد امنیتی معرفی نکند با بازداشت مواجه خواهد شد.

٦/٩/١٣٩٢: روز چهارشنبە ششم آبان‌ماه، زن ٣٥ سالەای بە نام عذرا نقشبندی پس از طلاق، در منزل پدری‌اش اقدام بە خودکشی کرد.

این زن کە از ساکنین شهر سنندج بود، از طریق حلق‌آویز کردن بە زندگی خود پایان دادە بود.

تاریخ دقیق مشخص نیست : یک دختر کرد بە نام “ژالە” پس از اخراج از دبیرستان اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان دادە است.
این دختر دانش‌آموز در دبیرستان فرزانگان چند روز قبل از خودکشی به سبب همراه داشتن یک جلد کتاب “مهارت‌های زندگی درباره‌ی زناشویی” از مدرسه اخراج شدە بود.

بنا بە گفتە منابع مطلع، مدیران دبیرستان خانواده‌ی ژاله را در جریان نگهداری کتاب و اخراج او از مدرسه قرار داده‌اند و گویا فشار روحی و روانی، خودکُشی وی را درپی داشته است.

٩/٩/١٣٩٢: روز شنبە ٩ آذر ماه، زنی بە نام پروین طاهایی فرزند عثمان، بە دست همسرش بە نام سلطان پیشنگ بە قتل رسید.

سلطان با استفادە از اسلحە پروین را بە قتل رساندە است.

تا کنون، دلیل یا دلایل کشتە شدن پروین بە دست همسرش معلوم نمی‌باشد.

١٧/٩/١٣٩٢: روز یک‌شنبە ١٧ آذرماه، مادر یکی از زندانیان کُرد محبوس در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه، پس از اعدام فرزندش از طریق حلق‌آویز کردن بە زندگی خود پایان بخشید.

پروانە گراوند کە ٥٢ سال سن داشت روز یک‌شنبە و ٣ روز پس از اعدام فرزندش در زندان دیزل‌آباد خود را حلق‌آویز و بە زندگی خود خاتمە دادە بود.

فریدون خنجری ٤٠ سالە روز پنج‌شنبە ١٤ آذرماه در زندان دیزل‌آباد همراه با ٦ تن دیگر اعدام شدە بود.

١٨/٩/١٣٩٢: روز دشنبە ١٨ آذرماه، نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران، یک زن کُرد را بە نام “همین”در روستای “سپیکان”پیرانشهر بازداشت کردند.

بە گفتە منابع مطلع، “همین” اصالتا اهل کرُدستان عراق بودە و مدت چند سال است کە با یک شهروند کُرد ایرانی ازدواج نمودە و ساکن روستای نامبرده است.

نیروهای حکومت اسلامی ایران پس از ٢٤ ساعت از بازداشت، وی را بە کُردستان عراق دیپورت نمودند.

تاریخ دقیق مشخص نیست: ادارە اطلاعات شهر سنندج، مادر و خواهر یکی از فعالان سیاسی این شهر بە نام عباس(شورش) زندی را احضار و برای چندین ساعت مورد بازجویی قرار دادند.

شورش زندی ٣٤ ساله پس از چندین بار احضار و تهدید از سوی اداره‌ی اطلاعات‌،چندی پیش از ایران خارج شدە بود.

17537.jpg

استفاده از این روزشمار با ذکر منبع بلامانع است.