بازداشت کشیشان و تعطیلی کلیساهای جماعت ربانی در تهران و اهواز

bazdasht06کوردانه:فرید حدادیان: کشیش روبرت آسریان،فرهاد سبکروح و همسرشان،بانو شهناز؛از مسئولین کلیسای جماعت ربانی تهران و ناصر ضامن دزفولی،شماس این کلیسا در اهواز در هفته اول خردادماه توسط نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شدند. کلیسای جماعت ربانی از مجموعه فعالیت های دینی مسیحیان و نوکیشان ایرانی است که در مناطق مختلف منتشر بوده و فعالیت های این کلیسا بارها توسط نیروهای امنیتی ایران مورد آزار و محدودت قرار گرفته است.نوکیشان مسیحی در استان خوزستان همواره تحت کنترل های امنیتی گسترده قرار داشته اما در چنین شرایط سختی تلاش دارند پیام صلح و دوستی را به سایرین منتقل نمایند.
کشیش روبرت آسریان،کارشناس ارشد روانشناسی و دارای تالیفات متعدد در حوزه روانشناسی و دین شناسی است.کتاب هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران منتشر می شود و در اکثر تالیفات و نوشته ها و همچنین سخنرانی های خود تلاش نموده در خصوص ظرفیت های معنوی انسان صحبت نماید.
ناصر ضامن دزفولی؛شماس کلیسای جماعت ربانی در اهواز نیز از افراد خوشنام در منطقه کیانپارس اهواز است که برخورد مهربانانه وی با مشتریان و مراجعه کنندگان به آرایشگاه مردانه اش در اهواز زبانزد همگان بود.همین امر است که اتهام تلاش بر علیه امنیت ملی را که در پرونده این افراد مطرح است باور ناپذیر می نماید!
خبرگزاری پاسارگاد در رابطه با این بازداشت ها گفتگویی انجام داده با رامین ناصح؛دین پژوه و اسلام شناس و دبیرکل کانون آینده نگری ایران انجام داده است.ناصح در این گفتگو با ابراز تاسف نسبت به بروز چنین رویدادهایی گفت:آقای ناصر ضامن دزفولی،شماس این کلیسا در اهواز،حدود سه هفته پیش برای اجرای حکم خود که یکسال حبس بخاطر فعالیت هایشان در کلیسای مزبور است،به زندان منتقل شدند.
ناصح در این گفتگوی تلفنی افزوده است:به عنوان یک اسلام پژوه که منبعی را ناخوانده نگذاشته ام و بعنوان یک شاعر مداح اهل بیت،قلبم از این ماجرا به درد آمد.چون در آیین مقدس ما اسلام،تأکید بر آزاد اندیشی و رعایت حقوق اقلیتها می شود.مولی الموحدین علی (ع) که دیروز میلاد باسعادتش را جشن گرفتیم،می فرماید که اگر در جامعۀ اسلامی، خلخالی از پای یک زن یهودی ربوده شود،سزاوار است که یک مسلمان از غصه بمیرد!و خلیفه ی دوم هم در کلیسای شام نماز می خواند.کتاب«الاحتجاج»علامه ی طبرسی هم مشحون است از گفتگو ها و مناظرات بردبارانه و علمی ائمه ی اهل بیت با ملحدین و پیروان ادیان دیگر.
این دین پژوه تاکید کرد:در جامعه ی اسلامی،به غیر مسلمانانی که در صلح با مسلمین بسر می برند،«ذمی»گفته می شود و حضرت رسول (ص)طیق منابع شیعه و سنی فرموده اند:«من آذی ذمیا فقد آذانی و انا خصمه یوم القیامه»(هر کس یک ذمی را بیازارد؛مرا آزرده است و من در روز قیامت دشمن او هستم)آیا زندانی کردن مسیحیان،مصداق این حدیث نیست؟
از جمله اتهامات امنیتی که به کلیسای جماعت ربانی وارد می شود،تلاش برای تبلیغ مسیحیت و تسهیل گرویدن مسلمانان به آیین مسیحیت بیان شده است.ناصح در این زمینه به خبرگزاری پاسارگاد گفت:اگر هم بحث تبلیغ مسیحیت مطرح است،باید گفت که قرآن مبین،فرموده که«بشارت دهید بندگانی را که سخنان مختلف را می شنوند و از بهترین آنها پیروی می کنند.»آیا با عمل به این آموزه قرآنیِ،مبتنی بر آزادی عقیده و بیان،اسلام در دلهای مردم محبوب خواهد شد یا با بازداشت و ایذاء مسیحیان و سایر دگر اندیشان؟
وی به سابقه آشنایی خود با مسیحیان بازداشت شده اشاره کرد و گفت: من دو بار میزبان آقای آسریان –کارشناس ارشد روانشناسی بودم و در کمیسیون روانشناسی کانون آینده نگری،درباره ی«عشقهای روان نژندانه» سخنرانی کردند،که اتفاقاً نقدی هم بر صحبتهایشان نوشتم.در این دو سفر شان به اهواز و مصاحبت خصوصی،جز احترام و حرمت گذاری نسیت به آیین اسلام و پیشوایان آن،از ایشان ندیدم.
ناصح اظهار داشت:با کشیش سبکروح،از سال 78 آشنایی و در سفر ورزشی به سنندج با او همسفر بودم.ایشان را خوب می شناسم و هیچ گونه موضعی در سیک شمردن مقدسات اسلام از ایشان ندیدم و ایشان را یک دگراندیش بی آزار یافتم.مدت 25 سال نیز از نزدیک شاهد کار و زندگی شرافتمندانه آقای ناصر ضامن دزفولی بوده ام.قلب این عزیزان را آکنده از مهر و شفقت نسبت به انسانها یافتم و فعالیتهایشان را در راستای گسترش مهر و محبت و شرافت و انسانیت ارزیابی می کنم.
دبیر کل کانون آینده نگری در ادامه گفتگوی خود با این خبرگزاری تصریح کرد:با برجسته سازی و تبیین جلوه های عرفانی و انسانی آیین اسلام،خیلی بهتر می توان در تحکیم باورهای دینی مردم و جوانان تاثیر گذاشت،تا با بگیر و ببند.
ناصح در پایان گفتگوی خود از مسئولین قضایی، تقاضا کرد در حکم این دگراندیشان بی آزار،تجدید نظر نموده و سعه ی صدر،بردباری در قبال نظرات متفاوت و مهر و رافت اسلامی در قبال همه ی دگراندیشان و شهروندان ذیحق دولت و جامعه ی دینی ایران را پیشه نمایند.زیرا طبق آموزه های قرآن عزیز و احادیث شریف،در سایه ی تعاطی آزادانه ی افکار و عقاید،حقیقت به خوبی نمایان تر می شود.
ایجاد محدودیت های مدنی برای اقلیت دینی مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که با گسترش آموزه های انسان دوستانه و صلح آمیز مسیحی و ایجاد شبکه موسوم به کلیساهای خانگی،هر ساله تعداد کثیری از ایرانیان مسلمان به آیین مسیحیت گرایش پیدا می کنند.طبق فقه شیعه،تغییر مذهب یک مسلمان ارتداد محسوب شده و حکم آن مرگ است.از نظر مسئولان امنیتی و قضایی ایران،مروجان و مبلغان این امر نیز دچار تخلف امنیتی شده و با چنین رویکردی این افراد بازداشت و کلیساهای مسیحیان نیز تعطیل می گردد.