آخرین خبرهای از بازداشت شدگان روز جهانی زبان مادری

بازداشت-شدگان-زبان-مادری-620x320 (1)اؤیرنجی سسی: در روزهای گذشته دستکم ۷ فعال مدنی آزربایجان در شهر مختلف در آستانه روز جهانی زبان مادری بازداشت گردیده اند .
به گزارش اؤیرنجی سسی، بازادشت شدگان عباتند از : ۱- علی رضایی (تهران)۲،- امین حاجیلو ( خوی )، ۳-آراز خاصه تراش(خوی)، ۴-اسلام علی اکبرلو(خوی) ۵- آیدین ذاکری (خیاو) ۶-علیرضا فرشی(تهران) ۷- فردین نوبخت(خیاو)

اتهام جدید برای بازداشت شدگان خوی
امین حاجیلو ( شاعر و نویسنده جوان آزربایجانی ) , آراز خاصه تراش و اسلام علی اکبرلو سه تن از فعالین ملی مدنی آزربایجان که عصر روز دوشنبه ۲۷ بهمن در خوی بازداشت شده بودند با اتهام جدید اقدام علیه امنیت ملی روبرو شدند .
سایت آذوح گزارش داده است، پیش‌تر این سه فعال حوزه زبان مادری با عنوان ” تخریب اموال فرهنگی ” تفهیم اتهام شده بودند .
هر سه فعال فوق‌الذکر هم اکنون در قرنطینه زندان خوی نگهداری می شوند . ملاقات و تماس تلفنی آنها نیز از ۴ روز پیش قطع شده است .
گفته می شود در روزهای گذشته این فعالین بارها و جهت بازجویی به اداره اطلاعات خوی منتقل شده اند .
قاضی نجاتی بازپرس پرونده به وکلای این فعالین گفته است که بازداشت آنها تا پایان هفته جاری تمدید شده است
صدور قرار وثیقه برای آیدین ذاکری
دادگاه انقلاب مشکین شهر برای آیدین ذاکری فعال ملی مدنی آزربایجان قرار وثیقه یکصد میلیون ریالی صادر کرد .
آیدین ذاکری , از روز دوم اسفند مصادف با روز جهانی زبان مادری در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشکین شهر به سر می برد .
گفته می شود بازداشت ذاکری با مراجعت ده ها تن از مامورین امنیتی – انتظامی مشکین شهر به محل کار وی صورت گرفته است .
اولین تماس تلفنی علیرضا فرشی
علیرضا فرشی فعال ملی مدنی آزربایجان که روز جهانی زبان مادری بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شده بود موفق به برقراری اولین تماس تلفنی خود با خانواده‌اش گردید .
به گزارش آذوح علیرضا فرشی استاد اخراجی دانشگاه بین المللی جلفا و یکی از بانیان جمع آوری امضا برای کسب مجوز برای بزرگداشت زبان مادری بود که مورد برخورد نیروهای امنیتی ایران قرار گرفته است .
فرشی اسفند سال گذشته نیز به علت شرکت در مراسم بزرگداشت روزجهانی زبان مادری در تهران دستگیر و ماه ها در بازداشت به سر برده بود .
این فعال مدنی در سال ۸۸ نیز که در یک جریان پیاده روی عمومی و در حالی که فریاد ” مدرسه به زبان مادری ” را سر می داد بازداشت و بعدها به تحمل حبس تعزیری محکوم گردید .