گزارشی در رابطه با گسترش اعتراضات در آذربایجان، اهواز و بلوچستان

6bef2d16-ed99-42ff-afd0-196dbbf361e2_4x3_690x515در ادامه گسترش اعتراضات در آذربایجان، اهواز و بلوچستان، معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز از دستگیری، بیش از ۲۰ نفر در ارتباط با پرونده کشته شدن سه مامور انتظامی درحمیدیه خبر داد. همچنین فرمانده مرزبانی رژیم در بلوچستان ایران از کشته شدن سه تن در میرجاوه، خبر داد. در آذربایجان نیز “مهدی دیهمی” فعال آذری و از هواداران تیم تراکتورسازی تبریز از سوی دادگاه انقلاب مراغه به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدا و سیما، علی اصغر صادقی گندمانی در نشست خبری مشترک با جانشین فرمانده انتظامی رژیم در خوزستان گفت : این افراد در ارتباط با این پرونده، که ۱۳ فروردین امسال در حمیدیه رخ داد دستگیر شده اند اما این هنوز منجر به صدور رای نشده است. ۱۳ فرودین ماه امسال، در حمله به پست موقت نوروزی پلیس در پارک گمبوعه حمیدیه ، سه مامور انتظامی کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. وی با بیان اینکه این افراد با همکاری ماموران اداره اطلاعات و نیروی انتظامی دستگیر شده اند افزود: این افراد مرتکب جرایم دیگری نیز شده اند که باید به آنها رسیدگی شود. به ادعای وی، این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز نمی توان درباره انگیزه اصلی این افراد اظهار نظر کرد.

در همین راستا، به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، معاونت اجتماعی فرماندهی مرزبانی رژیم در بلوچستان، سرتیپ رهام بخش حبیبی در رابطه با آنچه وی محموله مواد مخدر نامبرده، افزود: مرزداران با کشتن سه قاچاقچی و زخمی کردن پنج نفر دیگر محموله موادمخدر را از چنگال آنان خارج کردند.

به گزارش هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ؛ ظهر امروز یکشنبه ۱۳ اردیبهشت یک جوان به نام بلال زردکوهی فرزند جان محمد ۳۲ ساله در شلیک ماموران امنیتی نایگون در اطراف ایرانشهر کشته شد. یکی از بستگان نزدیک وی به کمپین گفت: «بلال از خانه به قصد زمین کشاورزی حرکت کرده بود توسط ماموران مورد هدف قرار می‌گیرد و تیری به شکم او می‌خورد و کشته می‌شود». گفتنی است در واقعه مشابهی روز یکشنبه ۲۳ فروردین در پی حمله ماموران انتظامی به یک کاروان حامل قاچاق در اطراف ایرانشهر یک زن و یک کودک خردسال که در حال عبور از نزدیکی آن منطقه بوده‌اند به شدت زخمی و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ایرانشهر بستری شدند. پس از زخمی شدن این زن و کودک اهالی منطقه به نشانه اعتراض مقابل پاسگاه ایرانشهر تجمع کرده و با ماموران رژیم درگیر شدند.

به گزارش ماف نیوز، پس از اعتراضات صورت گرفته از سوی هوادارن آذربایجانی تیم تراکتور سازی تبریز، شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب شهرستان مراغه به ریاست قاضی “داورنیا گونتای” مهدی دیهمی فعال آذری از اهالی شهرک چهاربرج از توابع شهرستان میاندوآب در استان ارومیه را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد. منابع ماف نیوز تایید کردند که قاضی داورنیا به استناد محتویات پرونده و کشف فلش حاوی محتویات ناسیونالیستی آذری از مهدی دیهمی، وی را به فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم کرده است. این در حالی است که وی از داشتن وکیل محروم بوده است.