امیرمهدی جلایری در پرونده جدید به سه سال حبس محکوم شد/

سه شنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرمهدی جلایری در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو بیرجند برگزار و طی آن به سال حبس محکوم شد.

بر اساس حکم صادره توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو بیرجند، آقای امیرمهدی جلایری از بابت اتهام نشر “اکاذیب در فضای مجازی” از طریق نشر مطالب در حساب تلگرام و صفحه اینستاگرام منتسب به وی به منظور تشویش اذهان عمومی به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. قاضی پرونده “عدم اعلام آقای جلایری مبنی بر سو استفاده از حساب های منتسب به خود” را به عنوان استدلال صدور حکم ارائه کرده است.

گفته می‌شود که علیرغم فشار مسئولین زندان بیرجند جهت حضور آقای جلایری در جلسه دادگاه، وی از حضور در جلسه دادرسی امتناع و اعلام کرده بود که هیچ کدام از “دادگاه‌های جمهوری اسلامی واجد وجاهت قانونی نیستند”.

لازم به ذکر است که در تاریخ ۱۳ خردادماه کیفرخواستی توسط دادیار شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب بیرجند صادر و در آن اتهام “نشر اکاذیب در فضای مجازی” علیه امیرمهدی جلایری مطرح شده بود. این در حالی است که آقای جلایری از  ۵ مهر سال ۹۶ در زندان به سر می برد و به فضای مجازی هیچ دسترسی نداشته است.

سپس طی ابلاغیه ای جهت رسیدگی به اتهام مطروحه در کیفرخواست مذکور به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو بیرجند به ریاست قاضی شیری احضار شده بود.

گفتنی است که آقای جلایری در حال حاضر در بند ۱۰۱ زندان بیرجند در حال تحمل مدت محکومیت دو ساله خود است.

لازم به ذکر است که امیرمهدی جلایری عضو حزب اراده ملت شاخه خراسان جنوبی، مسئول کمیته ورزش و جوانان ستاد میر حسین موسوی در خراسان جنوبی، مسئول ستاد انتخاباتی اصناف خراسان جنوبی حسن روحانی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری، همچنین عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خراسان جنوبی و مدیر کانالهای تلگرامی اراده خراسان جنوبی، الآن نیوز، کانال عرفان ابن عربی و گروه اراده بوده است.

این فعال سیاسی در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ با شکایت سپاه پاسداران به اتهام “توهین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اقدام علیه امنیت ملی از طریق نشر اکاذیب علیه سپاه و روحانیت در فضای مجازی” به دادسرا احضار شد و کانال‌ها و گروه وی بلافاصله قبل از اثبات جرم بسته و منحل گشت. و نهایتاً در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو بیرجند محاکمه و به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۶ در محل کارش “اداره جهاد کشاورزی بیرجند” بازداشت و به زندان بیرجند منتقل شد و کماکان نیز در همین محل به سر می برد.

هرانا پیشتر در آبان ماه ۹۷ اعلام کرده بود که این زندانی سیاسی پس از تحمل چندین ماه حبس در بندهای ۱۰۱ و ۱۰۳ زندان بیرجند به بند کارگری این زندان منتقل شده و مسئولین زندان وی را وادار را به انجام کار اجباری با اعمال شاقه می‌کنند.هرانا ۷ تیر