بیست سال از بازداشت محمد نظری، زندانی سیاسی کُرد گذشت

m-nazari_02آژانس کُردپا: امروز، نهم خردادماه، دقیقا بیست سال از بازداشت محمد نظری فعال سیاسی کُرد می‌گذرد که هم‌اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس است.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، محمد نظری، زندانی سیاسی کُرد اهل شاهین‌دژ که روز نهم خردادماه ٧٣ از سوی مأموران امنیتی سپاه ابوذر شهر بوکان بازداشت گردیده بود از حق هرگونه مرخصی قانونی محروم می‌باشد.

وی که یکی از باسابقه‌ترین زندانیان سیاسی کُردستان و ایران می‌باشد به اتهام “هواداری و تبلیغ برای احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران”، بازداشت و در دادگاه بدون حضور وکیل و به ریاست قاضی جلیل‌زاده، رئیس دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.

حکم این شهروند کُرد سرانجام در سال ٧٨ با یک درجه تخفبف به زندان ابد کاهش یافت و از آنزمان تاکنون در زندان‌های ارومیه و رجایی‌شهر کرج محبوس و از هرگونه اعطای مرخصی محروم گشته است.

بعد از آنکه حبس ابد محمدنظری به تأیید رسیده بود در برگه اعلام وضعیت زندانی که سازمان زندان‌ها آن را صادر می‌کند، قید گردیده که وی باید در شانزدهم تیرماه ٧٨ برای همیشه از زندان آزاد شود اما آنچنان که هم‌بندی‌ها وی می‌گویند؛ “خشم و غضب مقامات قوه قضائیه” مانع از رهایی او شد.

این زندانی سیاسی کُرد در شهریورماه ٩١ به نشانه‌ی اعتراض به دو دهه حبس در زندان‌های حکومت اسلامی ایران اقدام به دوختن لب‌های خود نمود و برای مدت ٤٠ روز نیز دست به اعتصاب غذا زد.

به هنگام اعتصاب غذا، یکی از هم‌بندی‌های محمد نظری در گفتگو با وی که آژانس کُردپا آن را نیز انتشار داد، اعلام کرده بود: من ار تمام مردم ایران می‌خواهم که برای آزادی من از زندان به من کمک کنند، من نه ترور داشتم و نه مبارزه مسلحانه، پس ١٩ سال زندانی کافی نیست. من از تمام بشر دوستان می­خواهم که من را فراموش نکنند و در کنار من باشند دستم را بگیرند که از این بیشتر در حق من ظلم نشود.

تیمور الیاسی، نماینده دائمی جمعیت حقوق بشر کُردستان ایران ـ ژنو در این زمینه به آژانس خبررسانی کُردپا گفت: در حال حاضر و با استناد به آمار و ارقام احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران، نزدیک به ٩٥٠ زندانی سیاسی در ایران محبوس هستند که بیش از ٣٩٠ تن از آنان، فعال سیاسی کُرد می‌باشند.

عکس مربوط به حدود یک‌ماه قبل محمد نظری در بند ٤ سالون ١٢ زندان رجایی‌شهر کرج است.