جلوگیری از درمان کولبران کورد در بیمارستانها از سوی حکومت

Kolber-Birindar-300x210اداره‌ی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در بخشنامه‌ای که به بیمارستانهای حکومتی کرماشان ارسال کرده، از آنها درخواست کرده که از پذریش کولبران زخمی جهت مداوا خودداری کنند.
آسونیوز: به گزارش ماف نیوز، اداره‌ی مرکزی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان کرماشان، تمامی بیمارستانهای حکومتی این استان را طی بخشنامه‌ای، موظف کرده که از پذیرش کولبران زخمی جهت معالجه خودداری کنند و اعلام شده است که با روسای بیمارستانهای خاطی، طبق قانون توبیخ پزشکین امر، برخورد خواهد شد.

خبرنگار ماف نیوز در کرماشان به نقل از یک منبع مطلع در اداره‌ی مذکور گزارش داد: این بخشنامه به تمامی بیمارستانهای حکومتی ارسال شده و در بخشنامه ذکر شده است در صورتی که کولبران از حق بیمه‌ی درمانی برخوردار باشند، بیشتر به کولبری ترغیب خواهند شد.
تاکنون چند بیمارستان از جمله بیمارستانهای “خمینی”، “امام علی” و بیمارستان “فاطمه‌ی زهرا” در کرماشان این بخشنامه را در پانل ورودی پذیرش بیمارستان درج کرده‌اند. سالانه بسیاری از کولبران کُرد در کردستان شرقی، در اثر شلیک نیروهای مرزی، جان خود را از دست داده و یا زخمی میشوند و شمار زیادی نیز در اثر انفجار مین، زخمی میشوند.
بخش اعظمی از مرز مشترک ایران و عراق در مناطق کُردنشین دو کشور واقع شده و مردم منطقه به سبب رفت‌وآمد و تردد از مرزها جهت کولبری و امرار معاش، بیشترین قربانی را گرفته و خطرات بسیار جدی جان شهروندان کُرد را تهدید می‌کند این در حالی است که‌ در خیلی از موارد دستگاههای حکومتی به‌ جای مداوای قربانیان، خانواده‌هایشان را مورد پیگرد قرار میدهند. حدود ۶ میلیون هکتار از خاک کشور، آلوده به مین و ادوات به‌جای مانده از دوران جنگ ۸ ساله‌ی میان ایران و عراق است.