گزارشی از وضعیت نقض حقوق زندانیان سیاسی در زندان مرکزی ارومیه (دریا)

زندان مرکزی ارومیه یا زندان دریا ،یکی از زندانهایی است که نقض حقوق بشر در آن بیداد می‌کند. به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، بافت جمعیتی زندان مرکزی ارومیه متشکل از ۶۰ درصد زندانی کرد و اهل سنت و ۴۰ درصد زندانی ترک و شیعه میباشد . زندانیان کرد و اهل سنت اکثرا از شهرستانهای استان به این زندان تبعید شده‌اند.
احکام اولیه زندانیان در شعب بدوی در دادگاههای تجدیدنظر یا دیوان عالی کشور می شکند و نقض میخورد و این روند چندین بار طول می کشد.
رئیس زندان با همدستی سایر عوامل این زندان از طریق باندها و اجیرشدگان خود، مشغول قاچاق و وارد کردن مواد و قرصهای B2 میباشد.
بنا به گفته زندانیان سیاسی و عقیدتی، اعضا باند مافیای قاچاق مواد مخدر به زندان عبارتند از: رئیس زندان، قره باغی رئیس اندرزگاه ، دکتر بهنام رئیس بهداری، فرهنگ رئیس اندرزگاه، فاطمی رئیس اندرزگاه، نجفی و قره باغی افسر نگهبان. بنا به گفته این زندانیان، قاضی ناظر بر زندان هم در این زد و بندها دست دارد که با بالا بردن آمار زندانیان و موافقت نکردن با رأی باز و آزادی مشروط و عفو موردی و پایان حبس، بر شدت این هرج و مرج و بقای این بازار سیاه می افزاید. بیشترین درآمد حاصل از این زد و بندها به جیب قاضی ناظر بر زندان و یکی از نمایندگان وزارت اطلاعات به اسم مستعار علیرضا می‌ریزد.
طبق گفته این زندانیان بعضی مواقع آمار زندان به اندازه ای بالا میرود که زندانیان مجبورند روی پله ها و بصورت نوبنی و شیفتی بخوابند و بقیه هم سرپا و ایستاده هستند تا نوبت خوابشان فرا برسد.
لازم به ذکر است که زندان ارومیه رکورددار زندانیان دارای حبسهای طولانی مدت در کل ایران میباشد و دارای زندانیانی با سابقه تحمل حبس تا ۲۹سال است.جوانه ها ۵ تیر