علیرضا فرشی به دادگاه تجدید نظر احضار شد

یکشنبه ۲ تیرماه ۹۸، علیرضا فرشی، طی ابلاغیه الکترونیکی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران فراخوانده شد.

علیرضا فرشی در سال ۱۳۹۵ توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب در استان تهران در ارتباط با مطالبه آموزش به زبان مادری به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان باغملک در استان خوزستان محکوم شده بود.

در متن حکم، دادگاه فهرستی طولانی از فعالیت‌های مسالمت‌آمیز علیرضا فرشی از جمله موارد زیر را به عنوان «مدرک جرم» مطرح کرده است:

شرکت در مراسم‌های خصوصی بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، ارتباط با فعالان شهرهای مختلف برای سازماندهی مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری و راه‌اندازی یک دادخواست آنلاین که از مقامات ‌می‌خواهد زمینه برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری را فراهم کنند.

دادگاه همچنین نقش علیرضا فرشی در ارسال نامه‌ای به دبیرکل یونسکو در تهران و درخواست کمک از این نهاد برای کسب مجوز برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی زبانی مادری در تهران را مجرمانه تلقی کرده است.

لازم به ذکر است در اسفندماه سال ۹۶ نیز سازمان عفو بین الملل خواهان لغو حکم علیرضا فرشی شده بود. به گفته این نهاد آقای فرشی به خاطر فعالیت‌های صلح آمیزش از جمله حمایت از حقوق زبانی اقلیت‌ها بازداشت و به ۱۵ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شد.

این نهاد مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است در بیانیه خود گفت؛ مدافع حقوق بشر علیرضا فرشی سه سال پیش در چنین روزی به خاطر فعالیت‌های صلح آمیزش از جمله حمایت از حقوق زبانی اقلیت‌ها بازداشت شد. او اکنون به خاطر فعالیت‌های مسالمت آمیزش با یک حکم زندان طولانی مدت روبرو شده است. هرانا ۲ تیر