کشتار اسب کولبران کُرد در مناطق مرزی سردشت

6752کاروان کولبران کُرد در زمان عبور از نقاط مرزی سردشت در کمین نیروهای نظامی رژیم ایران افتاده و در پی شلیک مستقیم نیروهای رژیم، ١٤ راس اسب باربر از سوی نیروهای نظامی رژیم تلف شدند.
به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، بامداد یکشنبه سوم اسفندماه، کولبران کُرد در منطقه “بندن” در نزدیکی “رزگه” از نقاط مرزی سردشت در کمین نیروهای نظامی رژیم ایران افتاده و در پی تیراندازی نیروهای رژیم، ١٤ راس اسب باربر تلف شدند.

گفتە می‌شود که نیروهای رژیم ایران پس از این اقدام، بارهای کولبران را نیز ضبط کردەاند.
کولبران کرد هموارە از سوی نیروهای رژیم ایران مورد شلیک مستقیم قرار گرفتە و سالانه علاوه بر تلف شدن شمار زیادی از حیوان‌های باربر آنها و ضبط مقادیر قابل توجهی از بارهای آن‌ها، شمار چشمگیری از کولبران کرد بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم کشتە و زخمی می‌شوند.
بر اساس آمار منتشرە از سوی آژانس خبررسانی کردپا، طی ٩ ماه نخست سال جاری، ٩٤ شهروند کرد در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم ایران در مناطق مرزی و محورهای مواصلاتی کردستان کشتە و زخمی شدەاند.
طی ٩ ماه نخست امسال، ٥٦ کولبر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای رژیم ایران در مرز‌های کردستان کشتە و زخمی شدە‌اند. از این میان ٢٠ نفر کشتە و ٣٦ نفر زخمی شدە‌اند.
همچنین طی این مدت، ٤٠ شهروند کرد در جادە‌ها و محورهای ارتباطی کردستان هدف تیراندازی مستقیم نیروهای رژیم قرار گرفتە و این اقدام نیروهای رژیم کشتە شدن ١٥ شهروند و زخمی شدن ٢٥ شهروند دیگر را در پی داشتە است.
کشتار سیستماتیک شهروندان و کولبران کُرد در کردستان در گزارش حقوق بشری احمد شهید، گزارشگر ویژە سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، گنجاندە شدە است.
احمد شهید در گزارش خود از شلیک مستقیم نیروهای نظامی رژیم اسلامی ایران بەسوی کولبران کُرد در مناطق مرزی و شهروندان کُرد در محورهای ارتباطی کردستان به شدت انتقاد کردە است.