گزارش/ روز جهانی کارگر در شهرهای سنندج، سقز، نقده و تهران + عکس

12411آژانس کُردپا: نیروهای لباس شخصی و نظامی حکومت اسلامی ایرن از برگزاری مراسم “روز جهانی کارگر” در سنندج ممانعت بعمل آورند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، فعالان کاگری در سنندج در روز چهارشنبه اول ماه مه برابر با یازدهم اردیبهشت‌ماه سال ١٣٩٢، به دنبال ممانعت از برگزاری مراسم روز کارگر در خیابان‌های “فردوسی، میدان غفور و ناصر خسرو” این شهر به نشانه‌ی اعتراض تظاهرات کرده، که در نهایت به درگیری و خشونت بین معترضان و نیروهای نظامی انجامید.

از دیگر سو و در همین رابطه، علی‌رغم خشونت و سرکوب نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بر فعالان کاگری در شهرستان سقز، کارگران و فعالان کارگری این شهر، مراسم روز جهانی کارگر را در روستای “کانی جشنی” در فاصله‌ی 5 کیلومتری این شهر برگزار کردند.

فعالان کارگری شهرستان سقز در حالی مراسم روز جهانی کارگر را برگزار کردند که نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران در روزهای نهم و دهم اردیبهشت‌ماه چند نفر از فعالان کارگری این شهر از جمله ” محمد عبدی‌پور، جمیل راست خدیو، عمر شاکری و اسماعیل نیازی” را تهدید کرده بودند که از برگزاری مراسم‌های مربوط به این روز خوداری نمایند.

همچنین پیشتر نیز روز دوشنبه نهم اردیبهشت‌ماه کارگران و فعالان کارگری شهرستان نقده مراسم مربوط به روز جهانی کارگر را برگزار کرده و طی این مراسم به مسائلی نظیر وضعیت کنونی کارگران در ایران و کار کردن کودکان در آجرپزی‌ها اشاره کرده بودند.

در همین رابطه روز چهارشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه ٥٠ نفر از فعالان کارگری و کارگران بازنشته‌ی تهران در مقابل مجلس حکومت اسلامی ایران تجمع کرده و نسبت به گرانی و دستمزد پایین کارگران اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به وضعیت اسف‌بار زندگی کارگران در ایران شدند.

سال ١٣٨٦ آخرین راهپیمایی کارگران ایران با مجوز وزارت کشور برگزار شد.

روز جهانی کارگر یادمان شورش کارگران آمریکایی در روز اول ماه مه سال ١٨٨٦ در شهر شیکاگو در آمریکا است که کارگران خواهان کاهش ساعت روزانه‌ی کار از ده ساعت به هشت ساعت بودند ، این شورش با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و ٤٢ تن از کارگران کشته و زخمی شدند.

سپس در یازدهم نوامبر سال ١٨٨٧ میلادی چهار نفر از رهبران جنبش کارگری به نام های ” آلبرت پارسونس، آدلف فیشر، آگوست سپایس و جورج اینجل” به اتهام کشتن پلیس، اعدام شدند.1241212414124161241712418