اعمال فشار رژیم بر کارگران فصلی فرآوری سقز در اورامان

کوردستان میدیا: کارگران فصلی فرآوری سقز در کوهستان‌های منطقه ی اورامان کُردستان ایران در پی اعمال فشارهای رژیم اسلامی ایران محصولات خود را از بین بردند.

به گزارش وب‌سایت کُردستان میدیا، در این هفته مامورین منابع طبیعی رژیم اسلامی ایران در سروآباد، با حضور در “بهرام آباد” به عموم سقزچینان اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند محصولات نیمه‌فرآوری شده خود را برداشت کنند.

یکی از ساکنین روستای بهرام‌آباد به خبرنگار کردستان میدیا گفت: تنها راه امرار معاش بخشی از ساکنین این روستا برداشت و فرآوری سقز طبیعی (آدامس) می‌باشد که در سال جاری با فشار اداره‌ی منابع طبیعی محصولات خود را نیمه‌کاره رها کرده‌اند.

این شهروند اضافه کرد، مدیریت منابع طبیعی سروآباد نسبت به بازداشت و محاکمه‌ی این کارگران در صورت برداشت “کوچه‌له”های خود، هشدار داده است.

“کوچه‌له” به ظرف‌هایی گلی اطلاق می‌شود که بر تنه‌ی درختان برای جمع‌آوری مایع خام اولیه‌ی تولید سقز نصب می‌شوند.

قبلا نیز در همین ارتباط نیروهای رزیم در روستای “کلور امامی” به کارگران تولید سقز هجوم برده و ضمن تیراندازی، هتک حرمت و ضرب و شتم آن‌ها را بازداشت و به پاسگاه “بیزل” در کوهستان “کیژان” انتقال داده بودند.

سقزهای فرآوری‌شده‌ی کُردستان علاوه بر منبع درآمد برای ساکنین، از نظر پزشکی دارای خواص دارویی بوده و برای سلامتی مفید است.

مصرف این فرآورده بومی برای زخم معده، مروم روده، بیماری‌های اعضای گوارشی، کلیه مفید بوده و باعث میکروب‌زدایی لثه و سفیدی دندان و دهان می‌شود.