تشکیل پرونده جدید و احضار امیرمهدی جلایری به دادگاه کیفری بیرجند

زندانی سیاسی محبوس در زندان بیرجند که دومین سال از دوره محکومیتش را سپری می کند، از بابت اتهام جدیدی به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو این شهر احضار شده است. وی در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۶ در محل کارش “اداره جهاد کشاورزی بیرجند” بازداشت و به زندان بیرجند منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام جدید امیر مهدی جلایری، زندانی سیاسی محبوس در زندان بیرجند، برگزار شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: “در تاریخ ۱۳ خردادماه کیفرخواستی توسط دادیار شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب بیرجند صادر و در آن اتهام “نشر اکاذیب در فضای مجازی” علیه ایشان مطرح شده است. این در حالی است که آقای جلایری از  ۵ مهر سال ۹۶ در زندان به سر می برد و به فضای مجازی هیچ دسترسی نداشته است”.

این منبع همچنین افزود: “ایشان سپس طی ابلاغیه ای جهت رسیدگی به اتهام مطروحه در کیفرخواست مذکور به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو بیرجند به ریاست قاضی شیری احضار شدند. بر اساس این احضاری وی می بایست امروز ۵ تیرماه در شعبه مذکور حضور می یافت”.

گفتنی است که آقای جلایری در حال حاضر در بند ۱۰۱ زندان بیرجند در حال تحمل مدت محکومیت دو ساله خود است.

لازم به ذکر است که امیرمهدی جلایری عضو حزب اراده ملت شاخه خراسان جنوبی، مسئول کمیته ورزش و جوانان ستاد میر حسین موسوی در خراسان جنوبی، مسئول ستاد انتخاباتی اصناف خراسان جنوبی حسن روحانی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری، همچنین عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خراسان جنوبی و مدیر کانالهای تلگرامی اراده خراسان جنوبی، الآن نیوز، کانال عرفان ابن عربی و گروه اراده بوده است.

این فعال سیاسی در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ با شکایت سپاه پاسداران به اتهام “توهین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اقدام علیه امنیت ملی از طریق نشر اکاذیب علیه سپاه و روحانیت در فضای مجازی” به دادسرا احضار شد و کانال‌ها و گروه وی بلافاصله قبل از اثبات جرم بسته و منحل گشت. و نهایتاً در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو بیرجند محاکمه و به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۶ در محل کارش “اداره جهاد کشاورزی بیرجند” بازداشت و به زندان بیرجند منتقل شد و کماکان نیز در همین محل به سر می برد.

هرانا پیشتر در آبان ماه ۹۷ اعلام کرده بود که این زندانی سیاسی پس از تحمل چندین ماه حبس در بندهای ۱۰۱ و ۱۰۳ زندان بیرجند به بند کارگری این زندان منتقل شده و مسئولین زندان وی را وادار را به انجام کار اجباری با اعمال شاقه می‌کنند.هرانا ۵ تیر