ارعاب و بازجویی زندانیان سیاسی سابق کُرد

Zeinab_Bayzidi03
یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که اداره اطلاعات شهرهای ارومیه و مهاباد در طی ماههای گذشه به بهانه نگرانی از تداوم فعالیتهای سیاسی بعد از آزادی از زندان، اقدام به احضار، بازداشت و ارعاب تعدادی از زندانیان سابق کُرد کرده اند. در بیشتر موارد گزارش شده نیروهای امنیتی چندین بار در زمانهای مختلف به خانه های زندانیان سیاسی سابق مراجعه کرده و ضمن تفتیش منزل برای چندین ساعت بدون ارائه هیچ توضیحی در مورد دلیل چنین اقدامی، آنها را بازداشت کرده و بعدا آزاد کرده اند.

به گفته این فعال حقوق بشر، شیرزاد بیگ زاده اهل روستای ” هوسن ” از توابع شهرستان ارومیه و از زندانیان سیاسی سابق از پاییز سال ۸۹ بعد از تحمل یک سال زندان، سه بار از سوی نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به مدت ۲۴ ساعت بازداشت و همزمان منزل او نیزمورد تفتیش قرار گرفته است. همچنین در طی ماه گذشته از سوی اداره اطلاعات ارومیه نیز به صورت تلفنی به ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه احضار شده است. این زندانی عقیدتی در ۲۲ اردیبشت ماه سال ۸۴ بازداشت . به مدت حدود ۶ ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه تحت بازجویی و شکنجه روحی و فیزیکی قرار گرفته، به گونه ای که یکی از دنده های قفس سینه او در حین ضرب و شتم شکسته شد. این زندانی سیاسی بعدا با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد و در سال ۸۵ از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردی به ۴ سال زندان محکوم شد. بعد از اعتراض او حکم صادر شده در دیوان عالی کشور به یک سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تبدیل شد.

این فعال حقوق بشر در ادامه به کمپین گفت که زینب بایزیدی زندانی عقیدتی سابق کُرد که در ۳۰ آبان ماه سال ۹۱ بعد از تحمل ۴ سال و نیم حبس از زندان مراغه آزاد شد، در طول روزهای گذشته از سوی افرادی با شماره ناشناس مورد تهدید قرار گرفته و حتی به صورت کاملا مشهود تحت تعقیب چندین خودروی مشکوک قرار گرفته است. این افراد در طی تماسهای تلفنی به این زندانی سیاسی گفته اند که «در جریان فعالیتهای مخفی وی بعد از آزادی از زندان» قرار دارند و اینکه «اجازه نمی دهند به همین راحتی به فعالیت هایش ادامه دهد». این فشار و تهدیدها بعد از بازداشت تعدادی از فعالین سیاسی و مدنی کُرد در شهر مهاباد، گسترش پیدا کرده است. قبلا نیز در سال ۸۴ یکی از زنان فعال کُرد مهابادی و دوست زینب بایزیدی به نام سروه کامکار از سوی نیروهای محلی اداره اطلاعات مهاباد در میدان شهرداری مهاباد و در برابر انظار عمومی و به شیوه خشن و با توسل به و ضرب و شتم ربوده شد و بعد از چندین ساعت به صورتی که آثار ضرب و شتم بر بدن وی مشهود بود آزاد شد.

این فعال حقوق بشر در پایان افزود که اداره اطلاعات و حفاظت سپاه پاسداران در مناطق کُردنشین به سبب حساسیتهای زیاد و دیدگاه امنیتی حاکمیت، همواره زندانیان سیاسی سابق و خانواده آنها تحت فشار قرار داده و با احضار، تهدید و تعقیب این زندانیان سابق سیاسی و با ایجاد فضای رعب و وحشت تلاش می کند آنها را از تداوم فعالتهای سیاسی و مدنیشان برحذر بدارد.