سردشت/ مخالفت با نامزدی، رنگ خون گرفت

300x180x21797.jpg.pagespeed.ic.SsE1--pM56آژانس کُردپا: درگیری خانوادگی و آنچه “خشونت ناموسی” عنوان می‌شود در روستایی از توابع شهرستان سردشت، دو کشته و زخمی برجای گذاشت.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، جوانی از روستای “لیلانه” بهمراه دختری از همین روستا توسط خانواده‌ی دختر هدف گلوله قرار گرفتند.

در این حادثه که شب گذشته به وقوع پیوسته، نامزد این جوان با نام آمنه عبدالله‌زاده فرزند محمد جان خود را از دست می‌دهد.

یک منبع مطلع در سردشت به خبرنگار کُردپا گفت: این جوان روستای لیلانه، بدون رضایت خانواده‌ی آمنه با دختر خانواده نامزد می‌شود که با مخالت شدید و تهدید اعضای خانواده مواجه می‌شود.

وی افزود: “شب گذشته این دو جوان از سوی خانواده‌ی عبدالله‌زاده مورد شلیک گلوله قرار می‌گیرند و دختر خانواده در دم جان سپرده و نامزد این دختر نیز هدف سه گلوله‌ی اسلحه کمری قرار می‌گیرد”.

منابع محلی وضعیت عمومی پسر تازه ازدواج کرده را وخیم گزارش دادند.

پیشتر نیز در شهر کامیاران جوانی با ضربات چاقو خواهر خود سهیلا فاتحی را در منزل مسکونی‌اش به قتل رسانده بود.

قتل‌های ناموسی به عنوان یکی از انواع خشونت علیه زنان، به بهانه دفاع از “شرف و ناموس” صورت می‌گیرد و در برخی مناطق کردنشین بیشتر دیده می‌شود.

شهین محمدی، فعال حقوق زنان در مریوان طی گفتگو با رادیو زمانه گفته: “وجود شاخصه‌هایی چند در مناطق کُردنشین باعث شده است، این اندیشه (یکی مال دیگری) تقویت و تثبیت شود. نوع زندگی عشیره‌ای و روستانشینی که در آن قدرت و توان جسمانی در تامین معاش و دفاع در برابر ناملایمات و تهاجم دیگران حرف اول را می‌زند و این قدرت و نیروی جسمانی هم به مرد تعلق دارد، زن هرچه بیشتر به حاشیه رانده و منزوی می‌شود. به همین دلیل در جوامع سنتی، زن وابسته به مرد است. این وابستگی در روندی اجتماعی منجر به نوعی بردگی شده است. به طوری که کل وجود زن حتی زندگی او در اختیار مرد است و مرد در ارتباط با سرنوشت زن حق تصمیم‌گیری دارد. عرف جامعه‌عشیره‌ای و سنتی این را نوعی شجاعت و غیرت و عدول از آن را نوعی بی‌لیاقتی و بی‌غیرتی می‌پندارد”.