انستیتوی کورمانج: یکم مهرماه، روز عزای زبان مادری ملل غیرفارس ایران است

Medrese2-516x330موسسه “انستیتوی کورمانج در دانشگاههای ارومیه” به مناسبت فرارسیدن سال جدید تحصیلی و محرومیت دوباره‌ی ملل غیر فارس در ایران، بیانیه‌ای منتشر کرد.

آسونیوز: به گزارش نیسان نیوز، در بیانیه‌ی انستیتوی کورمانج تاکید شده است که: ملل ایران همواره خواهان تحصیل به زبان مادری خود بوده و در این راه نیز پاینده خواهند ماند زیرا در قانون اساسی حکومت اسلامی ایران، بر این اصل تاکید شده است. در بخش دیگری از بیانیه آمده است: ملل کورد، آذری، بلوچ و عرب در ایران چیزی فراتر از حقوق قانونی خود طلب نمیکنند. انستیتوی کورمانج در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود، روز یکم مهرماه را نیز روز عزای زبان مادری اعلام میکند.

متن بیانیه‌ در زیر می‌آید:

ملل شریف ایران!

ظلم‌دیدگان زبان مادری!

شایسته بود که روز یکم مهرماه، فرزندانمان مجبور نباشند، با زبانی پرورش یابند که تا آن‌ روز، بدان زبان هیچ تکلمی نداشته‌اند. اگر زبان فارسی را هم در کنار زبان مادریشان می‌آموختند، بدون شک در رشد فکری‌شان تاثیر به‌سزایی داشت. زیرا اکنون فرزندان ملل غیرفارس ایران، مجبور هستند با زبانی که هنوز هیچ آشنایی با آن ندارند، دروس مختلفی را فراگیرند که این امر از یک سو، افت تحصیلی را از بدو ورودشان به مدرسه سبب میشود و از سوی دیگر دلسردی ملل غیر فارس ایران از حاکمیت را در پی دارد. اگر روز یکم مهرماه که کودکان مناطق مختلف با زبان مادری خود در مدرسه به رافت مینشتند، شاید چرخه‌ی توسعه نیز همزمان با چرخه‌ی حقوق بشر در ایران یک دور میچرخید!
حاکمیت نیز از دیرباز متوجه شده است که هیچ یک از ملل ایران، از فعالیت در جهت اعتلا و پیشرفت زبان مادری خود، گامی عقب نگذاشته و هرروز محکم‌تر بر احقاق حق خود مبنی بر آموزش رسمی به زبان مادری پافشاری خواهد کرد. تا باشد سالی دیگر، روز یکم مهرماه، روز عزای زبان مادری نباشد.

سه‌شنبه یکم مهرماه ۱۳۹۳ خورشیدی

مصادف با ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی

انستیتوی کورمانج در دانشگاههای ارومیه