دختر ۱۰ ساله اهل روستای مولاآباد کشاری طعمه گاندو شد

حوا رئیسی روز جمعه ۲۸ تیر ۹۸ به همراه خانواده با هدف برداشت آب و شستشوی ظروف به رودخانه رفته و در کنار آب مشغول بازی بود که طعه تمساح شد.

پس از حمله تمساح بلافاصله همراهان وی و به ویژه خواهرش با چوب و سنگ به تمساح حمله ور شده و پس از چندین دقیقه جدال با گاندو، از انتقال کودک به داخل آب جلوگیری کرده و این دختر خون آلود را از دهان گاندو نجات دادند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار جمعه شب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کودک با نام حوا رئیسی حدود ۱۰ ساله پس از زخمی شدن از ناحیه دست به درمانگاه روستای درگس منتقل شد و سپس با آمبولانس به بیمارستان امام علی (ع) چابهار انتقال یافت.

محمود حسین بر با بیان اینکه بیمار نیمه جان و به شدت زخمی حدود ساعت ۲۰ شب گذشته به محض ورود به بیمارستان چابهار در اتاق عمل تحت مداوا قرار گرفت، خاطرنشان کرد: دست این کودک توسط گاندو کاملاً شکسته و استخوان های آن نیز از هم جدا و قابل پیوند نیز نیست.

وی افزود: متاسفانه بی آبی و نجات از گرما سبب شده تا کودکان در کنار برکه ها و رودخانه مشغول بازی شوند و همراه خانواده و پدر و مادر برای مراجعه به رودخانه و برداشت آب همراه شوند که این حوادث دردناک پیش می آید.

وی گفت: دست این کودک شدیداً آسیب دیده و بجز پوست چیز دیگری نمانده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار نیز اظهار داشت: حدود ۴۰۰ تمساح پوزه کوتاه یا به زبان بلوچی گاندو در حوزه حفاظت شده باهوکلات زیست می کنند که برخی مواقع شاهد خسارت و تلفات جانی و مالی هستیم.

اشرفعلی حسینی افزود: پس از وقوع این حادثه به بیمارستان امام علی (ع) چابهار مراجعه و از بیمار عیادت و با خانواده حوا رئیسی دیدار و دلجویی و همدردی کردم.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته نیز یکی از اهالی کشاری طعمه تمساح شد و جان خود را از دست داد.

گاندو یکی از جانوران نادر در سیستان وبلوچستان است که در رودخانه سرباز، سد پیشین، سد زیردان و رودخانه قصرقند زیست می کند.

به گزارش ایرنا در سالهای اخیر حدود ۲۰ کودک و نوجوان بر اثر غرق شدن در هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب باران برای استفاده مشترک انسان و حیوان)، برکه، رودخانه و گودال ها غرق شده و جان خود را از دست داده اند که نیاز است برای آبرسانی روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان بطور اصولی چاره‌اندیشی شود تا شاهد مرگ ناگوار کودکان نباشیم.

کمپین فعالین بلوچ ۲۹ تیر