صدور حکم 6 سال زندان برای یک کولبر کرد

دادگاه انقلاب مهاباد یک کولبر کرد اهل سردشت را به 6 سال زندان محکوم کرد.

آسو نیوز: بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، یک کولبر کرد بنام خدر مولانیا در دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام کولبری و عبور غیره قانونی از مرز و سرپیچی از دستور ماموران مرزی به 6 زندان محکوم شد.

خدر مولانیا فرزند حسن اهل روستای گولان واقع در چهار کیلومتری شهرستان سردشت واقع در اذربایجان غربی میباشد که در تاریخ 27/8/2012 در نقطه صفر مرزی ایران و عراق در پشت روستای دوله بید به شدت زخمی شده بود و از جناع سینه دچار آسیب دیدگی شده بود که نامبرده بعد از زخمی شدنش به دست نیروهای انتظامی می افتد و بعد از 3 روز به بیمارستان شخصی منتقل میشود.

این کولبر کرد با وثیقه ی دویست ملیون تومانی به صورت موقت به بیمارستان مدنی برای عمل کردن منتقل میشود و بعد از 6 ماه دادگاه انقلاب مهاباد وی را به 6 سال زندان محکوم کرده است.

گفتنی است که کولبران(حمل کنندگان) به کارگران مرزی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناسی می‌شوند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان،کرمانشاه مشغول به کولبری هستند. آن هااز روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به حمل و ورود کالای خارجی از نقاط غیر رسمی گمرکی می‌کنند.

به گفته نهادهای حقوق حقوق بشری در ایران، هر سال شمار چشمگیری از افراد کاسب و کولبر مناطق کردستان توسط نیروهای دولتی کشته می‌شوند.